Azt látjuk tehát Európában, hogy míg a választásokon az emberek egyre nagyobb számban a fordulatot szorgalmazó erőkre adják a voksukat (a jobboldal idei hollandiai, csehországi, ausztriai előretöréséről még nem is beszéltünk), Brüsszel nem akar fordulni, és sokkal több energiát áldoz a politikai játszmákra, mint hogy a kontinens valós érdekeit figyelembe véve cselekedjen. Így lehetett megfosztani az új jobboldali frakciót a neki járó minden parlamenti tisztségtől, miközben folyamatosan számonkérik a jogállamiságot és a demokráciát. Így fordulhatott elő, hogy a soros magyar uniós elnökség programjának bemutatásakor a bizottság elnöke a szerepéből és a szerződések által meghatározott keretekből kiesve rárontott a magyar miniszterelnökre, a néppárti frakcióvezető pedig úgy gondolja, ő nevezheti meg Magyarország következő kormányfőjét. Így történhet meg az, hogy
az Európai Parlament nem akar elfogadni bizonyos jogszabályokat, lassít tárgyalási folyamatokat csak azért, mert a magyar elnökség irányítja őket.
Szerény számítás szerint is kétszer annyi dossziéval lehetett volna haladni, ha az EP hajlandó azt tenni, ami egyébként az elsődleges dolga: uniós jogot alkotni, együttműködésben a tagállamokat tömörítő Európai Unió Tanácsával.
A magyar soros elnökség feladata ilyen körülmények közepette nem volt könnyű. Jól emlékszem, 2011-ben, első uniós elnökségünk idején sem szárnyalt Brüsszelben az Orbán-kormány népszerűsége a médiatörvény és az alkotmányozás előkészületei kapcsán, de a szakmai munkát még elismerték. Azt hangoztatták, a stáb jó, csak a politikusok borzalmasak nálunk. Mintha a kettőt szét lehetne választani. Az elnökség most is kiválóan teljesít, de csak zárt ajtók mögött kap bárminemű elismerést. Pedig van számos, méghozzá a legfelső politikai szinten elért eredmény. A budapesti versenyképességi nyilatkozat határidőket tartalmazó kötelezettségvállalás az ezer sebből vérző európai gazdaság feltámasztására. Ma már a többség nem vitatja, amit Magyarország évek óta hangoztat: a demográfia versenyképességi kérdés, az unió külső határai pedig nem azért vannak, hogy bárki átsétálhasson rajtuk. A közös agrárpolitikáról konszenzusos szöveg született, pedig folyamatos támadás alatt áll, s a kohéziós politika megőrzése mellett is elköteleződtek a tagállamok. Ezek létfontosságú cölöpök a jövőre újrainduló hétéves költségvetési tárgyaláshoz. A Nyugat-Balkán országai végre azt érezhették, tényleg előrébb léphetnek az uniós tagság felé vezető úton. Románia és Bulgária állampolgárai a karácsonyfa alá a szabad mozgást kapták, hogy immár szárazföldön is ellenőrzés nélkül jöhetnek a schengeni övezetbe. Tehát az erdélyi magyarok is az anyaországba. Mindez nem sikerült volna, ha nincs maximális erőbedobás, elkötelezettség, felkészültség, diplomácia és kitartás a hihetetlen nyomás és gáncsoskodás közepette.