Ha kell, milliós parkolási díjjal szorítanák ki a régi autókat Budapestről – megdöbbentő javaslat bukkant fel a Fővárosi Közgyűlésben
2024. október 12. 16:58
A javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”
2024. október 12. 16:58
5 p
3
22
132
Mentés
Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán
Teljesen megváltoztatná a fővárosi parkolás szabályozását hét szervezet. A Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésére összeállított, és a fővárosi képviselőknek kiosztott 15 pontból álló javaslatuktól azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra is – szúrta ki az Index.
Mint a lap rámutat: a javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”
Mivel a közterületnek értéke van, a javaslat aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását. Erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék – derül ki javaslatukból (vö. lenti részlet).
Fotó: Képernyőkép/levego.hu
A lap úgy tudja, hogy számszerű javaslatot még nem tettek a nem helyi lakosok parkolási díjára, azonban a Levegő Munkacsoport véleménye szerint azt a jelenlegi kétszeresére kellene emelni, továbbá legalább a D kategóriájú övezetet ki kellene terjeszteni a főváros egész területére.
A helyi lakosok parkolási díjára viszont tettek javaslatot:
E szerint a parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves, fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka. A lap azt derítette ki ennek kapcsán, hogy kezdetben az első autóra az így kiszámított összeg 2 százalékát kellene kifizetni (vagyis kezdetben 98 százalékos kedvezményt adnának). Százalékos javaslatuk szerint a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp nézne ki:
A zóna: 2,4 millió forint/év (100 százalék) – 48 ezer forint/év (kedvezményes)
B zóna: 1,575 millió forint/év (100 százalék) – 32 ezer forint/év (kedvezményes)
C zóna: 900 ezer forint/év (100 százalék) – 18 ezer forint/év (kedvezményes)
D zóna: 600 ezer forint/év (100 százalék) – 12 ezer forint/év (kedvezményes)
Ezeket a parkolási kedvezményeket azonban az évek során fokozatosan csökkentenék majd, ezzel presszionálva a járműtulajdonosokat arra, hogy keressenek közterületen kívüli tárolási megoldást autójuk számára.
A javaslat legradikálisabb pontjai szerint
a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt
(például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbal rendelkezők sem, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem). A védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani.
A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.
A fővárosi utak állapota lelombozó, a folyamatban lévő felújítások nincsenek összehangolva, nyár közepén pedig nap mint nap borítékolható a közlekedési káosz. Megnéztük, mi áll a háttérben, ahogyan azt is, miként alakult a budapesti úthálózat állapota és karbantartása az utóbbi tíz évben.
Maga lenne a gyönyör, ha az Üllői úton két sávot a kerékpárosok kapnának, két sávot a gyalogosok, míg egy-egy félsávon csatornákat építenének az evezéshez.
A fiatalt miután megnyugtatták, lekísérték az épület elé, ahol már a mentőautó várt rá. A hatóság embereinek munkáját dicsérettel és jutalommal ismerték el.
Amikor fenn vagy az űrben, rádöbbensz, hogy a dolgok folyamatosan történnek, csak mindig máshol. Amikor neked van éppen jobb napod, másnak máshol rossz napja van, s ez alázatra tanít – mondja a magyar űrhajós. Interjúnk.
Kevesebb mint egy évvel a választás előtt még mindig nem történt meg a Tisza-jelöltek kiválasztása és bemutatása – mintha egy fantompárttal állnánk szemben. Hogy lesz ebből szakpolitikai garnitúra?
p
0
0
0
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 132 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Én megértem a problémájukat földek elfogytak ÁVH-s meg egyre több . Csak a parkolási díj emelés hozhatja el a Kánaánt. Aztán ha a parkolási díj is elfogy akkor mint ahogy az eszkimók is mondják: Ha sok az ÁVHS eszkimó, akkor bizony, kevés parkoló fóka. Azután majd jön a magántulajdonú lakás megadóztatása mert mert hol parkol a lakás? Állami Budapest Köztársasági területen,
vagyis köztársasági területen és bizony nem állampolgári jog a lakások parkoltatása. Egyetlen állampolgári jog van az adó és dífizetési kötelezettség természetesen vannak ez alól is kivételek .Iványi lelkész elvtárs akinek magának a Jó Istentől van pöcsétes papírja hogy nem adóalany. Obán mégse akarja elfogadni.