Intelligens leállósáv, kétszer három sávos út: mutatjuk, milyen fejlesztések várhatóak a magyar autópályákon

2024. szeptember 26. 18:08

Felújítják a burkolatot és majd az M3-ast is. Mutatjuk a részleteket!

2024. szeptember 26. 18:08

Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba

A Fejér vármegyei Polgárdiban épül az ország legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszere, melynél a próbaüzem a tervek szerint október közepén kezdődik. Ez már csak azért is fontos tény, mert a keverőüzemet eredetileg az M7-es autópálya üzemeltetéséhez, továbbá háromsávosításához hozzák létre, de mint az a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. terveiből kiderül, az üzemnek ennél jóval fontosabb szerepe lesz a hazai autópályák felújításában.

Ezt is ajánljuk a témában

Ahogy azt az Index aktuális cikkében is olvashatjuk, a három éve indult Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését vette át 35 évre az államtól. A cég emellett azt is vállalta, hogy három esztendő alatt egységes szintre hozza az úthálózatot. Ezt a munkát a Fejlesztő Zrt. a tervek szerint jövő nyáron fejezi be, szeptembertől pedig az M1-es autópálya kétszer három sávosra bővítésének áll neki.

Sőt, a jelenlegi információk alapján a vállalat az M7-es szélesítését 2027-ben, az M3-asét pedig ezt követően, 2031-ben kezdi el, így a pályák sorban kerülnek felújításra.

A koncessziós szerződések lényege, melyet az állam is kötött a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel, hogy a vállalásra szerződő fél viseli az üzemeltetés kockázatát, beszedi a díjakat, cserébe pedig viseli a felmerülő költségeket. A 2022-es autópálya-koncessziós szerződés annyiban tér el ettől a formulától, hogy ezúttal az állam szedi be az útdíjakat, míg a koncesszor a szerződésben meghatározott összeget csak akkor kapja meg hiánytalanul, ha az üzemeltetést hibamentesen végzi és a szerződésben foglaltakat száz százalékosan teljesíti.

Ezt is ajánljuk a témában

Az állam a hivatalos forma szerint egy nyílt uniós közbeszerzési eljárást követően, 2022. május 3-án kötött koncessziós szerződést a Themis magántőkealap vezette konzorciummal, aminek köszönhetően a társulás 35 évig végzi a már megépült gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és fenntartását, továbbá az újonnan épülő szakaszok tervezését és építését.

Útdíjfedezeti rendszerrel a fenntarthatóságért

Rogán Antal a szerződéskötést követően azt nyilatkozta, hogy leginkább azok az utak kerültek be a koncesszióba, amelyek nemzetközi tranzitforgalmat bonyolítanak le, továbbá bővíthető a koncessziós szerződés, ha az M5 és M6 autópályák szerződései lejárnak. Ráadásul a gyorsforgalmi úthálózat 1237 kilométeres szakaszán túl az újonnan elkészült M44-essel bővült a megállapodás.

Rogán Antal azt is elmondta, hogy az állam útdíjfedezeti rendszerben gondolkodik, vagyis a bevételeknek fedezniük kell a költségeket, így költségvetés kiadása nem lehet magasabb, mint a beszedett összeg.

A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF Zrt.) a koncessziós szerződésben vállaltaknak megfelelően az alvállalkozóival közösen 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi szakaszt épít, továbbá 299 kilométer hosszan autópályát bővít.

Ehhez azonban az MKIF Zrt.-nek egységes szintre kell hoznia a hálózat burkolatát, ami három év során 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítását jelenti. 2023-ban ennek megfelelően több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, idén pedig újabb húsz százalékot terveznek felújítani, mintegy 3,9 millió négyzetméteren.

2025. augusztus 31-ig szól a szintre hozási munka határideje

Az MKIF Zrt. azonban nemcsak a tönkrement burkolatokat cseréli, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújít, sőt teljes értékű leállósávokat épít, közben a hálozatot is tovább fejleszti. Mint ahogy azt Kertesi Tamás, az MKIF Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese a magyarepitok.hu-nak elmondta, a következő években az M1-et az M0-tól az országhatárig; az M7-et az M0-tól Balatonvilágosig; az M3-at a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig bővítik az utakat.

Ezt is ajánljuk a témában

Az időterv alapján 2025 szeptemberében indul az M1-es első ütemének bővítése, 2027-ben az M7-esen kezdik meg a munkát, 2031-től pedig az M3-ast szélesítik Gyöngyösig. Az M0 és Concó pihenő közötti kétszer 3 pályás sztráda mellé egy úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amit csak akkor nyitnak ki, ha azt a forgalom is indokolja,

így csúcsforgalomban akár kétszer négy sávon haladhatnak majd az autók Győrig, de Győr és Hegyeshalom között is épül egy teljes értékű, nyitható leállósáv.

Az M7-es autópálya az M0-tól Szabadbattyánig lesz 3+1 sávos, Szabadbattyán és Balatonvilágos között pedig bővített leállósávot kap a sztráda. A legkésőbb felújítandó M3-as esetében a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig építik ki a 3+1 sávot. 

 

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nemecsek-3
2024. szeptember 27. 01:28
Autópályafenntartás? ....röhögni kell. Már az autópályákon sincs fenntartás. Az M1, M7 kivezető szakaszát lassan benövi a természet. Útjelző táblákat benőttek fák, bokrok lassan átnőnek a leálló sávon, sok helyen a fémkorlát egyáltalán nem is látszik .....botrány! ...és jön, hogy mi hány száz milliárdból újul meg. Karbantartani kell rendszeresen tizedannyiból és akkor közlekedni is normálisan lehet. Persze az kis pénz kis lenyúlás, nem túl vonzó, sokkal jövedelmezőbb lepusztulni hagyni.
Csubszi
2024. szeptember 26. 21:11
Várhatók, nem várhatóak! Hagyjuk már ezt a helytelen -tóak, -tőek felesleges hosszabbítást! Tudnám, ki kezdte el az ilyen nyelvi ferdítéseket! Akár a "látszódik" marhaság. Az helyesen: látszik. A látszódik az nincs ott, csak úgy tűnik, mintha ott lenne. Ilyet meg ritkán kell használni! Szóval egy bolond százat csinál!
ToIeranciaterror
2024. szeptember 26. 20:32
Sírjatok ballibek..., tovább épül Magyarország.
tibi500
2024. szeptember 26. 20:03
Az M2 tovább építésével kapcsolatban tavalyi hír, hogy az engedélyek meg vannak. Tud valaki arról, hogy elkezdődött -e már a földmunka?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!