Fej-fej mellett Trump és Harris
Nagyon kiélezett a verseny.
Lassan itt a nyakunkon az amerikai elnökválasztás, így egyre izgatottabb mindenki, miközben a kampány is egyre erőteljesebbé válik. Annyira, hogy a harcba még egy iráni rendező is beszállt.
Nyitókép: ADS Service
Az utolsó, egy hónapos információink és a CNN akkori közvélemény-kutatása szerint a szavazók 48 százaléka támogatja Harrist, 47 százalékuk pedig Trumpot. Ehhez képest is változást hozhat a nálunk október 24-én moziba kerülő, de Amerikában már október 11-én bemutatott mozifilm, a The Apprentice – A Trump-sztori, amely az iráni származású rendező, Ali Abbasi szemén keresztül mutatja be az üzletemberből lett egykori elnököt, aki ismét ringbe száll, hogy Amerikát újra naggyá tegye.
A kérdés az, hogy a kétórás játékidőből mi az igazság, és ez mennyiben befolyásolhatja a választási eredményeket.
Ezt is ajánljuk a témában
Nagyon kiélezett a verseny.
Tény, hogy nagyjából a valóságot bemutatva kezdünk, avagy a hetvenes években, mikor Donald Trump (Sebastian Stan) még maga is édesapja vállalatának dolgozott. Ez az az időszak, mikor a kormány megtámadta a Trump-családot, rasszizmussal vádolva meg őket, miközben a vád gyanúja ingatlanok bérbeadásánál merült fel. Ekkor jött jól Roy Cohn, az akkorra már hírhedt ügyvéd segítsége,
aki többek között Julius és Ethel Rosenberg ügyével szerzett hírnevet, kiket békeidőben kémkedés vádjával ítéltek el, majd végeztek ki, miközben az eset Rosenberg-törvényként került a jogalkotásba.
Szóval a fenegyerek, igazi maffiózóként viselkedő Roy Marcus Cohn (Jeremy Strong) nemcsak a szárnyai alá veszi a kifejezetten esetlennek beállított Trumpot, de apa helyett apai karakterként bábáskodik felette és felemeli, hogy igazi üzletemberré váljon. Mert az idősebb Trump a film szerint nem különösebben támogatja fiait, sőt a fiatalabb Freddy pilóta állását kifejezetten szégyenként éli meg, Donald igyekezetét pedig egyáltalán nem veszi komolyan.
Márpedig az ifjú Donald Trump az atyáskodó és egyben barátként mindenét beáldozó Roy Cohn támogatásával nemcsak véghezviszi tervét, New York lepusztult utcájában felépítve az 1500 szobásra tervezett, márvánnyal teletömött Trump-tornyot, de megtalálja élete szerelmét is.
Ezt is ajánljuk a témában
Egykoron sztár volt, akiért rajongtak, de ahogy megöregedett, már a kutya sem foglalkozik vele. A szépségért és az emberek szeretetéért pedig bármire képes.
Legalábbis ekkor még ezt gondolja a cseh modellről, Ivanaról (Maria Bakalova), aki eleinte ellenkezik már meglévő kapcsolata miatt, de végül a csillogás és a pénz kedvéért beadja a derekát, hogy aztán annyira megromoljon közöttük a viszony, hogy az egyre inkább megalomán és egomán, impotenciával küzdelmet folytató, a családját és a barátait is teljesen elhanyagoló, arrogáns Trump a padlón dugja meg egy veszekedés során.
Mondjuk, a 18-as karikára talán még emellett sem lenne szükség, hiszen nem vagyok benne biztos, hogy az iskoláskorú gyerekeket különösebben érdekelné Donald Trump élete, ami egyébként káromkodással, obszcenitással és morális kérdőjelekkel van tele. Legalábbis Ali Abbasi szerint, aki abban a korban, mikor homoszexuális nem végezhetett közszolgálati munkát, a konzervatív társaságot egytől egyig egy kábítószerrel és devianciával teli orgián képzeli el,
ahonnan még úgy is Donald Trump tűnik ki egyedül az önmegtartóztatásával, aki egyébként egy igazi számító rohadék, és senkire nincs tekintettel, senki nem érdekli önmagán kívül.
Ali Abbasi filmjébe többek között annak ellenére került be az erőszakolós jelenet, hogy Ivana néhány évvel a válásuk után visszavonta azon állításait, hogy bárminemű agresszió áldozata lett volna. De az is érdekes, hogy a rendező úgy nyilatkozott Cannes-ban, hogy „ha van ideológiája a filmnek, akkor az egy humanista ideológia, ami arról szól, hogy ezeket az embereket, akik ikonok, akiket gyűlölnek/szeretnek,
lehozzuk a földre, és ezt a mitológiai képet földi emberi lényekké dekonstruáljuk. Ezzel együtt jár a megértés, ezzel együtt jár a szimpátia.”
Ezt is ajánljuk a témában
Bohár Dániel hangsúlyozta: a Trumpról szóló életrajzi műnek hazudott „alkotásban”, olyan jelenetek is helyet kaptak, amelyekről már kiderült, hogy hazugságok.
Ehhez képest a filmben a fehéret nélkülözve egyre feketébben látjuk Trumpot, aki a teljesen átlagos és béna, szinte már együgyű fiúcskából lesz külső segítséggel nagymenő. Majd ezután mindenkit maga mögött hagy, aki valaha segített neki. A morális szakadék egyre csak mélyül a két órás játékidő végére, ami nyitva hagyva nem hoz katarzist, szimplán egy érzéketlen, embertelen szörnyetegnek mutatja be szereplőjét, mindezt életrajzi filmnek csúfolva.
De legalább a játékidő alatt elhangzik az a kérdés, hogy mi lesz, ha elfogy Trump vagyona, amire az a válasza, hogy akkor indul az elnökválasztáson.
Humora tehát van a produkciónak és az alkotónak. A kérdés már csak az, hogy mi igaz az egészből. Egy-két megcáfolt esemény és a történet abszolút elfogult stílusa miatt azért sejthető, hogy mennyire sarkít a sztori, ami így a választások előtti hónapban a nézők elé kerülve akár még komolyan bele is szólhat az elnökválasztás eredményeibe. Trump nem is vette jó néven, hiszen az újra induló republikánus elnökjelölt olcsó, becsületsértő és politikailag fércmunkának nevezte a filmet, amiről úgy nyilatkozott, hogy
Annyira szomorú, hogy ezek az emberi hulladékok, akik ebben a remélhetőleg sikertelen vállalkozásban részt vettek, azt mondhatnak és tehetnek, amit csak akarnak, hogy kárt okozzanak egy olyan politikai mozgalomnak, amely mindannyiunknál nagyobb."
Ezzel együtt maga a The Apprentice – A Trump-sztori technikailag rendben van. Szépen megidézi a hetvenes és nyolcvanas éveket, amihez a zene is illik. Ráadásul a sokszor a fiatal Sam Neillre kimondottan hasonlító Sebastian Stannek és Jeremy Strongnak is kimondottan jól áll a két főszerep. Így a végeredmény filmként, ha nem is kiemelkedő, de nem is egy rossz fikciós dráma, életrajzi műként azonban már sokkal kevésbé vehető komolyan, annyira propaganda-szaga van.
Persze, hozzá kell tenni, hogy ha igaz az a fajta taktika, amit mentora tanított Trumpnak, aki ezt maximálisan magáénak is érzett, akkor is pontosan az lenne a reakciója mindenre, ami a valóságban. Innentől már mindenki döntse el maga, hogy mi lehet az igazság. De mivel azt így is, úgy is a győztesek írják, tiszta víz talán soha nem kerül abba a bizonyos pohárba.
A 122 perces The Apprentice – A Trump-sztori október 24-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 18 éven aluliaknak nem ajánlott.