Jelentős változás előtt áll a MÁV: 2000 kilométer pálya újul meg
Kiderült, hogy ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.
A megrendelő egy vonalon csak egyféle közlekedési módot finanszíroz, azt, amelyikkel hatékonyabban szolgálhatók ki az utazási igények.
Nyitóképünk illusztráció: MTI/Varga György
A jövőben egyazon vonalon vagy csak busszal, vagy csak vonattal tudunk majd utazni, amikor a közösségi közlekedés alapellátást vesszük igénybe, bár lesz észszerű kivétel – írja a Világgazdaság a személyszállítási törvény módosításának tervezetét elemezve. A lap hozzáteszi, az alapellátást a hét minden napján biztosítani kell, ez még a sztrájk alatt sem sérülhet.
Kiemelt figyelmet kap a jogszabályban
a vidéki lakosság és a munkaerő mobilitása, valamint az oktatási, a szociális és az egészségügyi szolgáltatások elérhetősége,
továbbá a költséghatékonyság is. A kötöttpályás közlekedést lehetőség szerint előnyben kell részesíteni.
Ezt is ajánljuk a témában
Kiderült, hogy ezen program magyar forrásból és az Európai Beruházási Banktól várt hitelből valósulna meg.
Az országos, a regionális és az elővárosi személyszállító közszolgáltatásra vonatkozó alapellátást minden településnek elsősorban menetrend szerinti közlekedéssel kell biztosítania, ha a közlekedési hálózat műszaki állapota lehetővé teszi. A felsorolt szegmensekben a megrendelő egy vonalon csak egyféle közlekedési módot finanszíroz, azt, amelyikkel hatékonyabban szolgálhatók ki az azonosítható utazási igények. Ugyanakkor van két fontos kivétel: nem szűnhetnek meg a főváros és a megyei jogú városok elővárosaiban a 20 kilométeren, illetve a 30 percen belüli eljutások, és
nem szűnhet meg a párhuzamosság akkor, ha több mint 50 százalékkal nőne az eljutás ideje.
A megrendelő ezenfelül dönthet úgy, hogy megváltoztatja a közlekedési módot, illetve további közlekedési módot alkalmaz. A szaktárca mint megrendelő ott, ahol jelenleg vasút van, de busz nincs, bevezetheti a buszt, mivel pedig egyszerre két módot nem finanszíroz, egyúttal megszünteti a vasutat. Elvben ez történhet fordítva is, de aligha éri meg eddig busszal megfelelően ellátott településre elvinni a vonatot.
A személyszállítási közszolgáltatónak minden évben sztrájkmenetrendet kell készítenie, amelyben az alapellátás nem sérülhet, és azt jóváhagyásra meg kell küldenie a megrendelőnek.
Az alapellátás négy, közvetlen eljutási lehetőséget jelent a hét minden napján:
adott település és a járásközpont között naponta legalább három alkalommal, a járásközpont és a vármegyeszékhely között naponta legalább két alkalommal, a szomszédos vármegyeszékhelyek között naponta legalább két alkalommal, a főváros és a vármegyeszékhelyek között naponta legalább két alkalommal.
Ám ha a személyszállító közszolgáltatás műszaki okból nem látható el vasúti járművel, akkor a szolgáltató nem köteles az előbbi feltételeket teljesíteni. A tervezet a lap szerint napokon belül a parlament elé kerülhet.
Ezt is ajánljuk a témában
Három új szakaszon fogja 160 km/h-ra emelni a MÁV az engedélyezett sebességet.