Szomorú tendencia jelenik meg a hazai autósiskoláknál: egyre több az olyan diák, aki beiratkozik, elvégzi az elméleti oktatást, majd a gyakorlati oktatást már nem kezdi el annak magas költségei miatt. Nem véletlen az sem, hogy a kormányzat is igyekszik segíteni a szektornak: Maruzsa Zoltán, a Belügyminisztérium köznevelési államtitkára szeptember végén egy sajtótájékoztatón jelentette be, hogy elindult a köznevelésben és a szakképzésben tanuló végzős diákok számára az ingyenes, B kategóriás gépjárművezetői elméleti tanfolyam.
A gyakorlati vezetés döntően továbbra is piaci autósiskoláknál történik majd”
– fogalmazott a politikus, aki szerint a piacon megjelenik a Honvédelmi Minisztérium egy ingyenes pilot programja, és a későbbiekben kibővítik majd a gyakorlati oktatási kapacitásokat.
Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára szerint a kormány kiemelten támogatja, hogy minél többen szerezzenek jogosítványt, az ezzel kapcsolatos terheket a családok válláról minél jobban igyekeznek levenni.
Huszti László, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke a Mandiner érdeklődésére elmondta, a fiatalok nincsenek olyan anyagi helyzetben, hogy ne érezzék megterhelőnek a „B” kategóriás jogosítvány megszerzését. Sokan jelentkeznek, belekezdenek tanfolyamba, a sikeres elméleti vizsga után szembesülnek azzal, hogy a vezetési órák díja, 8–12 ezer forint között mozog országos átlagát tekintve óránként, ami szavai szerint annyira megterhelő, hogy sokan abbahagyják a gyakorlati képzés előtt az órákat.
Úgy szoktuk mondani: „Eltűnt a tanuló az elmélet után”. Ezért, ha az autósiskolák emelnék az áraikat, ez még több tanulót elriasztana, és drasztikusan csökkenne a jelentkezők száma”
– fogalmazott a szakértő.
Huszti László szerint mind a jelentkezők számára, mind pedig az árak alakulására hatással lehet a jövőben a napokban elindult ingyenes középiskolai járművezető képzés, de ennek mértékét néhány hónap múlva lehet majd pontosabban felmérni.
A Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének elnöke szerint a környező országokat tekintve hazánkban még nem is olyan drága a jogosítvány megszerzése, mert Ausztriában és Németországban jóval nagyobb költséggel jár ez.
Visszanézve, '70-es, '80-as években is egy „B” kategóriás jogosítvány megszerzése megközelítőleg egy másfél havi fizetés ára volt, arányaiban ez napjainkban is így van”
– tette hozzá.