Ha kell, milliós parkolási díjjal szorítanák ki a régi autókat Budapestről – megdöbbentő javaslat bukkant fel a Fővárosi Közgyűlésben

2024. október 12. 16:58

A javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”

2024. október 12. 16:58
Parkolás, Budapest. Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán

Teljesen megváltoztatná a fővárosi parkolás szabályozását hét szervezet. A Fővárosi Közgyűlés 2024. október 4-i ülésére összeállított, és a fővárosi képviselőknek kiosztott 15 pontból álló javaslatuktól azt remélik, hogy jelentősen csökkenhetnek a közlekedési dugók, könnyebben lehet szabad parkolóhelyet találni, miközben több hely jutna a zöldítésre, a gyaloglásra és a kerékpározásra is – szúrta ki az Index.

Mint a lap rámutat: a javaslattevők szerint „nem állampolgári jog a magántulajdonú gépjárművek ingyenes közterületi tárolása.”

Mivel a közterületnek értéke van, a javaslat aláírói szerint eljárási díj helyett parkolási megváltási díj megfizetéséhez kellene kötni az engedély megadását. Erőteljesebben differenciálnák a háztartásonkénti első és második autó lakossági kedvezményét, az esetleg még meglévő további kedvezményeket pedig megszüntetnék – derül ki javaslatukból (vö. lenti részlet).

Fotó: Képernyőkép, Forrás: https://www.levego.hu/sites/default/files/parkolasi_level_fovarosi_kepviseloknek_%202024-10-04_honlapra.pdf
Fotó: Képernyőkép/levego.hu

A lap úgy tudja, hogy számszerű javaslatot még nem tettek a nem helyi lakosok parkolási díjára, azonban a Levegő Munkacsoport véleménye szerint azt a jelenlegi kétszeresére kellene emelni, továbbá legalább a D kategóriájú övezetet ki kellene terjeszteni a főváros egész területére.

A helyi lakosok parkolási díjára viszont tettek javaslatot:

E szerint a parkolási megváltási díj az éves parkolási díj – az egy órai parkolási díj szorozva az éves, fizetésre kötelezett órák számával – meghatározott százaléka. A lap azt derítette ki ennek kapcsán, hogy kezdetben az első autóra az így kiszámított összeg 2 százalékát kellene kifizetni (vagyis kezdetben 98 százalékos kedvezményt adnának). Százalékos javaslatuk szerint a parkolási zónákban történő lakossági várakozás díja az első autó esetén a következőképp nézne ki:

  1. A zóna: 2,4 millió forint/év (100 százalék) – 48 ezer forint/év (kedvezményes)
  2. B zóna: 1,575 millió forint/év (100 százalék) – 32 ezer forint/év (kedvezményes)
  3. C zóna: 900 ezer forint/év (100 százalék) – 18 ezer forint/év (kedvezményes)
  4. D zóna: 600 ezer forint/év (100 százalék) – 12 ezer forint/év (kedvezményes)

Ezeket a parkolási kedvezményeket azonban az évek során fokozatosan csökkentenék majd, ezzel presszionálva a járműtulajdonosokat arra, hogy keressenek közterületen kívüli tárolási megoldást autójuk számára.

A javaslat legradikálisabb pontjai szerint

a különösen környezetszennyező autók nem kaphatnának lakossági parkolási kedvezményt

(például 2026-tól az Euro 1-es motorral rendelkezők és attól rosszabbak, 2028-tól az euró 4-esnél rosszabbal rendelkezők sem, 2030-tól pedig az euro 5-ösnél rosszabbak sem). A védett területekre ezekkel a járművekkel be sem lehetne hajtani.

A parkolásszabályozás átalakításáról szóló javaslatot a Levegő Munkacsoport, A Járda Gyalogosoké, a Járókelő Közhasznú Egyesület, a Közlekedő Tömeg Egyesület, a Magyar Közlekedési Klub, a Miutcánk és a Város és Mobilitás Intézet írta alá.

 

Összesen 132 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
verkez
2024. október 14. 10:59
Nocsak. A terület elveszti köz jellegét?
verkez
2024. október 14. 10:54
De bizony. Szerzett jogként simán megáll. Ha változtatni akarnak, akkor azt az újonnan forgalmazott autókkal lehet elkezdeni. Az meg diszkrimináció.
2024. október 13. 12:09 Szerkesztve
Ebből nagy balhé lesz!!!!! Tüntetés. Túl sokat fizetünk már így is az autók után. Már megint a zöldek! A BKV és a MÁV alkalmatlan a közlekedésre.
nedudgi
2024. október 13. 08:42
Egyre több autó van. A megoldás valóban csak ez lehet. Ne legyen mindenkinek autója. Pláne kettő meg három.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!