Lázár nagy dobása: januártól teljes átalakítás jön a közlekedésben
2025 januárjától új korszak kezdődik a MÁV-csoport életében.
A közlekedési tárca 20 tolatómozdonyt vásárolna Kínából. A MÁV két éven belül meg is kaphatja a CRRC-mozdonyokat. Összeállításunkból kiderül, milyen előnyei vannak ezeknek a járműveknek.
A CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation) Kína legnagyobb vasúti járműgyártó vállalata, és az egyik legnagyobb a világon. A cég 2015-ben jött létre a CSR Corporation és a CNR Corporation egyesülésével, amelyek korábban a kínai vasúti ipar két legnagyobb szereplője voltak.
A CRRC a vasúti járművek, beleértve a mozdonyokat, személyszállító vonatokat és tehergépkocsikat is, tervezésére, gyártására és karbantartására specializálódott.
A vállalat folyamatosan fejleszti a vasúti járművek technológiáját, és a világ egyik legmodernebb vasúti járműgyártójának számít. A kínai cég az elektromos, dízel és hibrid mozdonyok mellett fejleszti a nagysebességű vonatok és az okos vasúti rendszerek technológiáját is.
Elektronikus mozdonyok: A CRRC elektromos mozdonyai a világ különböző vasúti rendszerei számára készülnek, és a legmodernebb sebesség-, teljesítmény- és energiahatékonysági jellemzőkkel rendelkeznek. Az egyik legismertebb típusuk az AC és DC motoros rendszerek, amelyek különböző feszültségtartományokban képesek működni.
Kínában és más országokban a CRRC dízelmozdonyokat is gyárt, amelyek különösen olyan régiókban népszerűek, ahol nem áll rendelkezésre a teljes szakaszon villamosvezeték.
Azt nem tudjuk, hogy Magyarországra pontosan milyen tolatómozdonyok érkeznek majd, ezért megnéztük, melyek a leggyakoribb és legnépszerűbb típusok.
CRRC Ziyang (CRRC Yunnan) YD2 sorozat: a YD2 típusú tolatómozdonyok dízel-hidraulikus hajtásúak, és kis méretük, valamint nagy vonóerejük miatt különösen alkalmasak ipari környezetekhez, raktárakhoz és szűk vasúti pályákhoz. Ezek a mozdonyok a Kínai Állami Vasúttársaság (China Railway) számára készültek, és a raktári logisztikától kezdve a kisebb tehervonatok mozgatásáig számos területen alkalmazzák őket.
CRRC Qishuyan dízel-hidraulikus tolatómozdonyok: a Qishuyan által gyártott dízel-hidraulikus tolatómozdonyok a Kínai Vasúti Múzeumban és más ipari vasutaknál is használatosak. A típusok a vasúti kocsik, szerelvények mozgatására alkalmasak, és magas szintű megbízhatóságot kínálnak.
CRRC Yunnan YD4 tolatómozdony: az YD4 egy nagy teljesítményű dízelmozdony, amelyet főként ipari és teherpályaudvari alkalmazásokhoz terveztek. Ez a típus képes elbírni a nagyobb teherrel rendelkező vasúti kocsik mozgatását, miközben kompakt és erőteljes megoldást kínál. Az YD4 típusú tolatómozdonyokat széleskörűen használják raktárakban, logisztikai központokban és ipari területeken.
Kínai hibrid tolatómozdonyok: az elektromos-dízel hibrid tolatómozdonyok egyre inkább elterjednek Kínában, különösen az olyan városi környezetekben, ahol fontos az alacsony szén-dioxid kibocsátás.
A hibrid technológia lehetővé teszi a mozdonyok számára, hogy mind a villamosított vasúti pályákon, mind az ipari környezetekben is működjenek, miközben csökkenthetik az üzemeltetési költségeket és javíthatják a környezeti hatást.
Nyitókép: Kallus György / Világgazdaság