Helyretették Magyar Péter tévedéseit a gyermekvédelmi ellátás kapcsán – a számok nem hazudnak!
Fülöp Attila szerint nem a Tisza Párt elnökének a fellépése nyomán javulnak az ágazatban a körülmények, Magyar a konfliktust hozta ebbe a történetbe.
Pedig a régiós szinten kifejezetten olcsó nálunk a jogosítvány megszerzése.
Szomorú tendencia jelenik meg a hazai autósiskoláknál: egyre több az olyan diák, aki beiratkozik, elvégzi az elméleti oktatást, majd a gyakorlati oktatást már nem kezdi el annak magas költségei miatt. Nem véletlen az sem, hogy a kormányzat is igyekszik segíteni a szektornak: Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára szeptember végén egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy elindult a köznevelésben és a szakképzésben tanuló végzős diákok számára az ingyenes, B kategóriás gépjárművezetői elméleti tanfolyam.
A gyakorlati vezetés döntően továbbra is piaci autósiskoláknál történik majd”
– fogalmazott a politikus, aki szerint a piacon megjelenik a Honvédelmi Minisztérium egy ingyenes pilot programja, és a későbbiekben kibővítik majd a gyakorlati oktatási kapacitásokat.
Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerint a kormány kiemelten támogatja, hogy minél többen szerezzenek jogosítványt, az ezzel kapcsolatos terheket a családok válláról minél jobban igyekeznek levenni.
Huszti László, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke a Mandiner érdeklődésére elmondta, a fiatalok nincsenek olyan anyagi helyzetben, hogy ne érezzék megterhelőnek a „B” kategóriás jogosítvány megszerzését. Sokan jelentkeznek, belekezdenek tanfolyamba, a sikeres elméleti vizsga után szembesülnek azzal, hogy a vezetési órák díja, 8–12 ezer forint között mozog országos átlagát tekintve óránként, ami szavai szerint annyira megterhelő, hogy sokan abbahagyják a gyakorlati képzés előtt az órákat.
Úgy szoktuk mondani: „Eltűnt a tanuló az elmélet után”. Ezért, ha az autósiskolák emelnék az áraikat, ez még több tanulót elriasztana, és drasztikusan csökkenne a jelentkezők száma”
– fogalmazott a szakértő.
Huszti László szerint mind a jelentkezők számára, mind pedig az árak alakulására hatással lehet a jövőben a napokban elindult ingyenes középiskolai járművezető képzés, de ennek mértékét néhány hónap múlva lehet majd pontosabban felmérni.
A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke szerint a környező országokat tekintve hazánkban még nem is olyan drága a jogosítvány megszerzése, mert Ausztriában és Németországban jóval nagyobb költséggel jár ez.
Visszanézve, '70-es, '80-as években is egy „B” kategóriás jogosítvány megszerzése megközelítőleg egy másfél havi fizetés ára volt, arányaiban ez napjainkban is így van”
– tette hozzá.
A szakember szerint, amennyiben valaki olyan szerencsés, hogy az összes vizsgáját elsőre sikeresen teljesíti, akkor egy „B” kategóriás vezetői engedély ára, 370-400 ezer forintba kerül. Mint mondta, egy oktató, oktatóautó felmerülő költségei nagyon magasak. „Gondoljunk csak a jármű árára, az üzemanyag, az alkatrészek a szervizköltségek, mind borzasztó magasak, ezt nem lehet olcsóbban kihozni, aki ennél olcsóbban ígér vezetői engedélyt, ott sajnos feltételezhető a csalás. Jellemzően nem levezetett órák, elcsalt idő, kevés levezetett kilométer, és még sorolhatnánk” – folytatta.
Rákérdeztünk továbbá, van-e még munkaerőhiány, amitől a korábbiakban hangos volt a sajtó: Huszti István szerint ez mostanra megváltozott, egyáltalán nincs hiány az autós oktatókból, mint mondta, ez a jelenség, mint olyan, megszűnt.
„Volt egy néhány éves szünet a szakoktató képzésben, és sajnos erre a szakmára is igaz az elöregedés. Sokan mentek nyugdíjba, néhányan pályát módosítottak, és nem volt utánpótlás, nem volt oktató képzés. Egy gazdasági válság után voltunk, amiért sokan nem kezdték el a tanfolyamot, tehát a tanulói oldalról volt egy feltorlódás, és ennek jelenségnek az összessége váltott ki egy oktatóhiányt. Azóta a KTI (Közlekedéstudományi Intézet) folytat szakoktató, és vizsgabiztosi képzést, évente megközelítőleg 300 oktatót képeznek ki.
Ez megfelelő mennyiségi utánpótlás ahhoz, hogy ne legyen hazánkban oktató hiány”
– tette hozzá.