Itt mindenki korrupt? Itt? Mindenki! – Halomban állnak a korrupciós ügyek Budapesten

2024. szeptember 15. 09:00

Zugló megválasztott polgármestere teljes átvilágítást ígért, rengeteg dolga lesz.

2024. szeptember 15. 09:00
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nyitókép: Shutterstock

Hosszú évek óta nem a Paskál fürdő, a Bosnyák téri piac vagy a kedves, rendezett kertvárosi kis utcák jutnak az emberek eszébe, ha meghallják: Zugló. A remek adottságokkal bíró kerület az utóbbi években szemmel láthatóan lemaradt, ennek pedig egyik egyértelmű oka a felfoghatatlan méretű korrupció, amiért a polgármesteri szoba kilincsét egymásnak adó politikusok a felelősek.

Nehéz az eddigi zuglói vezetéseket makulátlannak nevezni, de mióta 2010-ben Tóth Csaba szocialista országgyűlési képviselő rátenyerelt a kerületre, a korrupció mindent áthatott. A helyzet csak súlyosbodott, mikor az országos politikában kegyvesztetté váló Karácsony Gergely 2014-ben menekülőútként elfoglalta a polgármesteri pulpitust a XIV. kerületben. Karácsonyt jobbról és balról is támadták, egyik leghangosabb kritikusa Várnai László önkormányzati képviselő (CivilZugló) volt, aki szerint a kerületvezető annyira tartott Tóth Csabától, hogy minden általa is jól ismert korrupciós ügyet átengedett. 

»Ha visszamegyek Zuglóba, akkor ott engem elásnak« – mondta Karácsony Gergely” 

Végül Karácsonynak nem volt maradása, amit mi sem bizonyít jobban, hogy egy kiszivárgott hangfelvételen azt meséli el, hogy számtalanszor megfenyegette őt a Magyar Szocialista Párt korábbi országgyűlési képviselője. „Ha visszamegyek Zuglóba, akkor ott engem elásnak” – mondta Karácsony Gergely. Ez a kijelentés pedig, bár tekinthetjük úgy is, hogy képletes, nem biztos, hogy olyan messze áll a valóságtól, látva azt, hogy Sápi Attila akkori MSZP-s önkormányzati képviselőt 2016 eleje óta nem találják a hatóságok.

Fotó: MTI / Bruzák Noémi

Mit ügyeskedtek?

A nem egységes budapesti parkolási rendszer egyik nagy hibája, hogy teret ad a kétes ügyleteknek. Így történt a XIV. kerületben is: még Karácsony vezette Zuglót, amikor úgy határoztak, bevezetik a fizetőparkolást a kerület egyes részein. A Központi Nyomozó Főügyészség által nyilvánosságra hozott vádirat szerint 2016-ban a zuglói fizetőparkolási rendszer üzemeltetésére közbeszerzési eljárásokat folytattak le. 

Kemény áremelést vittek véghez, s ha ez nem lenne elég, a legforgalmasabb helyeken 22 óráig fizetővé tették a parkolást”

Horváth Csaba, a Fővárosi Közgyűlés tagja és Tóth Csaba a feladat elvégzésére előre kiválasztott egy gazdasági társaságot. Azért, hogy az érintett cég nyerje el a pályázatot, a két politikus befolyása érvényesítését ajánlotta a cég képviselőinek. Közreműködésükért a pályázat elnyerését követően 2017 és 2019 között havi rendszerességgel 10-15 millió forintot kaptak.

Fotó: MTI / Balogh Zoltán

Az ügyészség idén augusztusban tudatta: Horváth Csaba zuglói polgármester, Tóth Csaba volt országgyűlési képviselő és Molnár Zsolt országgyűlési képviselő ellen is vádat emeltek. Baja Ferenc volt MSZP-s miniszter ellen is nyomoznak, társtettesként üzletszerűen elkövetett befolyással üzérkedés bűntettével gyanúsítják.

Az ügy koronatanúja az a Fuzik Zsolt, akire még bő három éve csapott le a Nemzeti Adó- és Vámhivatal bűnszervezetben elkövetett költségvetési csalás gyanújával. A hatóságok szerint a CBA és a BKV egykori informatikai vezetője a társaival együtt 19 milliárd forint értékben állított ki fiktív számlákat, amelyek a Sys IT Services Kft.-nél jelentek meg. A zuglói parkolásüzemeltetés feladatait a Sys IT egyik leány­vállalata nyerte el. 

 

Fuzik alkut kötött a nyomozókkal, és részletesen beszámolt arról, hogy ki, mikor, milyen összegű korrupciós pénzt kapott a SIS Parking Kft. profitjából. Vállalta a hazugságvizsgálatot is, amely megállapította, hogy a férfi igazat mondott. A megjelent sajtóinformációk szerint Fuzik vallomásában többek között szerepelt, hogy 2017 és 2019 között legalább 250 millió forintot adott át Tóth Csabának és Horváth Csabának. Azt állította Molnár Zsoltról, hogy neki 40 millió forint kenőpénzt adott át, Baja Ferenc pedig 30 millió forintot kért tőle a BKV Zrt. informatikai rendszereinek üzemeltetésére kiírt közbeszerzés kapcsán.

A hírek szerint Molnár, amint értesült a korrupciós megállapodásról, megkérte Baja Ferencet, intézzen neki is 40 millió forintot, hogy ne támadja meg a szerződést. Miután a kiszemelt kft. nyerte el a tendert, a Legfőbb Ügyészség szerint Molnár Zsolt 2019. augusztus 6-án Budapesten 40 millió forint kenőpénzt kapott. A vádhatóság szerint a szocialista politikus cselekménye társtettesként elkövetett befolyással üzérkedés bűntettének a megállapítására alkalmas.

A vádemelés hírére szinte azonnal reagált az MSZP, szerinte Molnár maga kezdeményezte parlamenti mentelmi jogának felfüggesztését az ügy minél hatékonyabb és gyorsabb lezárása céljából. A szervezet hivatalos álláspontja szerint mindenkit megillet az ártatlanság vélelme, a párt kiáll a politikusai mellett. Az ügyészség tájékoztatása után nem kellett sok, hogy Molnár is elmondja álláspontját: szerinte szürreális, ami a nyomozásban szerepel, miszerint az utcán vette át a pénzt, hiszen a Képviselői Irodaház melletti park az ország egyik legjobban felügyelt területe, ahol rendszeresen sokan vannak. 

Az ügyészség indítványozza Kiss László óbudai polgármester letartóztatását”

„Aki azt állítja, hogy valaki ilyen helyen átvesz bármit is, egyben azt is feltételezi, hogy az illető bolond” – jegyezte meg. Molnár szerint a személy, aki ezzel megvádolta, egy súlyos gazdasági bűncselekmény miatt húsz év fegyházzal volt fenyegetve, ezért vádalku keretében előadta ezt a történetet. Idén tavasszal azt mondta, a pártja hisz neki, és nem érzi, hogy a politikai karrierje veszélyben lenne. Molnár szerint aggasztó, hogy „olyan országban élünk, ahol lehet ilyen típusú karaktergyilkosságokat folytatni”.

A szövevényes, kusza és durva korrupciós ügyek után várható volt, hogy az MSZP-s zuglói vezetésnek nem lesz maradása. Tóth Csaba még 2021-ben lemondott, rá egy évre pedig felfüggesztették a mentelmi jogát, Horváth Csaba a nyár eleji önkormányzati választáson vesztette el a polgármesteri pozíciót. A Demokratikus Koalíció, az MSZP és a Párbeszéd-Zöldek által támogatott kerületvezető a voksok alig 21 százalékát kapta. A győztes, a momentumos Rózsa András megígérte, az összes kétes zuglói ügyet megvizsgálja.

Mi a baj amúgy a budapesti parkolással?

Bár régen sokkal rosszabb volt a helyzet, a fővárosi parkolásra még mindig illik a kaotikus jelző. Ha valaki vidékről érkezik Budapestre, komoly fejtörést okozhat neki, hogyan is fizessen a parkolásért, pontosabban a várakozásért. A 2022-es reform előtt átláthatatlan volt a parkolási rendszer, 27 különböző zóna létezett megannyi kóddal, nemegyszer előfordult, hogy míg az utca egyik fele az egyik, addig a másik fele már egy másik zónához tartozott, így könnyen Mikulás-csomagot kaphatott az, aki csak a szemközti zónatábla alapján váltotta meg a parkolójegyét. Ráadásul ahány kerület volt, annyiféle parkolási cég, amelyik végezte a parkolóautomaták kihelyezését, üzemeltetését, ami kiváló táptalajul szolgált a zuglói korrupcióhoz hasonló ügyeskedésnek. 

Kapva kapott az alkalmon a Karácsony Gergely vezette fővárosi kabinet, amely az egyik kezével adott, a másikkal elvett: az átláthatatlan zónákat látszólag racionalizálták, és kemény áremelést vittek véghez, s ha ez nem lenne elég, a legforgalmasabb helyeken 22 óráig fizetővé tették a parkolást. A két éve bevezetett, jelenleg is érvényben lévő szabályozás szerint négy zónát (várakozási övezetet) hoztak létre A, B, C és D betűvel megjelölve, amelyek lefedik a főváros nagy részét. Az egyes zónákban a díj és a fizetős időszak azonos, azonban a telefonba beütött zónaazonosító szám már különbözik, ami  bonyodalmat okoz az autósoknak.

A legolcsóbb a D zónában parkolni, amely egy néhány négyzetkilométeres terület a József Attila-lakótelepen, Őrmezőn, Lágymányos és Kelenföld néhány részén, itt óránként 200 forintot kérnek a várakozásért 8 és 18 óra között. A legdrágább az A zóna, amely a XIII. kerületi Dráva utcától a IX. kerületi Dandár utcáig tart, keleti irányban a külső szegélye az Izabella utca – Szövetség utca – Nagy Fuvaros utca – Szigony utca – Thaly Kálmán utca. Ebbe a zónába tartozik még Budán a Víziváros és Krisztinaváros nagy része is, itt 8-tól 22 óráig kell a parkolásért fizetni, óránként 600 forintot. 

A legutóbbi változtatással már a városrészek több mint felében fizetni kell a várakozásért, még szerencse, hogy a hétvége ingyenes. A becslések szerint városszerte 120 ezer fizetőparkolóhely van.

Észszerű lenne központosítani, csak egy kis bátorság kéne

Fotó: MTI / Lakatos Péter

Nem ördögtől való gondolat a parkolás egységesítése, hiszen a világ számos pontján egy városban egy parkolási cég van, amely intézi a várakozási díjak beszedését, a parkolóórák üzemeltetését és az egyéb költségek fedezését. Fővárosunkban nem lett népszerű az ötlet, pedig így átláthatóan lehetne működtetni a rendszert. Az önkormányzati választás kampányában többször előjött a téma, a közlekedési szakemberek a parkolási rendszer elavultságát tartják az egyik legfontosabb megoldandó problémának. 

Vitézy Dávid, a Lehet Más a Politika főpolgármester-jelöltje programjában azt írta, hogy az egész városban egységes parkolási rendszert kell kialakítani, ami nem hagy teret a visszaéléseknek. Álláspontja szerint a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. felügyelete alá kell vonni a parkolást, ehhez azonban módosítani kell az állami jogszabályokat is. 

A volt közlekedési államtitkár úgy látja, a parkolóórás rendszer költséges és elavult. Az üzemeltetése, a sétálva körbejáró parkolóőrök fizetése pazarlás, hiszen mindenkinek a zsebében ott a telefon. 

„Digitalizáljuk a parkolóórákat, megszüntetjük a mobilos fizetés kényelmi díját, és általánossá tesszük az online díjfizetést” – szögezte le a főpolgármester-jelölt, akinek programjában helyet kapott a kereslethez igazodó rugalmas díjszabás, továbbá az intelligens foglaltságjelzők kiépítése, amivel nyomon lehet követni, vannak-e szabad parkolók a környéken, ahol épp dolgunk van. Felmerült továbbá, hogy a nagy terepjáróknak, a 3,5 tonnánál könnyebb kistehergépkocsiknak, valamint a lakóautóknak magasabb parkolási díjat kellene fizetniük, mivel jobban koptatják az utakat, és nagyobb eséllyel okoznak halálos közlekedési balesetet.

A baloldal és a korrupció kéz a kézben jár

A parkolási rendszerre jellemző visszaélések mellett az utóbbi idők egyik legsúlyosabb korrupciós ügye is kibontakozott a szemünk előtt: a III. kerületben Czeglédy Gergő  (Momentum–DK–MSZP–Párbeszéd–LMP) alpolgármester mellett Kiss László (DK) polgármester is letartóztatásban ül. A rendkívül szövevényes óbudai korrupciós ügy egészen a DK-s kerületvezetés tetejéig felért. A megalapozott gyanú szerint Óbuda vezetője 2019. októberi polgármesterré választását követően megállapodott egy ismerősével, hogy az érdekeltségébe tartozó cégek rendszeresen megbízásokat kapnak az önkormányzattól, amiért cserébe neki és további – az önkormányzatnál dolgozó – hivatalos és nem hivatalos személyeknek pénzt kell visszafizetnie. A vesztegetési pénz eredetének és céljának leplezésére az önkormányzat fiktív, túlárazott szerződéseket kötött több, erre a célra létrehozott gazdasági társasággal. A valóságban a színlelt vállalkozási szerződésekben írt szolgáltatást, termékbeszerzést nem a szerződő cégek, hanem más gazdasági társaságok teljesítették a kontraktusban vállalt árnál alacsonyabb összegért. Az is előfordult, hogy a munkát az önkormányzat alkalmazottai végezték el. 

Idén márciusban a botránnyal kapcsolatban az ügyészség azt írta, a megalapozott gyanú szerint egy férfi a kft.-jén keresztül 2021-ben szolgáltatások nyújtására, illetve eszközbeszerzésekre fiktív szerződéseket kötött a Budapest Főváros III. Kerület – Óbuda-Békásmegyer Önkormányzattal, illetve az egyik gyanúsított társa által kijelölt két gazdasági társasággal. A gyanúsítottak a fiktív szerződések ellenértékeként beérkező összegeket készpénzben felvették, és korrupciós célokra fordították. A bűncselekmények elkövetéséhez használt cég megszűnt, a gyanúsított a cég könyvelési iratainak őrzéséről a törvényi követelmények ellenére nem gondoskodott. 

A nyomozók azóta több alkalommal végeztek kutatást az önkormányzatnál, ahonnan leginkább iratokat és adathordozókat foglaltak le. Utoljára augusztus közepén adott hírt az üggyel kapcsolatban a hatóság, amely szerint már tizenhat gyanúsítottja van az óbudai korrupciós ügynek. Augusztusban kihallgatták Kiss Lászlót, továbbá egy önkormányzati vezetőt, valamint a polgármesteri hivatal egy korábbi alkalmazottját – jelenleg őrizetben vannak, és az ügyészség indítványozza letartóztatásuk elrendelését. 

A polgármestert vezető beosztású személy által az előnyért hivatali helyzetével visszaélve, bűnszövetségben és üzlet­szerűen elkövetett hivatali vesztegetés elfogadása bűntet­tével, valamint más bűncselekmények elkövetésével gyanúsítja a főügyészség.                                                                              

 

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemecsek-3
2024. szeptember 15. 13:57
Zugló nem hosszú évek óta pusztul, hanem évtizedek, azaz a rendszernemváltás óta, ami azzal kezdődött, hogy az ingatlanlobbi befolyására alapvetően belenyúltak a beépítési szabályokba és elkezdték a zöld beépítését, lakótelep gettók létesítését még a gyönyörű park kialakításának lehetőségét egykor magában rejtő Rákos patak menti zöldben is.
T. Péter
2024. szeptember 15. 13:21
"Észszerű lenne központosítani, csak egy kis bátorság kéne" Valóban, csak hát már Tarlós is elmondta annak idején, hogy eléggé akarta, de valaki nem engedte neki.
chief Bromden
2024. szeptember 15. 12:41
A rikkancsot melyik garázs padlójából ásnák elő? Vagy elégetnék Bözsi néni alatt ezek a kreatív maffiózók.
nempolitizalok-0
2024. szeptember 15. 12:37 Szerkesztve
Ez elég fura, mert Zuglót a rendszerváltás óta egy libsi maffia "irányítja". A bolsi srác sem véletlenül tünt el nyomtalanul. Mégis mit gondolt a pm, kik állnak mögötte? Kiknek köszönheti, hogy egyáltalán megszólalhat? Hát nem a Mi hazánkosoknak. Olyan szépen fog őis simulni mint a többi, bár hallottam olyan pletyit, hogy volt olyan pm-je Zuglónak, aki örökké taxizott, hogy ne kelljen aláírnia.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!