Eric Hoffer a XX. századi amerikai filozófia egyik legérdekesebb figurája, aki vasúti és kikötői rakodómunkásként alkotott maradandó bölcseleti életművet. A fanatizmus természetrajza című főművében írja, hogy „[a] fanatikus az az ember, akit személyes kudarcai, megcsömörlött énjétől való menekülése arra ösztönöz, hogy csatlakozzon egy ügyhöz, bármilyen ügyhöz, akár életét is kockáztatva – és adott esetben veszélybe sodorva mindnyájunk életét.”
A megcsömörlött éntől való menekülés paradox módon semmiféle korrelációt nem mutat a tehetősséggel vagy a szakmai sikerekkel, sőt. Ha így lenne, „a világ legnagyobb kamuállásában havi húszezer euróért” landolók között nemigen találnánk fanatizálható alapanyagot,
az empirikus bizonyítékok mégis mintha ennek épp az ellenkezőjét látszanának igazolni nap mint nap.
Itt bizony diktatúra van – írja Győrffy Ákos pár héttel ezelőtt ugyanezen hasábokon. „Olyan emberek szájából és klaviatúráiból érkezik, akik egyébként naponta biztosítják hallgatóságukat arról, hogy számukra a demokrácia a csatolt intézményeivel együtt szent és sérthetetlen, hogy számukra mindennél fontosabb egymás megbecsülése és megértése, hogy ideje van a megbékélésnek (...)” A szeretetország-elméletből sarjadó kertművelési gyakorlat hasonló mintázatot követ: mintha láttunk volna már olyat, amikor az ideák világában szépen muzsikáló utópikus elméletből a valóság egy szép nagy disztópiát kreál. Csak túl könnyű volt erről elfeledkezni, illetve egyre többeknek nincsenek is már személyes, tárgybéli emlékeik.