„A fejedelmek aranya” kiállításunk címében például benne van, hogy mi köze Erdélyhez, ezt Hiller történész úrnak talán nem kell bővebben kifejtenem (Vadai meg úgy se értené, ő csak kérdez, anélkül, hogy a válaszra kíváncsi lenne). Nem is volt sokáig gond, de a romániai választások környékén már érzékelni lehetett, hogy a románoknak annyira nem tetszik, hogy mi meg is mutatjuk, mi közünk van Erdélyhez. Mivel két európai uniós tagállamról van szó (és az EU-ban a javak, beleértve a kulturális javak szabad áramlása alapelv), ezért sokáig keresgéltek valami olyan okot, amivel bele lehetett kötni a kiállításba. (Csak zárójel: minden román kekeckedés ellenére továbbra is nagyon helyesnek tartom, hogy az éppen ebben az időszakban zajló magyar EU-elnökség alatt kibuliztuk Romániának is a schengeni csatlakozást.)
A román titkosszolgák (olv.: bárki, aki hatósági maszkban a magyarokat ekézi) meg is találták a kerékkötés apropóját egy életszerűtlen jogszabályban, ami olyan páncélozott szállítóautót ír elő a műtárgyak szállításához, amilyen a világon nincs. És azért nincs, mert mindenhol a világon légrugós autókban szállítják a műtárgyakat állományvédelmi szempontok miatt, a biztonságot fegyveres kísérettel biztosítják; a páncélautók meg többnyire laprugósok, hiszen elég nehéz a felépítményük, ugyi. Hát ezen ment a húzd meg-ereszd meg hetekig, miközben a kiállítás anyaga professzionálisan elcsomagolva a marosvásárhelyi múzeumban őrzés alatt várta, hogy a román hatóságoknak elég jó legyen a Magyar Nemzeti Bank páncélautója arra a célra, amire még Romániában se nagyon találtak volna alkalmas céljárművet.
Péntek hajnalban „a nemzet aranya” átlépte a határt, úgyhogy Hiller és a zárvány balosok megnyugodhatnak. Viszont Hankó Balázs miniszter, a Kulturális és Innovációs Minisztérium vezetője fenntartóként arra kért minket, hogy március 15-től legyen ismét látható a Magyar Nemzeti Múzeumban „A fejedelmek aranya”, a bevétel felét meg odaadjuk a székelyföldi múzeumainknak. A magyar muzeológia székely kontingensét jól ismerem, babszemekből is tudnak olyan tartalmas kiállításokat összerakni, ami ezerszer hitelesebben megérteti a múltunkat, mint bármilyen hamisított tárgyanyaggal fabulált dákoromán kontinuitás. Petőfit egy kicsit a témára igazítva: „Anyám, a tárgyak nem hazudnak…”