Önök gyáva emberek – nyílt levél a burgtheatereseknek

2015. április 21. 8:47

Blaskó Péter
Mit szólt volna a bécsi közönség, ha a Katona József Színház nagy sikerű bécsi vendégjátéka után én, mint a darab főszereplője elkezdtem volna Jörg Haiderezni és a színpadról félteni az osztrák demokráciát?

Blaskó Péter nyílt levele Karin Bergmann Burgtheater-intendánsnak és Jan Bosse rendezőnek:

„Tisztelt Karin Bergmann! Tisztelt Jan Bosse!

Önök ketten gyáva emberek. Ide küldenek Budapestre egy társulatot, a társulatukat, hogy lejárassák Ausztriát. Sunyin lapulnak otthon és szegény Martin Reinkét bízzák meg azzal, hogy az Önök közéleti alkalmatlanságát bizonyítsa. Egyébként milyen alapon avatkoznak bele egy másik ország belpolitikájába? Milyen jogon használják fel vendégszereplő előadásukat politikai üzenet közvetítésére?

Ez minden vendégjogot sárba tapos.

A színpad nem arra való, hogy politikai brosúrákat olvassunk fel. Éppen ettől kellene távol tartani magunkat nekünk, színházművészeknek. Mit szólt volna a bécsi közönség, ha a Katona József Színház nagy sikerű bécsi vendégjátéka után én, mint a darab főszereplője elkezdtem volna Jörg Haiderezni és a színpadról félteni az osztrák demokráciát? Ez nem az Önök és nem a színházművészet dolga. Szereptévesztésük bocsánatkérést sürget. Ha nem teszik meg, ne hivatkozzanak összetartozásunkra.

Otromba gorombaságot csak bocsánatkérés követhet.

A fentieket elvárva, üdvözlettel: 

Blaskó Péter, a Nemzeti Színház színésze, aki tanúja volt az értelmetlen provokációnak.”

Összesen 113 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"Die Österreicher sind alle Feiglinge"...azaz kb. az "Osztrákok gyáva nyulak" mondogatta szegény német nagymamám. És igen!

Blaskó Péter, ugye, nem fogadta el Gyurcsánytól a Kossuth díjat. Kapott is érte hideget-meleget. (Az a kollégája, aki ezért a Népszavában bírálta Blaskót, az ma a köztévé egyik legfoglalkoztatottabb színésze.)
Blaskó Péter megint fog kapni a ballibektől.
De Blaskó Péter emelt fővel állhat a jövőben is a színpadra.
Gratulálok és köszönjük BP!

Blaskó nem dehonesztál senkit. Csak példaként említi azt a nevet, akit akkor az egész "művelt" Nyugat gyalázott. (Majd megölték?!)

Ez egy elegáns fejmosás a bumfordi osztrák kollégáknak . Blaskó éppen azzal szégyeníti meg a "tetteseket" , hogy egyszerűen olyan összefüggéseket mutat fel , melyeket tárgyilagosan nézve , csak helyeselni lehet a bocsánatkérés igényét .

Tökéletesen igaza van. A politikusok bűne, hogy a színészeket is belerángatták a politika mocsarába, a napi aljas küzdőtérbe. Erre sajnos itthon is van rá példa.

Egy sor , egyébként tehetséges színész és szimpatikus ember diszkvalifikálta magát egy életre a Heti Hetesben vállalt ripacskodásával. S van aki alanyi jogon járatja le magát, miként Alföldi tette, aki nem tudom, hogy milyen alapon gondolta, neki haláláig jár az igazgatói szék? Az önkontroll teljes hiánya.

S a politikai szerepvállalás azokat is belöki a politikai paraván mögé, akik talán nem is kívánkoznak oda, s nem igénylik a fejük feletti politikai falanxba való besorolást.

Most persze lehet egyből Blaskóra is mutogatni, de hát nem így működött a ballib oldal is. Az igazgatói kinevezések, s minden egyéb fontos pozíció betöltése hátterében minden kurzus alatt ott lebeg a politikai szál.

Így azután a színészek is, miként az írók, költők is sokszor nem a teljesítményük, hanem a politikai táborhoz való tartozásuk alapján, s nem egyszer vallási, felekezeti elkötelezettségük alapján lettek mérlegre téve.

A napokban Hegedűs D. Gézával volt egy interjú a Klub Rádióban. Egy tehetséges színésznek tartom, de ahogyan beszélt Ibrányról, a szülőföldről, a Tiszáról, a környező tájakról, gyermekkoráról, szüleiről, családjáról, a gyökerekről, a kötelékekről, hát elérzékenyültem, s lélekben vele voltam. Szegény Radnóti jutott az eszembe.

Az emberi értékeket háttérbe szorították a mindenkori aljas politikai játszmák, érdekek, a mesterséges megosztottságban érdekelt erők.

Jó lenne, ha a színész társadalom önmaga teremtene meg egy olyan légkört, közeget, amelybe a belépő az emberség, a talentum , a szülőföld, a köz iránti szeretet, elkötelezettség. Ne engedjék, hogy a színpadra is behatoljon a politika, mert mint az osztrákok esetében, akkor ismét közel járunk Hitlerhez.

Kitünő levél.
1. A szíínpad nem politikai magán vélemények direkt megfogalmazására való. Azt tessék művészi eszközökkel közvetíteni.
2. Vendégségben kulturálatlanság a házigazdát pocskondiázni, mert az visszaélés a vendégjoggal.

Vagyis az eset a provokálókat minősíti.

Szerintem Haider úr politikai figurája inkább Vona Gábor figurájához hasonlít,szóval Blaskó úr,ez a hasonlat nagyon szerencsétlen,s eléggé billegősség is teszi az egyébként jogos felháborodást ebben az egészben.
Haider meg Orbán...,hát,hát.

Egy nüansznyi módosítást, kérem, kedves Blaskó Péter fogadjon el.
Ezek az emberek nem igazán gyávák - azok is természetesen, hiszen valóban ideküldtek egy provokátort, de ők nem mernek jelen lenni.
Hogy Martin Reinkét Ön jogosan "szegény Reinke"-ként aposztrofálja-e ez is kérdéses számomra, mert ilyen otrombaságra nem nagyon vállalkozik olyan, aki azzal nem ért egyet.

De itt valójában nem Reinke a főszereplő, hanem azok, akik már többszörösen megengedték maguknak azt, ami csak az elmúlt évtizedek ideológiai diktatúráiban volt megengedett, sőt mindennapos gyakorlat.

Ám valójában ezen túl található az igazi dráma.
Ezek az emberek emblematikus képviselői a Nyugat-Európa polgárait szellemileg mételyező internacionalista gárdának, sőt állítom, hogy annak önkéntes, meggyőződéses és kíméletlen komisszárjai.
Ja, és egy pillanatig sem ütközöm meg azon, hogy éppen Ausztriát reprezentálják.

Amin viszont csodálkozom az az, hogy Vidnyánszky miért erőltet egy ilyen kapcsolatot.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés