Marad a Marx-szobor

2014. január 21. 8:01
A Budapesti Corvinus Egyetem rektora Rétvári Bence levelére reagálva közölte: a Marx-szobor az egyetem történetének része, eltávolítása nem változtatná meg a múltat. Rostoványi Zsolt hangsúlyozta: az intézmény névváltoztatása és a reformok világosan jelezték az irányváltást. Kitért arra is, hogy a Marx-szobor ma már nem szimbólum, hanem egy megszokott tárgy, amihez személyes szokások kötődnek.

Az egyetemen végrehajtott reformok és a névváltoztatás világosan jelezték a végbement radikális irányváltást – írta Rostoványi Zsolt, a Budapesti Corvinus Egyetem rektora a Marx-szobor ügyében Rétvári Bencének, a Kereszténydemokrata Néppárt alelnökének címzett válaszlevelében, amelyet hétfő este juttattak el az MTI-hez. Rétvári Bence szombaton nyílt levélben sürgette, hogy Karl Marx szobrát távolítsák el az intézmény aulájából, hétfőn az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség sajtótájékoztatón követelte ugyanezt. A kereszténydemokrata politikusok arra hivatkoztak, hogy Marx a kommunizmus eszméinek megfogalmazása mellett antiszemita nézeteket is vallott.

Rostoványi Zsolt válaszában felidézte, hogy a 90-es évek elején felvetődött az 1959 óta az egyetem aulájában álló Marx-szobor esetleges eltávolításának kérdése is. Az egyetem azonban úgy döntött, helyén hagyja a szobrot, mivel az alkotás az egyetem múltjának, történetének része, s az eltávolítása a múltat nem változtatná meg. Kitért arra is: az egyetem szenátusa tavaly döntött egy állandó egyetemtörténeti kiállítás létrehozásáról, amelyben helyet kapnak a két jogelőd intézmény történelmi múltjára vonatkozó dokumentumok és relikviák. A Marx-szobor is része az egyetem történetének – rögzítette.

A rektor elismerte, ellentmondásos Marx munkásságának és történelmi szerepének megítélése. „Tény, hogy – amint a nyílt levél is fogalmaz – »Karl Marx eszméi, különösen azok utóélete megágyaztak a XX. század embertelen diktatúráinak«, ugyanakkor meghatározó nyugati egyetemeken munkássága a tananyag részét képezi, nyugati országokban több tucat közterület viseli a nevét.” A rektor utalt a Magyar Tudományos Akadémia nemrégiben a közterületek elnevezésével kapcsolatban közzétett állásfoglalására, amely szerint „Marx szellemi teljesítményét az egyetemes művelődéstörténet önmagában nagyra értékeli”. Kiemelte: az egyetem erről a kérdésről egyszer már világosan állást foglalt, amikor negyedszázada megváltoztatta a nevét.

Kitért arra is: a Marx-szobor a Corvinus egyik elődintézménye kultúrájának egy történeti szakaszát jeleníti meg. Azt is fontos ugyanakkor látni, hogy a szobor mára sokak szemében megszokott tárggyá vált, amelyhez – elszakadva a Marx által képviselt ideológiától – bizonyos informális hagyományok, szokások, személyes emlékek kötődnek (például megsimogatni vizsga előtt, fényképezkedni előtte diplomaosztáskor). Valamikor szimbólum volt, mára viszont már nem az – írta a rektor.

Összesen 72 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"Marad a Marx-szobor"

Meg is lepett volna, ha a Varjúegyetem (Corvinus) közismerten balliberális vezetése kiebrudalta volna ennek a senkiházinak a szobrát.

Emblematikus figurájuk nekik még ma is.

Az egyetem azonban úgy döntött, helyén hagyja a szobrot, mivel az alkotás az egyetem múltjának, történetének része, s az eltávolítása a múltat nem változtatná meg.

Meg a jelenét sem.
Sajnos.

Mai napig a régen megbukott neoliberális gazdaságpolitikát nyomatják szerencsétlen hallgatóiknak.

Jellemző a pupákok kettős mércéjére, hogy az egyik szobor csípi a szemüket, ha az nemzeti jelkép, a másik nem, mert az csak bolsevik-fasiszta jelkép.

Ezek vissza fogják építetni Gömbös Gyula és Horthy kormányzó szobrát is?

"szobor mára sokak szemében megszokott tárggyá vált, amelyhez – elszakadva a Marx által képviselt ideológiától – bizonyos informális hagyományok, szokások, személyes emlékek kötődnek (például megsimogatni vizsga előtt, fényképezkedni előtte diplomaosztáskor). Valamikor szimbólum volt, mára viszont már nem az – írta a rektor."

Ebben a konkrét esetben jó példa, mert ugyanúgy ordas, fajgyűlölő eszmék képviselője volt mindkettő, és embermilliók vére tapad az általuk képviselt ideológiák követőinek kezéhez.

"Azért az is utal valamiféle kultúrára, hogy egyetlen jobboldali ember sem öntötte le vörös festékkel a szobrot.

Ennek nem a szimpátia az oka, hanem az a nagy különbség, szakadék, ami a két szembenálló tábor kulturáltsága között tátong.

Áthidalhatatlanul.

Marxot karhoztatni a sztalini munkataborokert ugyanolyan marhasag lenne, mint Jezust karhoztatni Torquemada inkviziociojaert vagy a kozepkori boszorkanyegetesekert.
Attol hogy valakire hivatkoznak, meg az o neveben kovetnek el mindefelet, meg nem az a regen meghalt valaki kell hogy legyen a hibas.

Én ezt nem értem.
Bár nem volt egy állandó probléma részemről, de úgy 20-22 éve, ha szóba került, baszta a csőrömet, hogy mit keres ott ez a szobor.
Ha jól emlékszem ez a személy volt egy totalitárius rendszer eszmei idolja.
Egy diktatórikus, bizonyos időszakában embertelen rendszert működtettek reá hivatkozó ideológia alapján.
Eszmeileg és miheztartás végett olyan volt, mint a keresztény Credo.
Most, ezek után csak egy kérdésem maradt: Jézus alakjával szobor formájában mikortól találkozhatok a zsinagógák központi helyén?

"De akkor ugye lehet Hitler újra díszpolgár? Budapest múltjának része az is."


Értelek polgárda Úr, értem amit corvinus- rektorúrtól kérdeznél.

Hogyan tudnánk elszámoltatni, elszámoltatást véghezvinni, ha Marxot védelmezik csudaokos kommentelők is DE rektorok is. Marxot - akit ugye nem is kell védelmezni mert oly igaz ember!!

Hadd mondjam úgy hogy én egy olyan fiatal vagyok aki sem a komplett Szent-Marx köteteket sem a régi idők gyorstalaplóinak anyagát NEM ismerem,

hanem egy rövid emlékeztető szöveggyűjteményböl Marxhoz (és Engelshez) kötendő eszmeként ismertem meg illetlen eszméiket.

Abban bizonyos vagyok hogy Zokni vagy Secnir kommentelő ezeket NEM ismeri , és azért sem ismeri mert akár a Nagyköteteket bújva vagy gyorstalpalón pláne nem találhatott Szent-Marxtól ilyen "bölcsességeket".

Rövid szöveggyűjtemény Marx-védelmező kommentelők okosodására. (A "zsidóevö" B. Zsolttól.)

http://mno.hu/velemeny/olvasot..

TE ügyes nick :-)

Marx explicite a zsidók ellen is írt ilyesmit az általa szerkesztett
"Új Rajnai Újság" -ban.

..és nekem miért nyomtál véletlenül dislike-ot? (mert másról el se képzelhetem... :-) )

Nézd a like-gépezet hitelességét eme kommentemen.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés