Elharapóztak az internetes csalások: mutatjuk a leggyakoribb módszereket

2025. május 27. 15:29

Különösen veszélyeztetettek a 18–29 éves korosztály tagjai, akik gyakran túlzottan magabiztosak digitális jártasságukat illetően, de nem mindig ismerik fel a csalások jeleit.

2025. május 27. 15:29
null

Gombamód szaporodnak Magyarországon az online csalások. A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet lapunk megkeresésére azt válaszolta, minden nap számos bejelentést kapnak internetes csalással és adathalászattal kapcsolatban.

Ezt is ajánljuk a témában

Az Intézet szerint 

a pénzügyi intézmények, csomagküldő és közmű szolgáltatások nevében elkövetett csalásokkal találkoznak a legnagyobb számban, de a hatóságok (például: rendőrség, NAV) nevében is történnek csalási kísérletek.

Elárulták, hogy azokban az ügyekben, ahol incidenskezelést folytatnak, –azaz ők végzik a technikai kivizsgálást, amely segítheti a nyomozati munkát, azonban a nyomozást – így az elkövetők beazonosítását és elfogását is –  a nyomozó hatóságok (rendőrség) végzi. 

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet megkeresésünkre azt is hangsúlyozta, hogy 

nő az olyan bejelentések aránya, amikor a bejelentő arról tájékoztatja a szervezetet, hogy megpróbálták átverni, de felismerte a rossz szándékot és azért tesz bejelentést, hogy másokat megóvjon.

majd úgy folytatták, hogy ez mindenképp a lakosság tudatosságának fejlődését mutatja.

A Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézet azt javasolta, hogy látogassuk és olvassuk rendszeresen a Kiberpajzs.hu és az Nki.gov.hu oldalakat, valamint közösségi média platformjainkat, így jó eséllyel elkerülhetjük, hogy áldozattá váljunk.

Ezt is ajánljuk a témában

Drasztikus megugrott a banki csalások száma

Az elmúlt években jelentősen nőtt az online és banki csalások száma Magyarországon. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 

2023-ban több mint 18 ezer sikeres banki csalást regisztráltak, amelyek összesen több mint 23 milliárd forintos kárt okoztak az ügyfeleknek. 

Közleményükben arra is rámutattak, hogy 2024 második negyedévében a csalások száma és az okozott kár tovább emelkedett, elérve a 9 milliárd forintot. 2024 harmadik negyedévében 4676 sikeres csalást regisztráltak, míg két évvel korábban csak 1616-ot – vagyis két év alatt megtízszereződött a panaszok száma. 2024 utolsó negyedévében több mint 8,2 milliárd forintos kárt okoztak a csalók, ebből közel 2,5 milliárd forint bankkártyás, 5,7 milliárd forint pedig elektronikus fizetési forgalomhoz kapcsolódott – sorolták.

Az MNB kiemelte, hogy a csalók nem válogatnak: fiatalok, idősek, magánszemélyek és vállalatok egyaránt célpontok. 

Különösen veszélyeztetettek a 18–29 éves korosztály tagjai, akik gyakran túlzottan magabiztosak digitális jártasságukat illetően, de nem mindig ismerik fel a csalások jeleit.

Hangsúlyozták, hogy az idősekre is nagy veszély leselkedik: minden negyedik online csalás áldozata nyugdíjas. A károsultak gyakran a havi nyugdíjukat vagy életük során felhalmozott megtakarításaikat is elveszíthetik, és mivel sok esetben szégyellik a történteket, emiatt nem is jelentik a csalást a banknak vagy a hatóságoknak.

Összeállításukból az is kiderült, hogy a csalók leggyakrabban telefonon (44 százalék), SMS-ben vagy e-mailben (42–42 százalék) keresik meg az áldozatokat. Sokan találkoznak csalókkal online piactereken, illetve hamis weboldalakon keresztül is.

Ezek a legfőbb csalástípusok

  • Adathalászat: A csalók hamis banki vagy szolgáltatói weboldalakat, e-maileket, SMS-eket vagy telefonhívásokat használnak, hogy bizalmas adatokat (pl. banki belépési adatok, jelszavak, bankkártyaadatok) szerezzenek meg. Gyakran a bank nevében keresik meg az áldozatokat, és sürgős intézkedést kérnek.
  • Telefonos csalások: A csalók banki vagy rendőrségi munkatársnak adják ki magukat, és különféle ürügyekkel (pl. feltört bankszámla, folyamatban lévő nyomozás) próbálnak pénzt vagy adatokat kicsalni3
  • Hamis banki weboldalak: Egyre elterjedtebb, hogy a bűnözők lemásolják a bankok hivatalos weboldalait, és így csalnak ki pénzt az ügyfelektől. Az áldozatok gyakran észre sem veszik, hogy nem a valódi oldalon járnak.
  • Romantikus csalások: Online ismerkedési oldalakon bizalmi kapcsolatot építenek ki, majd különböző indokokkal (pl. sürgős anyagi segítség) csalnak ki pénzt.
  • Technikai támogatásnak álcázott csalások: Hamis hibajelzésekkel ijesztik meg a felhasználókat, és ráveszik őket, hogy telepítsenek szoftvert vagy osszák meg eszközeikhez a hozzáférést.
  • Online piacteres csalások: Hamis hirdetésekkel, nem létező termékekkel csalnak ki pénzt a vásárlóktól, akik előre utalják a vételárat, de a termék nem érkezik meg.
  • Hamis kuponos csalások
  • Átutalásos csalások
  • Hamis befektetési ajánlatok
  • Ismétlődő levonásokkal járó csalások
  • Bankkártyás visszaélések
  • Közösségi média profilok átvétele, hamisítás

Ukrajnából működtetett bűnszervezetet is felszámolt már a rendőrség

Lapunk még tavaly nyáron számolt be arról, hogy az ukrán és a magyar rendőrök együttműködésével sikerült felszámolni egy Ukrajnából irányított, magyar embereket célzó online csalásokra szakosodott callcenter-hálózatot.

Két callcentert számoltak fel, ezekből Magyarországra irányultak a hívások, és a sértettek is valamennyien magyar állampolgárok voltak: 

akkor mintegy 30 magyar sértettet azonosítottak, akiknek közel 360 millió forintos kárt okoztak az elkövetők. 

A szervezetet egy 29 éves férfi irányította két társával, 41 embert fogtak el és 19-et tartóztattak le, valamint lefoglaltak több mint 20 millió forint értékű valutát és 12 nagy értékű gépjárművet.

A rendőrség azt javasolja, amennyiben valaki online csalás áldozatává válik, először értesítse a bankját, majd hívja a rendőrség 112-es segélyhívó számát.

Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay

***

Ezt is ajánljuk a témában

***

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Józsi6
2025. május 27. 22:25
Nem volt a felsoroltak között: olyan kínai szart adnak el, ami nem működik vagy csak 5 percig. Aztán füstől.(Elektronikai eszköz)
atti64
2025. május 27. 19:13
A HEKKER IS CSAK EGY PATKÁNY TIPUS AKIT IRTANI KÉNE.
auditorium
2025. május 27. 18:27
Hasz0nosak ezek a tanácsok mert nagyon sok embert becsaptak a hackerek Európában. Különösen ügyesek (itt azt mondják) az oroszok, a románok, az albánok, de gyakran Nagy Britanniában is érkeznek telefonok és Dél-Itáliából valamint Indiából. Főleg idősebb, hiszékeny vagy járatlanabb embereket céloznak meg. Gyakran még azt ist tudják, kb. mennyi pénze van az illetőnek a bankban vagy van-e hozzátartozója, akinek balesetével és megmentése érdekében próbálnak kicsikarni nagyobb összeget. Manapság nincsenek már bankrablók, kevés Bancomat autómatát robbantanak fel, de annál gyakoribb za internetes csalás. Nem jó az, h. mindent az Iphone-Spmartphone-ra kell tenni, a bankszámlától az orvosi vizsgálat eredményéig mindent. Ezért külföldön is elsősorban a mobilt és a pénztárcát lopják el erre "betanitott" nagy- és kiskorú bűnözők. Az aranynyakláncokat is szeretik letépni és ha valaki drága ROLEX órával kérkedik, meglepetés érheti külföldön... is.
véna
2025. május 27. 16:34
Minden hónapban egyszer felhív egy ismeretlen szám, de kioldom a blokkolást és felveszem mi lehet az. Most kedvet kaptam. Ha bankkártyás az bebukta mert nincs és nem is lesz. Egyszer volt, feltörték, megszűntettem. Ha a bajba került unokám az, annak a felvétele, meg megy a szervekhez.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!