Nyugdíjba küldte Hann Endrét – Hont kegyetlenül beleállt a Mediánba
Vagy értelme nincs a felméréseknek, vagy az a kérdés, hogy mégis mit csinálnak.
Kitervelt stratégia része az egész.
Egyes baloldali közvélemény-kutató cégek „manipulációs kerekasztalt” hoztak létre egy kitervelt stratégia részeként, hogy egymáshoz igazított eredményeikkel Magyar Péter pártjának vezető pozícióját mutassák ki. De miért választják ezt a taktikát, és mi lehet a hosszú távú céljuk?
Ezekre a kérdésekre Deák Dániel, a XXI. Század Intézet vezető elemzője adott választ. Szerinte két fő cél húzódik a háttérben:
egyrészt az ellenzéki szavazók reményeinek ébren tartása, másrészt az ellenzéken belüli hatalmi harcok alakítása.
A régi baloldali szereplők továbbra is erős pozíciókkal rendelkeznek, például a fővárosban, és több egyéni képviselőjük is van. Ezért jogosan követelhetnek koordinációt vagy együttműködést az ellenzéken belül.
„A Medián a nyilvánosságban sokszor úgy jelenik meg, mint egy megbízható kutatócég. Ez azonban csak illúzió” – fogalmazott Deák Dániel. Hangsúlyozta, hogy a baloldalhoz köthető kutatócégek korábban is hasonló taktikát alkalmaztak. „A 2022-es választás előtt is azt a taktikát választották, hogy a választástól távol eső időszakban az ellenzéknek erőteljesen kedvező számokat hoztak ki, majd a választáshoz közeledve korrigáltak, de még a választás előtti héten is azt kommunikálták, szoros lehet a végeredmény. Ehhez képest elsöprő győzelmet aratott a Fidesz–KDNP.” Szerinte most ugyanaz a játék zajlik.
Ezt is ajánljuk a témában
Vagy értelme nincs a felméréseknek, vagy az a kérdés, hogy mégis mit csinálnak.
A Medián legutóbbi, csütörtökön közzétett kutatása azt sugallja, hogy a régi baloldali pártok legerősebbjei – például a DK és a Kutyapárt – éppen csak a bejutási küszöb alatt vannak. „Az az üzenet, hogy nélkülük is nyer Magyar Péter. Ezt már kommunikálja is Magyar Péter, látványosan az ő megrendelése ez a kutatás is” – vélekedett az elemző.
Deák szerint ezekkel a kutatásokkal Magyar Péterék azt akarják elérni, hogy a nyilvánosság úgy gondolja, a botrányos hangfelvételek nem ártottak nekik, holott a valóság más. „Ezekkel a felmérésekkel el akarja terelni a figyelmet, illetve azt akarja elérni, hogy több ilyen felvétel ne kerüljön nyilvánosságra.” Hozzátette:
Az ellenzéki kutatócégek összehangolt lépései és Magyar Péter túlmérése emellett jó üzlet is ezeknek a cégeknek.
Ha nagy a reménykedés az ellenzéki oldalon, akkor több megrendelést is kapnak, ami jelentős bevételt is jelent számukra.”
Ezt is ajánljuk a témában
Saját mérési eredményeit nevezi csalókának és félrevezetőnek.
Deák Dániel szerint a jelenség nem egyedi Magyarországon.
Amerikában ugyanígy manipulálták a közvéleményt, de a hétvégi román elnökválasztáson is a kutatásokban hatodik helyen lévő jelölt nyert az első fordulóban.”
Ezek a példák azonban azt is mutatják, hogy a választási eredményeket ezek a manipulációk nem tudják befolyásolni. A szavazók döntéseit tehát végső soron nem határozzák meg a torzított közvélemény-kutatási adatok.
Nyitókép: Balint Szentgallay/NurPhoto via AFP