Na, akkor mégsem fideszes jelölt a Vitézy
Karácsony Gergely és a 99 Mozgalom sose állna össze a Rogánnal.
A javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”
Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán
Teljesen megváltoztatná a fővárosi parkolás szabályozását hét szervezet. A Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésére összeállított, és a fővárosi képviselőknek kiosztott 15 pontból álló javaslatuktól azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra is – szúrta ki az Index.
Mint a lap rámutat: a javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”
Mivel a közterületnek értéke van, a javaslat aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását. Erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék – derül ki javaslatukból (vö. lenti részlet).
A lap úgy tudja, hogy számszerű javaslatot még nem tettek a nem helyi lakosok parkolási díjára, azonban a Levegő Munkacsoport véleménye szerint azt a jelenlegi kétszeresére kellene emelni, továbbá legalább a D kategóriájú övezetet ki kellene terjeszteni a főváros egész területére.
E szerint a parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves, fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka. A lap azt derítette ki ennek kapcsán, hogy kezdetben az első autóra az így kiszámított összeg 2 százalékát kellene kifizetni (vagyis kezdetben 98 százalékos kedvezményt adnának). Százalékos javaslatuk szerint a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp nézne ki:
Ezeket a parkolási kedvezményeket azonban az évek során fokozatosan csökkentenék majd, ezzel presszionálva a járműtulajdonosokat arra, hogy keressenek közterületen kívüli tárolási megoldást autójuk számára.
A javaslat legradikálisabb pontjai szerint
a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt
(például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbal rendelkezők sem, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem). A védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani.
A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.