Nem drágulnak tovább a jogosítványok, mert már nem tudnak hova

2024. október 15. 21:00

Pedig a régiós szinten kifejezetten olcsó nálunk a jogosítvány megszerzése.

2024. október 15. 21:00
Long wait for the driving test
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Szomorú tendencia jelenik meg a hazai autósiskoláknál: egyre több az olyan diák, aki beiratkozik, elvégzi az elméleti oktatást, majd a gyakorlati oktatást már nem kezdi el annak magas költségei miatt. Nem véletlen az sem, hogy a kormányzat is igyekszik segíteni a szektornak: Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára szeptember végén egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy elindult a köznevelésben és a szakképzésben tanuló végzős diákok számára az ingyenes, B kategóriás gépjárművezetői elméleti tanfolyam.

A gyakorlati vezetés döntően továbbra is piaci autósiskoláknál történik majd”

– fogalmazott a politikus, aki szerint a piacon megjelenik a Honvédelmi Minisztérium egy ingyenes pilot programja, és a későbbiekben kibővítik majd a gyakorlati oktatási kapacitásokat. 

Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerint a kormány kiemelten támogatja, hogy minél többen szerezzenek jogosítványt, az ezzel kapcsolatos terheket a családok válláról minél jobban igyekeznek levenni. 

Huszti László, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke a Mandiner érdeklődésére elmondta, a fiatalok nincsenek olyan anyagi helyzetben, hogy ne érezzék megterhelőnek a „B” kategóriás jogosítvány megszerzését. Sokan jelentkeznek, belekezdenek tanfolyamba, a sikeres elméleti vizsga után szembesülnek azzal, hogy a vezetési órák díja, 8–12 ezer forint között mozog országos átlagát tekintve óránként, ami szavai szerint annyira megterhelő, hogy sokan abbahagyják a gyakorlati képzés előtt az órákat. 

Úgy szoktuk mondani: „Eltűnt a tanuló az elmélet után”. Ezért, ha az autósiskolák emelnék az áraikat, ez még több tanulót elriasztana, és drasztikusan csökkenne a jelentkezők száma”

– fogalmazott a szakértő.

Huszti László szerint mind a jelentkezők számára, mind pedig az árak alakulására hatással lehet a jövőben a napokban elindult ingyenes középiskolai járművezető képzés, de ennek mértékét néhány hónap múlva lehet majd pontosabban felmérni.

A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke szerint a környező országokat tekintve hazánkban még nem is olyan drága a jogosítvány megszerzése, mert Ausztriában és Németországban jóval nagyobb költséggel jár ez. 

Visszanézve, '70-es, '80-as években is egy „B” kategóriás jogosítvány megszerzése megközelítőleg egy másfél havi fizetés ára volt, arányaiban ez napjainkban is így van”

– tette hozzá.

A szakember szerint, amennyiben valaki olyan szerencsés, hogy az összes vizsgáját elsőre sikeresen teljesíti, akkor egy „B” kategóriás vezetői engedély ára, 370-400 ezer forintba kerül. Mint mondta, egy oktató, oktatóautó felmerülő költségei nagyon magasak. „Gondoljunk csak a jármű árára, az üzemanyag, az alkatrészek a szervizköltségek, mind borzasztó magasak, ezt nem lehet olcsóbban kihozni, aki ennél olcsóbban ígér vezetői engedélyt, ott sajnos feltételezhető a csalás. Jellemzően nem levezetett órák, elcsalt idő, kevés levezetett kilométer, és még sorolhatnánk” – folytatta.

Rákérdeztünk továbbá, van-e még munkaerőhiány, amitől a korábbiakban hangos volt a sajtó: Huszti István szerint ez mostanra megváltozott, egyáltalán nincs hiány az autós oktatókból, mint mondta, ez a jelenség, mint olyan, megszűnt. 

„Volt egy néhány éves szünet a szakoktató képzésben, és sajnos erre a szakmára is igaz az elöregedés. Sokan mentek nyugdíjba, néhányan pályát módosítottak, és nem volt utánpótlás, nem volt oktató képzés. Egy gazdasági válság után voltunk, amiért sokan nem kezdték el a tanfolyamot, tehát a tanulói oldalról volt egy feltorlódás, és ennek jelenségnek az összessége váltott ki egy oktatóhiányt. Azóta a KTI (Közlekedéstudományi Intézet) folytat szakoktató, és vizsgabiztosi képzést, évente megközelítőleg 300 oktatót képeznek ki. 

Ez megfelelő mennyiségi utánpótlás ahhoz, hogy ne legyen hazánkban oktató hiány”

 – tette hozzá.

 

Összesen 54 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
files32
2024. október 16. 05:33
Mindegy ki hogy vezet az oktató kiszagolja a pénzes tanulót aztán csak úgy röpködnek a pótórák.
Akitlosz
2024. október 16. 01:08
Ausztriában és Németországban a munkaerő háromszor, négyszer akkora fizetést kap ugyanannyi ugyanolyan munkáért, mint a magyar. Nem fair, hogy csak a magyarországi árakat hasonlítgatják. A magyaroknak háromszor, négyszer annyi kell(ene) dolgozniuk ugyanolyan szolgáltatásért, termékért.
Akitlosz
2024. október 16. 01:00
"egy „B” kategóriás vezetői engedély ára, 370-400 ezer forintba kerül." S ez ugye nem hivatásos taxisofőr képzés, hanem csupán civil autósképzés. Aztán csodálkoznak, hogy nincsen busz- meg kamionsofőr. Ugyan honnan tudná egy magánszemély a képzés költségeit kifizetni? Rendkívül drága Európában az autózás. Szinte az egész világon sokkal olcsóbb. A jogosítvány is, az üzemanyag is, még az autók is. Az állam nagyon nyerészkedik a közlekedésen. Még az adókra is adót vet ki.
Akitlosz
2024. október 16. 00:49
A jogosítvány megszerzése nagyon drága Magyarországon. Máshol jóval olcsóbb Európán kívül. Ráadásul meg sem kapja azt a szolgáltatást a tanuló, amiért fizetett. Amikor tanultam vezetni, akkor mindig, de mindig, de mindig, minden alkalomkor támadt valami halaszthatatlan azonnal elintézendő dolga az oktatónak, hogy addig is teljen az idő és addig se fogyjon az üzemanyag. Ráadásul Magyarországon a vizsgákon először, másodszor általában megbuktatják a vizsgázót. Nem azért, mert rosszul vezetett, hanem azért, hogy még fizessen többet.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!