A T34-es és többi titok a Tisza mélyén: ki nem találná, miket rejt a folyó

2025. március 25. 16:08

Páratlan dolgokat rejt a Tisza Szegednél.

2025. március 25. 16:08
null

Izgalmas cikket közölt a Délmagyar arról, hogy a Tisza mélyén nem csupán a természet formálja az iszapos medret, hanem a történelem is nyomot hagyott benne. Szeged környékén két figyelemre méltó víz alatti lelet is fekszik: egy második világháborús T-34-es harckocsi, valamint egy 1723-ban elsüllyedt sószállító dereglye, 

amely különleges rakományt, római kori oltárköveket szállított Erdélyből Bécsbe III. Károly utasítására.

A T-34-es egyelőre marad

A világháború pusztításai nyomán sok hadieszköz végezte folyók és tavak mélyén, de kevés ilyen relikvia fekszik annyi évtizede érintetlenül, mint a Tisza fenekén nyugvó T-34-es harckocsi. Nyolcvan éve merült el a vízben, és azóta sem sikerült kiemelni. A szovjet gyártmányú páncélos az egyik legismertebb típus volt a második világháborúban, így a roncs történelmi jelentősége vitathatatlan.

Azonban a napokban írta meg a Délmagyar, hogy úgy tűnik, megint elszállt a remény arra, hogy kiemeljék a T-34-es harckocsit Szeged alól. Véghez lehetett volna vinni a műveletet, mert adott volt a mentéshez szükséges alacsony vízállás, ám nem sokra rá esőzés volt Szegeden, ami megduzzasztotta a vízhozamot. 

Persze ez koránt sem ilyen egyszerű.

A kiemelésre már többször volt próbálkozás, de sosem jutottak el a művelet végrehajtásáig. 2018-ban ki szerette volna emelni a Szegedi Haditechnikai Park a harckocsit, és a szükséges engedélyeket is beszerezte. Azonban a műveletet addig nem merték elkezdeni, amíg írásbeli garanciát nem kaptak arra, hogy a roncs hivatalosan a Hadipark tulajdonába kerülhet. A mentési munkálatokban búvárok és műszaki szakemberek is részt vettek volna, a tank kiemeléséhez pedig egy uszályt használtak volna.

A nyolcvan éve elsüllyedt harckocsi belsejében nem tudni, hány katona tartózkodhatott a baleset idején. 

Az utasoknak aligha volt esélyük a menekülésre, mivel a jármű lövegtoronnyal lefelé fúródott a folyómederbe. 

A roncs azóta is a Tiszában hever, nem messze a szegediek körében népszerű Lapos strand napozóágyaitól és napernyőitől. 

A római kori oltárkövek rejtélye

Még a T-34-es megtalálása előtt, több mint húsz évvel ezelőtt, a szegedi régészek és kutatók figyelmét egy sokkal régebbi lelet, az 1723-ban elsüllyedt sószállító dereglye keltette fel. A dereglye római kori oltárköveket szállított, amelyeket Giuseppe Ariosti gróf III. Károly császár utasítására Erdélyből Bécsbe kívánt juttatni. 

A szállítmány három dereglyén haladt a Maroson és a Tiszán, de az egyik hajó túlterheltség miatt elsüllyedt Szegednél. 

Az akkori mentési kísérletek sikertelenek voltak, így a hajóroncs és rakománya a folyó mélyén rekedt.

2004-ben az Octopus Tengeri Régészeti Kutató Egyesület geofizikai műszerekkel próbálta beazonosítani a roncsot és az oltárköveket. A kutatások eredményei arra utaltak, hogy nagy valószínűséggel rábukkantak a dereglyére, azonban a kiemelése azóta is várat magára.

A dereglye szerkezete

A vizsgálatok kimutatták, hogy a XVIII-XIX. században készült dereglye viszonylag épen maradt meg a homok alatt. A hajó hossza körülbelül 12-13 méter lehetett, és akár 30-35 tonna rakomány szállítására is alkalmas volt. Az egyszerű kivitelű sóhajók fenyődeszkákból készültek, 

és mivel hegymenetben visszavontatásuk gazdaságtalan lett volna, a rendeltetési helyükön általában szétszerelték és faanyagként értékesítették.

Rejtély a Tisza mélyén

2009-ben egy blogbejegyzés (Szeged: ígéretes anomáliák a Tisza mélyén) beszámolt arról, hogy szonárvizsgálatok során több, hajóroncsra utaló anomáliát észleltek a Tisza medrében. Ezek az új jelek ismét felélesztették a kutatók reményét a dereglye és rakományának végleges megtalálására. Azonban azóta sem sikerült teljes bizonyossággal feltárni vagy kiemelni a maradványokat.

Nyitókép: Török János / Délmagyar

 

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2025. március 25. 18:59
Egy 1723-ban elsüllyedt dereglye hogyan készülhetett volna a XIX. században?
Akitlosz
2025. március 25. 18:57
Egy harckocsinak nincsenek utasai. Személyzete van.
Akitlosz
2025. március 25. 18:54
"T34-es" Hoppá azt úgy írják, hogy T-34-es. Nem mindegy, mert a T34-es az amerikai nehéz tank, amelyikből csak kettő darab prototípus készült, ezért nem ismert a Hoppá szintű újságírók előtt, de a hozzáértők tudják. Ez a T34-es tank: https:// upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e1/T34_heavy_Tank_in_U.S._Army_Armor_%26_Cavalry_Collection_2021.jpg
llnnhegyi
2025. március 25. 17:56
A TISZA párt sok szemetet gyűjtött össze. Többek között Magyar Rácuppanós Pétert a TISZA párt őrjöngő elnökét.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!