Négyes sztráda: a NER négyes metrója

2015. április 10. 13:20

Rajcsányi Gellért
Mandiner
Az M4 autópálya építésének leállítása a '14 utáni fideszes kormányzás állatorvosi lova, ami olyan léptékű emléke lehet majd korunknak, mint a rég véget ért elmúltnyolcévnek a négyes metró. Sorakoznak a kérdések.

m4_sztrada.jpg

„Government does not solve problems; it subsidizes them.” (Ronald Reagan)

Azt hittem, nem lesz tökéletesebb szimbóluma a hamarosan ötödik születésnapját ünneplő Nemzeti Együttműködés Rendszerének, mint a TAO-pénzekből Orbán Viktor felcsúti nyaralója mellé épített makovecziánus csodastadion, ami a „Bármit Lehet” időszakának betonba öntött, tartós emlékműve marad.

De ahogy Orbán Viktor tegnap Tapolcán elmondta: „már nem '14-et, hanem '15-öt írunk”. Valóban. Változnak az idők. Egyre nagyobb tömbök hullanak ki az együttműködés gránitszilárdságúnak hitt rendszeréből. Olyan autósztráda méretűek. Az M4 autópálya építésének leállítása a '14 utáni fideszes kormányzás állatorvosi lova, ami olyan léptékű emléke lehet majd korunknak, mint a rég véget ért elmúltnyolcévnek a négyes metró.

A Budapestet Szolnokon keresztül Debrecennel, illetve elágazással a román határral összekötő négyes út (szomorú jelzős nevén: a halálút) szükséges bővítése és kiváltása régi történet, és rendszeresen toldoztak-foltoztak is az út vonalán: itt egy elkerülő szakasz, ott egy bővítés − csak egy egységes új út nem valósult meg soha. A 4-es főutat kiváltó M4 autópálya  már ilyen lenne − illetve lett volna, de ennek központi jelentőségű szakaszának, az Abony és Fegyvernek közötti, Szolnokot északról megkerülő, a Tiszán átívelő szakaszának építését most lefújta a kormány, arra hivatkozva, hogy nincs rá pénz

Csak a kérdések sorakoznak: hogyhogy nincs rá pénz? Az elején ez még nem látszott? Hogyan kezdhettek akkor bele az építkezésbe? „Majd csak lesz valahogy” alapon vág bele a magyar állam százmilliárdos projektekbe?

 

Miben bízott a kormányzat, a közbeszerzés kiírója? Európai uniós támogatásban? Miközben a Bizottság a kezdetektől nemet mondott a projekt finanszírozására? A végső, konkrét brüsszeli döntés kézhezvétele nélkül ugrottak bele az építkezésbe? És miért is kell igazából egy Szolnokot északról elkerülő autópálya-szakasz, bónusz Tisza-híddal, ha egyébként már rég létezik a Szolnokot délről elkerülő 4-es országútszakasz, természetesen szintén Tisza-híddal?

És ha már belekezdtek: hogyan kerülhet egy 29 kilométeres, az Alföld tökéletesen sík kellős közepén végigfutó sztrádaszakasz 112 milliárd (112 ezermillió) forintba, vagyis kilométerenként 3,86 milliárdba? És az egy dolog, hogy józan paraszti ésszel mi azt mondjuk, hogy ez drága, de azt hogyan magyarázza meg a kormány, hogy Lázár János tavaly még arról beszélt: „Megítélésem szerint az M4-es autópálya-beruházás kilométerenkénti fajlagos költségének mértéke nem minősíthető irracionálisnak”?  Miért beszélnek most már a Miniszterelnökség részéről az Európai Bizottság által felvetett kartellgyanúról? Egyébként ellentmondásosak a kormány kijelentései: a Bizottság informálisan vagy formálisan vetette fel azt a kartellgyanút? Hogy lehet az, hogy ezt az egészet viszont cáfolja a Bizottság, mondván, hogy ők pont a tendereztetésben nem láttak problémát, több más dologban viszont igen?

És egyáltalán: ha tényleg van kartellgyanú, azt Brüsszeltől kell megtudnia a magyar kormányzatnak? A magyar illetékeseknek, hatóságoknak, döntéshozóknak nem tűnt fel egy esetleges kartellgyanú? De ha valójában nincs is EU-s kartellgyanú, hanem a Bizottságnak magával a projekt megalapozottságával, szükségességével, fenntarthatóságával van problémája, azt szintén Brüsszelből kell megtudnia a magyar félnek? Miközben Lázár tavalyi tájékoztatása szerint a fejlesztéspolitika illetékes intézményei folyamatosan vizsgálták az M4-es autópálya építésének költséghatékonyságát? A magyar állam nem képes belátni, milyen léptékű közlekedési infrastrukturális beruházásokra van valójában szükségünk? Mit árul ez el döntéshozóink és az államot képviselő szakértőink hozzáértéséről?

Tényleg folytatnunk kell a túlárazott, túlépített sztrádaberuházások kormányokon átívelő gyakorlatát? Folytatjuk az M6 baranyai dombhajlatokba épített alagútsorának, meg az M7 kőröshegyi megaviaduktjának közpénzégető, bicskanyitogató hagyományait? Nem az ilyen megalomán, ellenben kiváló pénzkilapátolási lehetőségeket rejtő, szimbolikus ügyekre mondtak kétharmados nemet a választók még 2010-ben?

Ha elkezdték az M4 ezen szakaszát és ha már beleöltek eddig 60 milliárdot (ennyit fizettek ki az építkező cégeknek, igaz, ennek csak kétharmada leigazolt teljesítés, nagyjából 20 milliárd előleg), akkor már nem inkább befejezni kellene ezt az átkozott szakaszt? Úgy, ahogy az új kormány és az új fővárosi vezetés más jobb és olcsóbb megoldás híján inkább befejezte a négyes metrót?

Mi lesz most? A kormány tízmilliárdokat akar majd az építő cégektől, a cégek tízmilliárdokat követelnek majd a kormánytól? Hány tízmilliárd forintnyi közpénzt veszítettünk el végleg mi, adófizetők? És megindulnak majd a végtelen perek, amik csak tovább emésztik majd a közpénzt? És mi lesz az eddig megépült, igencsak nagy mennyiségű műtárgytól, a Tisza-híd alapjaitól az autópálya nyomvonalának, felüljáróinak elemeiig? Lebontják majd őket és visszaállítják az eredeti környezetet, termőföldestül, ártéri erdőstül, folyómedrestül? Vagy ott maradnak begyógyíthatatlan sebként a tájban? Ott maradnak majd mementónak az Alföld közepén, a NER megroggyanásának betonba öntött emlékeként?

Ki a felelős? Kik lesznek a felelősök? Kire lehet majd mutogatni? Nem ám a fél évtizede, megérdemelt politikai bukással véget ért gyurcsánybajnai korszakban kezdődött a buli, hanem az igencsak közeli 2013-as évben. Elszámoltatás, valaki?

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 145 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Valószínű, nem minden részletet ismerünk, de:
1. Brüsszel manipulációja - szerintük volt kartellgyanú-nem volt kartellgyanú - nagyon is világosan látszik;
2. amit mondasz, Srabagékat helyre tenni, az is benne lehet a dologban;
3. ha valaki tudja, mondja, a Tisza-híd is benne van-e a 4 milliárdban, mert akkor teljesen más a leányzó fekvése
4. valami azt súgja, az egész mögött valamely brüsszeliták csapdaállítása van, lejáratandó a magyar kormányt.
Ha sikerülne bizonyítani: a magyar kormány kartelleket támogat uniós pénzből, az egyszersmind a kormány azonnali bukását jelentené, még akkor is, ha csőbe húzták!
De mondom: ez inkább megérzés.

Válaszok:
Agnieszka | 2015. április 11. 3:07

Egyszerűen nem akarom elhinni, hogy ezt komolyan mondtad.

T. ergé!

Szerintem egy ilyen témához nem elég a különböző médiafelületekről összevágott anyag beszerkesztése, tálalása, hanem szükséges lenne szélesebb horizonton körülnézni.

Például előtte érdemes lett volna elolvasni az Európai Számvevőszék vizsgálati anyagát, megállapításait, elemzését. http://www.eca.europa.eu/Lists..

Ezen túl ismerni kellene az összehasonlítást alapját képező műszaki paraméterek, a műtárgyak milyenségét és mennyiségét. Nem utolsó sorban az adott ország anyag, munkabér árait. Csak ezek ismeretében végezhető el az összehasonlítás, az értékelés. Ez viszont ahogy az eddig megjelent írásokból hiányzik, így az Önéből is.

Azt írja: "Alföld tökéletesen sík kellős közepén végigfutó sztrádaszakasz.." ami önmagában semmit sem mond. Először is kellene ismerni a talaj minőségét, amire az út ráépül. Az is lehetséges, hogy 1-2 méter mélyen- esetleg ennél is több - talajcserét kell végrehajtani.

Felveti azt is, hogy miért kellett elkezdeni a beruházást az uniós pályázat elfogadása előtt. Talán azért, hogy ne fusson ki az elszámolási időszakból, amely meghatározza a befejezés, elszámolás és lehívás utolsó dátumát.

Kartellgyanú. Állítólag informálisan kaptak információt a feltételezhető kartélgyanúról az uniótól. Egyértelmű, hogy dokumentumban az unió ilyent nem ír le, mivel az alapos gyanúhoz bizonyítékokra van szükség. Az pedig még nem bizonyíték, hogy magas a kivitelezési költség. A beruházás végzése folyamán, ha a kivitelezésben olyan cégek is részt vesznek, akik közbeszerzési pályázatot adtak be és magasabb árat kalkuláltak, ekkor már felvetődhet az árkartelezés gyanúja.

Végezetül: Miért kellene bármit is lebontani, ha lesz rá forrás és befejezhető lesz a beruházás?

Válaszok:
ergé | 2015. április 10. 15:05

nix ugribugri!!!

"Az árát meg képzeljük úgy"

Na ja! Képzeljük, feltételezzük, megálmodjuk, üveggömb, Marinéni jóslata, stb. ....

Azután keverjünk bele mindent, hogy jó nagy káosz legyen, nehogy már a honpolgár kiigazodjon.

Ennek vagy te majdnem mesterfokon a kivitelezője. Már csak azt kellene megtudni, hogy mennyi a fajlagos költséged. Én egy lyukas garast sem adnék érte, de úgy látszik valakinek/valakiknek nagyon megéri.

Valaki jól fog járni a családban ha építik tovább az M4-et akkor is

"..Mészáros Lőrinc lányának 27 éves barátja vezérigazgató, mégpedig azé a cégé, amelynek kulcsszerepe lehet abban, hogy a nagy építőipari cég, a Duna Aszfalt Simicska Lajos Közgépének babérjaira törjön..."


http://hvg.hu/kkv/20150211_Mes..

s ha bontják akkor is:

"..Az Orbán család tulajdonában lévő Nehéz Kő Kft. évi több tízezer tonna építési törmeléket szeretne feldolgozni a Székesfehérvártól 25 kilométerre található Gánt-Gránás közvetlen közelében.."

http://vs.hu/kozelet/osszes/hi..

Kartellgyanú ügyében forduljanak Szíjjártó apukájához szakmai tanácsokért:

a kérdéseit ne nekem (aki szintén kérdéseket tett föl), hanem a kormányzatnak intézze - nem én, hanem a kormányzat ugrott bele egy 100 milliárdos projektbe, úgy tűnik, megfelelő előkészítés, folyamat közbeni megfelelő ellenőrzés és a finanszírozás biztosítása nélkül.

Válaszok:
Laibach | 2015. április 10. 15:17
Berecskereki | 2015. április 10. 15:24

Berecskereki szerintem oszlopos tagja a kormánynak vagy valamelyik minisztériumnak.

Nem Önnek? Nem Ön írta - igaz kérdésként - a posztban; "Lebontják majd őket és visszaállítják az eredeti környezetet, termőföldestül, ártéri erdőstül, folyómedrestül"?

A kérdés pedig akár feltételezés is lehet.

A kérdéshez azonban az előzmények is hozzátartoznak, amit volt szíves figyelmen kívül hagyni.

Az "úgy tűnik" még nem tény, hanem feltételezés. Nem védem a témát, mert sok minden igaz lehet abban amit ír, de ennek eldöntéséhez szükséges lenne az amiről a hozzászólásomban írok. Szerintem értelmetlen a lufit hámozni, fontosabb lenne a tartalmának részletes ismerete. Ez azonban az Ön írásából hiányzik. Megjegyzem a részleteket én sem ismerem. A média, meg egyes kormányzati megnyilatkozók állításaiból csak az érzékelhető, hogy elég nagy káosz, sok az ellentmondás, sok a kérdés és kevés a reális, objektív tényeken alapuló válasz.

Azért írtam, amit írtam.

Nem Rogán az?? Rezzenéstelen arccal tolja, ha igaz ha nem :)

A nyálat csak te vered és a hozzád hasonlók.

Nem képzelik el semmit. Akik képzelődik, az legtöbbször félrevezet.
Ebben a témában pedig léteznek objektív tények, amelyek számokon alapszanak. Ezzel kapcsolatban adtam a linket is.
A képzelgésedből pedig jól látszik néhány dolog, amikor elkezdesz kavarni.

Nem vagy megvehető? Lehet, hogy igazad mondasz, de a mondás szerint: Messziről jött ember azt mond amit akar.

Ne játsszad a szentet, a hsz.-id úgyis árulkodnak.

Válaszok:
Pelso | 2015. április 10. 17:05

alig két éve elkezdtek egy autópályát építeni, amiről most kiderült, hogy nincs rá pénz, bár tavaly még azt mondták, nem irracionálisan drága.

nos, a kérdéseim megalapozatlanok vagy ez az egész 110 milliárdos sztrádaépítés?

Válaszok:
Berecskereki | 2015. április 10. 15:48

Az Ön állítása nem támasztja alá a megalapozatlanságot. Számos beruházási pályázatot készítettem, így ismert a téma.

Az uniós pályázat keretében megvalósított beruházást el lehet kezdeni, amikor a pályázat benyújtásra került.
Leírtam, hogy mi okozhatta a beruházás megkezdését.

A pályázat benyújtásakor pedig a forrásfedezetet is dokumentálni kellett, amely a következő lehetett.

Saját forrás, amely lehet önerő és hitel
uniós támogatás

Nos mivel az uniós támogatás nem valósult meg, így ez nem vehető számításba és marad a saját forrás, ami a teljes projekthez nem áll rendelkezésre. Ez azonban csak akkor derül ki, ha az uniós támogatást nem hagyják jóvá.
Nem kellene ezt hámozni, mert nincsen benne olyan ami nem lenne érthető.

"azért több van e körül az építkezés körül mint hogy felületesen azt mondd hogy nincs rá pénz"

Nem én találtam ki, hogy nincs rá pénz: maga Lázár János jelentette be tegnap, hogy leáll a sztrádaépítés, mert _nincs_rá_pénz_

Lázár felületes lenne?

http://mandiner.hu/cikk/201504..

A visszaidézett szöveg azon a tényen alapszik, hogy már elkezdődött a kivitelezés amikor ez szóba jöhetett a többszöri és többszintű uniós tárgyalás során. Többször is tárgyaltam az uniós biztosokkal, így tudom, hogy mit mondanak és mit írnak le. Soha nem írtak le olyant amely feltételezésen alapszik, de a tárgyalás során elmondják. Amikor valami vita tárgyát képezte, mindig egyeztetés történt és ha szükséges volt helyi bejárást is tartottunk. Ezen gyakorlati tapasztalaton alapszik amit leírtam és amit a visszaidézéssel te ki szeretnél forgatni.

Igen én hoztam szóba feltételesen, ahogy sokszor te is megteszed. Valóban nem a szomszédban lakom, hanem az ország egyik frekventált területén. Több uniós támogatással épülő projektet készítettem, többségüknél az elszámolást is. Többször volt vitám az unióval, s mindig elfogadták az érveim. Három nagyobb projektnál volt uniós ellenőrzés és mindhármat "minta"-ként minősítették. Úgy gondolom ez talán valamivel több, mint a te feltételezéseid és egyes médiafirkászok agymenései.

(A félreértések elkerülése végett; ergét nem sorolom ez utóbbiak közé, csak hiányolom a korábbi írásainál meglévő körültekintő precízséget.)

Erről is lehetne írni

"Az Európai Bizottság közleménye szerint összesen több mint 203 millió euró értékben hagyott jóvá négy hazai, egészségügyi infrastruktúrát fejlesztő beruházást. Az Észak-Alföldön, Dél-Dunántúlon és Dél-Alföldön megvalósuló projektekhez az Európai Regionális Fejlesztési Alap nyújt társfinanszírozást."

Ja, hogy ez siker és jobb elhallgatni?

Semmilyen közeli pozícióban sem dolgozom. Már nem vagyok aktív dolgozó, de érdekelnek a történések. Főleg azok amelyek a korábbi munkámmal kapcsolatosak. Soha nem dolgoztam kormányzati pozícióba. Sőt a közigazgatásban sem. Állami vállaltnál, kereskedelmi banknál, társasvállalkozásnál, majd 10 évet meghaladóan egyéni vállalkozóként.

Annak tekintesz aminek akarsz engem hidegen hagy.

"A kormány maga is azt állítja hogy egy kartellezett tendert engedett megnyerni."
Ejnye-bejnye, hát nem tudod, hogy a kartellezés mindig
utólag
derül ki?
Így aztán a szabadlábas zokogásodon is csak mosolyogni lehet.

Nem azt állítja a kormány "A kormány maga is azt állítja hogy egy kartellezett tendert engedett megnyerni. Ezután a kormány szerződést kötött, majd elkezdték a cégek a munkát, a kormány utalta a pénzt. Csak most jut eszükbe hogy szarba léptek."

Arról van szó, hogy közbeszerzési pályázatot írtak ki, melynek szabályszerűségét az unió soha nem vitatta. Több cég pályázott és a legalacsonyabb költségtervet fogadták el. Amikor elkezdődött a megvalósítás kiderült, hogy akik szintén pályáztak és nagyobb összegűre hozták a költségtervet, alvállalkozói lettek a nyertes pályázónak. Ekkor vetődött fel az árkartelezés gyanúja.
Amennyiben bizonyítást nyer, akkor jön a büntetés. Első körben a GVH büntetése.

Válaszok:
Burmann | 2015. április 10. 16:36

Nem kötelező elolvasni. A te írásoddal pedig nem foglalkoztam e témában. Egyébként sem nagyon sokszor foglalkozom, mert nem látom értelmét.

Pénzügyek, ellenőrzés, számvitel, hitelezés, pénzügyi tanácsadás, hitelkérelem-pályázat készítés, beruházás pénzügyi menedzselése.

Szerintem neked nem szükséges az én tájékoztatásom. Elég neked a csoda üveggömböd, meg a Mari néni hamuból vett jóslata. ;-)

Vitatkozni pedig csak addig fogok, amíg értelmét látom és a stílus sem közönséges.

Csak ne szerénykedj.
Ha a tiédet kigyűjtik a magyar órán minta lesz a szép magyar, stílusnak.

Pelso 2015. április 3. 16:27
@Tunyacsáp

csak kérdem, szerinted adott esetben Vona majd elszámoltatja és leülteti ezeket?

"nem tudta a minisztérium" - ugye nem tudta, fideszbirkák?

LOL
Jut eszembe.
Annyira tetszel magadnak, hogy lájkolod is amit írsz?
Te lennél a bérmálkozó segédbohóca?

Válaszok:
Pelso | 2015. április 10. 17:22

Országosan nem tudom megmondani, hogy milyen arányt képvisel a pályázat beadása után megkezdett beruházás.
Az előcsatlakozási időszakban csak a pályázathoz szükséges dokumentumuk költségeit lehetett elszámolni és csak a támogatási szerződés után lehetett a beruházás elkezdeni. A pályázat beadása után helyszínen ellenőrizték, hogy nem kezdődött meg a beruházás.

Később ez úgy módosult, hogy a pályázat leadásának, postára adásának dátumától elkezdhette a pályázó a beruházást. Az elbírálás-szerződés kötés között átlagosan 60 nap tellett el, de nem egy eset volt amikor 120 nap. Egyes pályázatoknál - gépbeszerzés - elég volt egy hét is. Építményeknél 90-120 nap. Több esetben a pályázat kiírásának csúszása miatt el kellett kezdeni a beruházást, mert szükség volt rá.
Azoknál a pályázatoknál amelyeket én írtam, vagy a pénzügyi elszámolását végeztem 80 %-os volt azok aránya amelyeknél a pályázat leadásakor elkezdték a megvalósítást.

Jelen témakörben azonban más is közrejátszott. Az első hozzászólásomban ezt is jeleztem. Ehhez kapcsolódik: 2015 június 30. a végső határidő a 2007-2013 közötti időszakra betervezett uniós források elszámolása.

Azt nem tudom, hogy mi volt az oka a 2014-2020 be nem fogadásnak. Talán az is oka lehetett, hogy a pályázat beadása előtt már részben megvalósult a beruházás.

Így utólag, valóban az lett volna jobb ha nem kezdik el, vagy betervezik azt is; ha az unió nem támogatja, akkor honnan lesz helyette a forrás.
Azonban az is tény, ha elhúzódik a bírálat, nyertes lesz a pályázat és 2015 június 30.-ig nem történik meg az elszámolás, akkor bukott az egész mutatvány.

Nem tartom valószínűnek, hogy ergé a te védőbeszédre szorulna.
Ami pedig a hozzászólásomban van tények, ellenőrizhetők és nem kitalációk. Így valóban nincs értelme a vitának, mint ahogy annak sem, hogy velem foglalkozzál.

Ki nem tesz rád magasról?
Ne erőltesd magad, mert agyvérzést kapsz. Igaz sok kárt nem tudna benned tenni.

Kellett ez. Nem lenne teljes a NER a liberális demokrácia idejének felháborító szánalmasságai nélkül.

Nem ismerem a témát részleteiben. De talán a cikkíró - ha már posztot ír - jobban ismerhetné (vagy - én nem vagyok olyan jóhiszemű, mint Berecskereki - csúsztat).
Például elfelejti megemlíteni a Tisza éa Zagyva hidakat a szakasz kilóméterenkénti árának kiszámításánál, csak egy alföldi útszakaszról beszél. Nem tudjuk, hogy az EU szerepét sem és úgy tűnik még sokmindent.
Bocsánat, de ez így csupán szarkavarásnak tűnik, adva a lovat a mindent ellenzők alá.

Meg kell kérdezni például a projektmenedzsert. Ha valóban ellentmondásokra akad írjon kérdésekkel teli feltáró cikket. Ez azonban így semmi.

Ha már két éve kapirgálnak, akkor ki kellene választani egy használható (majdan forgalmasabb) szakaszt és legalább azt befejezni, a "futunk a pénzünk után" akció keretében.

Mondd, te el is hiszed, amit írtál?
Mert ha igen, akkor nagyon jó a szer, amit szedsz!!

LOL
Te lennél a közgazdászok gyöngye?

A fele sem igaz amit Spanyolországgal kapcsolatban idefirkáltál. Ami igaz az sem úgy ahogy írod.

Keressél magadnak hasonló társalgó partnert - pl. kuwiq - és ne velem foglalkozzál.

"Jobb lesz nicket cseréni!"

No látod! Ez a különbség kettőnk között.
A nick változgatás a te formád és nem az enyém..

A pénzhiány miatti leállítás Jávor Benedek első sikeres brüsszeli projektje az EU-s hozzájárulást meghiúsítandó.

A sok felelőtlen félhülye kártalanítása sem lesz két fillér.
Hogy a csudába lehet még csak NEM is saját pénzt a kártalanítási határon túl egy helyre betenni? Egyáltalában miféle "rendszer" ez? Ellenőrzés?
Szívesen olvasnék arról, mióta gyakorlat a közpénz kockázatos helyeken fialtatása?
A "szerencsétlen kisbefektetőkkel" való együttérzés minimum nem általános.
Az a gyanúm, h. állami pénzek parkoltatása rizikós helyeken nem 2010 óta feltalált gyakorlat.
Ez nem mentség, természetesen, de ami kormányokon átívelő gyakorlat -esetleg- azért elég fura csak a Fideszt átkozni.
Ezek a befektetési cég bukások nem lesznek ingyen, viszont a kár a Fideszre ég rá.
A Fidesz elfogadhatóbb média helyzete a múlté, a Simicska szakítás előtt sem volt kiegyensúlyozott a bal-jobb, de most látható a borulás.
NEMCSAK negatívumok vannak, de a pozitívumok most egészen egyszerűen háttérbe szorulnak.

Tovább is van .....

2015. március 26., csütörtök 09:36

JAVÍTÁS - Jávor Benedek EP-képviselő közleménye (2. rész)
Budapest, 2015. március 26., csütörtök (OS) -

Menet közben a bekerülési költséget alaposan – 110-ről 160 milliárdra –meg is emeleték, amit már végképp nem lehet észérvekkel indokolni. Mivel a kormány nem volt hajlandó vizsgálatot indítani, a PM az OLAF-hoz, az Unió csalás elleni ügynökségéhez fordult, a szervezet pedig az Európai Bizottság illetékes főigazgatóságához továbbította Jávor beadványát. Úgy tűnik, az uniós szervek nem csak az aktát tologatták, hiszen immár a Bizottság is megállapította: elképesztően és megmagyarázhatatlanul túlzóak a költségszámítások a legnagyobb hazai útépítők (a Colas-Swietelsky konzorcium, a Közgép-A-Híd páros és a Strabag) által vitt projektben.
Az EU nem hajlandó állni a kartellgyanús beruházás számláját, így a beruházás legfeljebb a magyar adófizetők finanszírozásában valósulhat meg. A PM szerint sajnálatos, hogy korábbi észrevételünk nyomán a kormány nem akadályozta meg időben a lopást, százmilliárdos kárt okozva a tisztességesen adózó polgároknak. Az ellenzéki párt szigorú vizsgálatot, felelősségrevonást és a teljes uniós beruházási portfóliót érintő revíziót sürget: sem az európai, sem a hazai adózók nem kívánnak tovább asszisztálni az orbáni rablóállam felépítéséhez.

Kiadó: Jávor Benedek EP-képviselő
http://os.mti.hu/nyomtatobarat..

Tisztelt Rajcsányi Gellért úr!

Megkérdezem:

Miért maradt ki irományából Jávor Benedek két MTI közleménye?

Netán az volt a probléma, hogy akkor árnyaltabb lett volna a következtetés?

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés