Kiderült, hol járhatnak jól a magyar villanyautósok

2024. október 28. 08:29

Az Energiaügyi Minisztérium november elején induló pályázatával ösztönzi a hazai elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását.

2024. október 28. 08:29
null

Nyitókép: Képernyőkép / Mandiner.hu

Az Energiaügyi Minisztérium (EM) november elején induló pályázatával ösztönzi a hazai elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását. A támogatást igénylőknek legalább egy e-töltőállomás létesítését kell vállalniuk a ma még kevésbé ellátott járásokban – hívta fel a figyelmet pénteki közleményében az Energiaügyi Minisztérium (EM). A kapcsolódó technikai felhívás napokban lezárult első köre arra szolgált, hogy a lehetséges résztvevők különböző helységekben tegyenek eleget e kötelezettségüknek.

A programba jelentkező 28 vállalkozás többnyire az észak-keleti országrész és a Dél-Dunántúl településeit választotta a borsodi vármegyeszékhelytől egy másfél ezres lélekszámú somogyi községig. 

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal adatai szerint 2023 végén országszerte több mint 2500 nyilvános töltőállomást használhattak az elektromos autókat üzemeltetők. A legtöbb berendezés, a teljes állomány közel fele Budapesten és Pest megyében működik. A fővárostól távolabbiak is jellemzően a hazai autópályák mentén és a népesebb nagyvárosokban találhatók. 

Kiemelték, az Energiaügyi Minisztérium az országos lefedettség elérése irányába tett lépésként célzottan ösztönzi új elektromos töltőállomások létesítését a ma még hiányosan ellátott vidéki járásokban. 

A 28 milliárd forintos keretösszegű program jóvoltából a következő években országszerte több mint száz helyszínen válnak hozzáférhetővé nyilvános e-töltők.

A kiíráson elektromos töltőállomás üzemeltetői engedéllyel rendelkező vállalkozások juthatnak többletforráshoz. A pályázók alapjogosultsági feltételként kötelesek korszerű töltőállomás telepítésére vállalást tenni egy elégtelen lefedettségű járás bármely településén – emlékeztetett az EM. 

A minisztérium ismertette: a cégek a kapcsolódó technikai felhívás első körében 2024. október 14. és 21. között jelezhették preferencialistájukat. A projekthelyszínek jóváhagyásában a magasabb prioritási szinteket, azok egyezősége esetén a jelentkezési lapok beérkezésének időpontját vették figyelembe. A 28 érdeklődőből kettő mindössze egy települést jelölt meg, amelyekre azonban mástól korábban érkezett be igényjelzés. Így 2024. október 28. és november 4. között újabb benyújtási kör következik, amelybe akár további üzemeltetők is bekapcsolódhatnak. 

Az első körben megfelelő helyszínre találó vállalkozások pályázatuk támogatása esetén Albertirsán, Baján, Balmazújvárosban, Bátonyterenyén, Cegléden, Csongrádon, Fehérgyarmaton, Hernádkakon, Kaposvárott, Karcagon, Kiskunhalason, Kiskunmajsán, Kisvárdán, Kónyon, Mélykúton, Miskolcon, Nagykőrösön, Nyíradonyban, Nyírbátorban, Sirokon, Somogyjádon, Sopronban, Sümegen, Szekszárdon, Tokajban és Villányban létesíthetnek korszerű elektromos töltőállomásokat. 

A közleményben hangsúlyozták: az élesben november 6-án induló pályázat célja az energiaátmenet felgyorsítása, a kibocsátásmentes közlekedéshez szükséges infrastruktúra kiépítése. Vállalkozásonként minimum 100 millió és legfeljebb 4 milliárd forint forrás nyerhető el, alapesetben maximum 15 éves futamidejű, kedvezményes hitelként, amelyet legalább 10 százaléknyi önerővel kell kiegészíteni. Vissza nem térítendő támogatás például az energiatárolóval és/vagy megújuló áramtermelő egységgel felszerelt töltőállomások létesítésére adható. A beruházások a hazai hálózat fehér foltjainak lefedésével teszik kényelmesebben használhatóvá és kelendőbbé a tiszta és csendes zöldautókat.

(MTI)

 

 

Összesen 33 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsocc44
2024. november 07. 16:10
Az e-schrottal járók, akkor járnak a legjobban, ha visszaülnek egy rendes autóba… ahogy azt teszi az e-schrott tulajdonosok 60-70%-a… a maradék addig tartja meg, amíg a leasing kifut… 2-5% az agyhalott, akik mindenáron e-schrott hívők. Ha szabad kérnem, a töltő fejlesztést az e-autósokkal fizetessék meg, a törlésre használt áram árával és a vételárral! Meglátjuk mekkora lesz a kereslet…
Burg_kastL71-C
2024. október 28. 10:13 Szerkesztve
A jómódúak és cégesek drága játékszere, akik pl. 20-25 milliós autókban unottan várakoznak a Lidl elektromos töltőre, holott simán tudnának benzint/ gázolajat is tankolni. Mint ahogy Németországban is kiderült egy kutatásból. De hát itt, a fillér baxás. Ha kerek 30. éve velem ( is ) fizettették ki a megvásárolt mobiltelefon árában és használatában a hálózatfejlesztés költségeit, 125.000 Ft készülék+ 25.000 Ft maga a kártya és 85.000 Ft az otthoni kihangosító/ töltő, aminek az antennáját ablakon kívülre helyezte a szolgáltató a gyenge térerő miatt. Az 235.000 Ft volt 30. éve ! Sokáig, a havi díj 15-16 e. Ft. Tehát, akkor ne terheljék rá most sem az adófizetőkre a fejlesztést.
Box Hill
2024. október 28. 08:56
Hol? A pokol legmélyebb bugyraiban.
MaBaker
2024. október 28. 08:53
Már megint herdálják az adófizetők pénzét egy magában életképtelen zsákutcára. Köszönjük...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!