A MÁV cáfolta Vitézy állításait: nem tüntetik el a késő vonatokat

A vállalat önmérsékletre kérte a politikusokat.

Hegyi Zsolt határozottan tagadta a vonatok szándékos átszámozására vonatkozó vádakat.
Részletes interjút adott a Világgazdaságnak Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója a pünkösdi hétvégén történt fennakadásról, valamint a Lázár János közlekedési és építési minisztertől kapott feladatok teljesítéséről, a januárban megfogalmazott tíz vállalásról.
Mint mondta, közszolgáltató társaság lévén abból indulnak ki, hogy az utasnak mindig igaza van. „Egy olyan kánikulai hétvégén, mint ez volt, a MÁV csoportról alkotott képet érthetően a Balaton felé tartók véleménye határozza meg leginkább, ők pedig sajnos valóban szerezhettek rossz tapasztalatokat, főleg pénteken és szombaton, előbb egy váltó, aztán egy makacs sorompóhiba miatt” – fogalmazott Hegyi Zsolt.
Emlékeztetett, hogy bocsánatot is kértek az utasoktól, és nemcsak szavakkal, hanem a teljes jegyér visszatérítésével.
A vezérigazgató határozottan cáfolta azokat a vádakat, hogy a hétvégén arra utasította őket Lázár János: töröljék a rendszerből a legnagyobb késést elszenvedő vonatokat, és inkább számozzák át őket.
Ezzel együtt jelezte, hogy az átszámozás teljesen bevett gyakorlat, nincs benne sem újdonság, sem titok. „Ezt egyébként épp azok tudják a legjobban, akik megpróbálták más színben feltüntetni ezt az egyszerű, technikai kérdést” – hangsúlyozta.
A menetrendszerűségi statisztikákat és pláne a késési biztosítást azonban mindez egyáltalán nem befolyásolja: akinek a járata 20 percet vagy annál többet késett, annak visszajár a jegyár fele, méghozzá 48 órán belül, mindegy, hogy az eredeti vonattal, pótlóbusszal vagy épp átszámozott járattal ért-e célba – fejtette ki Hegyi Zsolt.
A vezérigazgató elmondta: a késési biztosítás június 1-jei bevezetése óta mintegy 45 ezer jegy árának a felét, 10 ezernek pedig a 100 százalékát térítették vissza, ez utóbbi a már említett szombati napra vonatkozik.
Összesen 36 millió forint feletti összeget fizették ki késési biztosításként, ennek kicsivel kevesebb mint a fele a pünkösdi hosszú hétvégén jött össze.
Erre az évre ugyanakkor nagyjából kétmilliárd forintnyi költséggel számoltak ezen a jogcímen, de nem az a céljuk, hogy a pénzvisszatérítéssel elfogadhatóbbá tegyék a késéseket, hanem az, hogy csökkentsék azokat. „Ez a pénzügyi felelősségvállalás az utas felé gesztus, a számunkra pedig ösztönzés, hogy a rendelkezésre álló erőforrásokat még hatékonyabban használjuk fel” – mondta Hegyi Zsolt.
A vezérigazgató beszélt a tíz pontos vállalásokról is, amelynek kapcsán elmondta, hogy ezeken túl komplex intézkedéscsomaggal készültek a nyárra, de a két csomag között természetesen vannak átfedések. Ilyen a légkondicionált járművekre vonatkozó tétel. Bár nem minden járat klimatizált, szervezéssel igenis megoldható, hogy aki akar, az légkondicionált járművel utazzon.
A MÁV csoport a főszezonban, június 21-ét követően kereshetővé teszi értékesítési csatornáin a klímás járatokat, ezeket a hópihe jel mutatja.
Ezen a nyáron úgy osztják el az erőforrásaikat, hogy minden nap és az ország minden, közforgalmú közlekedéssel elérhető településére legalább egyszer garantáltan el lehessen jutni klímás járművel is. Ahol ez vonattal nem oldható meg, ott a vasútvonallal párhuzamosan klímás Volán-busz, vagy vonatpótló MÁV-busz fog közlekedni.
Fotó: MTI/Máthé Zoltán