Szuverenitás és modernizáció – Schiffer András és Orbán Balázs csapott össze a Tranziton

2024. augusztus 23. 17:47

Modernizáció vagy modernizmus? Nyugati értékek vagy amerikai erőltetés? Összefoglalónk!

2024. augusztus 23. 17:47
Orbán Balázs (jobbra) és Schiffer András (balra) a Tranziton. Fotó: Földházi Árpád
Kacsoh Dániel
Kacsoh Dániel

Nyitóképen: Orbán Balázs (jobbra) és Schiffer András (balra) a Tranziton. Fotó: Földházi Árpád

 

Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója és Schiffer András ügyvéd, volt országgyűlési képviselő is vitázott a Tranzit fesztivál pénteki napján. A téma a magyar nemzeti stratégia volt, Gerhardt Máté moderálásával.

Orbán Balázs négy nagy csomópontról beszélt. Az egyik a jelenlegi nyugati civilizáció társadalmi, ideológiai és fundamentális alapjai, folyamatai. Ebben ugyanis a magyar társadalom benne él. Voltak a történelemben pillanatok, amikor a nyugati civilizáció felhajtó erőként hatott ránk, ezzel szemben ma más a helyzet. „Tagadják a nemzet létjogosultságát, a közösségek és a családok erejét, a zsidó-keresztény hagyományokon alapuló értékeket. Ez tehát 

most nem egy támogató közeg, védekeznünk kell. Ennek megfelelően kell stratégiát alkotni

– sorolta.

A másik csomópont annak rögzítése, hogy az országot emellett modernizálni kell, nem ideológiai értelemben, hanem a huszonegyedik század kihívásaira válaszolva. A harmadik csomópont a szuverenitás, a világrendszerváltás kellős közepén azok az országok tudnak győztesként kijönni, akik meg tudják őrizni a szuverenitást. Ennek több dimenziója van, erős magyar szuverenitás nélkül nem lehet magyar nagystratégia, húzta alá.

A negyedik réteg a konnektivitás, vagyis az államközi kapcsolatokat leépítő, egyoldalú függőségeket alakító blokkosodással. Ebben mi ellenérdekeltek vagyunk.

Schiffer András, néhány kiinduló ponttal azért vitatkozna, például nem gondolja, hogy a magyaroknak a nyugati civilizációval lenne gondja. Mindazok az értékek, amikre a kormány hivatkozik, szerinte valójában igenis nyugati értékek. Persze nem azokról van szó, amiket például az amerikanizáció rá akar erőltetni Európára.

„Nehogy már nekünk kelljen elnézést kérni, amikor látjuk a párizsi olimpia megnyitóját– riposztozott Orbán, mire Schiffer azt mondta, az ott történteket nem tekinti a nyugati civilizáció részének.

Ezt is ajánljuk a témában

Ez azonban szerinte inkább szemantikai vita, majd a modernizáció kapcsán kitért arra, nem szabad a tudomány és a technika fétise előtt hajbókolni.

Ma már ez a modernizáció düh képes az egyén és a nemzeti kormányok önállóságát is megsérteni.

Inkább ezt az irányt kellene felülvizsgálni, véli Schiffer, felhozva a Covid-időszakot, amikor kísérleti vakcinákat erőltettek rá Európára, az SMS-ben szerződést kötő bizottsági elnök ténykedése nyomán pedig ezt már kivizsgálni sem lehet.

Orbán szerint külön kell választani a modernizációt és a modernizmust. Az utóbbi ideológia ellen valóban fel kell lépni, a jobboldal például világszerte ezzel szemben határozza meg magát, magyarázta. A modernizáció ezzel szemben leginkább az életminőség javításáról szól.

Schiffer egyebek mellett erre felvetette: megéri-e a kényelmünkért feláldozni a szabadságunkat, a természeti erőforrásainkat?

Vagyis szerinte nem elvetni kell a modernizációt, hanem kritikával kell illetni.

A vitapartnerek aztán összekaptak a digitális állampolgársági programon, ami kapcsán az ügyvéd számos alkotmányossági kifogással élt, szóba került a Sólyom László-féle Alkotmánybíróság vonatkozó döntése, mire Orbán Balázs közölte, minden állampolgár saját maga rendelkezhet továbbra is a saját adatai felett. 

A vita során Schiffer előhozta, a rendszerváltozás után szinte kifosztották az országot, a termelői kapacitásaira egyetlen másik posztszovjet állam sem vigyázott kevésbé, mint mi.

Ebből az ügyvéd azt hozta ki, az első számú szuverenitási kérdés éppen az, vannak-e olyan termelői kapacitások egy adott ország kezében, amivel versenyképes tud lenni. Ebben szerinte ma is kifejezetten gyengék vagyunk, miközben azt helyesli, hogy a kormány több lábra akar állni a gazdasági kapcsolatok tekintetében. A megvalósítás tekintetében azonban szerinte már nem állunk jól, összességében erős a függőségünk külső szereplőktől.

Orbán Balázs szerint ennél jóval bonyolultabb a helyzet,

a hazai vállalkozásokat nem lehet egy kalap alá venni, a kis- és középvállalkozások terén például zömmel magyarok a tulajdonosok, akiket segíteni kell. Akár a növekedésben, az országhatáron túli boldogulásban is.

A magyar nagyvállalatok már az árbevételük nagy részét az utóbbi területen szerzik, őket a globális környezetben való helytállásban, terjeszkedésben kell segíteni. Ez léptékváltás!

Emellett Magyarország nem engedheti meg magának, hogy a külföldi technológiára nemet mond, de csakis úgy lehet eljárni, például az autógyártás terén, hogy az nekünk is megérje, mi is profitáljunk belőle. A fürdővízzel együtt ne öntsük ki a gyereket! 

Kitért arra is, számos lépés történt az energiaszuverenitás, illetve a beszerzési csatornák bővítése terén, így már tudunk versenyeztetni a szereplőket. Ezzel szemben a Nyugat egyoldalú függőséget vár el, amit viszont mi nem akarunk!

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. augusztus 23. 21:34 Szerkesztve
Összességében nagyon tetszett a vita, még ha látszatra nem arról szólt, amit a témában megjelöltek. A kormány gazdaságpolitikájával egyetértek, a stratégiánkat jónak tartom, de! Hiányolom belőle: 1. Az agrárium messze van az önellátáshoz szükséges szinttől. Ezek az ország természetes adottságai, ezt nem lehet nem elérni. 2. A vízgazdálkodás megoldása ehhez kardinális kérdés és ez a terület nem kap elég figyelmet, ami megbosszulja majd magát. 3. Az emberi erőforrással rosszul gazdálkodunk. Ez nem csak a kormány, hanem az elmúlt 30 év és a pandémia negatív hozadéka. Mindezzel együtt az egészségüggyel óriási problémák vannak. 4. Amiről nem esett szó: a túlszabályozás, a folyamatos változtatás a közszolgálati szférában rendkívül kontraproduktív. 5. Az iparosítás és a környezetvédelem összefüggése jogi szabályozás és ellenőrzés kérdése, így a zöldek aggódása egyelőre felesleges.
2024. augusztus 23. 21:22 Szerkesztve
Meghallgattam a beszélgetést és néhány észrevételem van. A vita moderátorának segítenie kellett volna a vitatéma mederben tartásában. 1. Schiffer a kritika nélküli fejlesztést hiányolja, azaz a technológiai fejlesztések a globalista cégeket és a nemzetállamokat hozzák helyzeti előnybe az állampolgárok hátrányára. Ebben Schiffernek adok igazat. A kormány leköveti a WHO-t, miközben az már globalista irányítás alatt áll. Az érzékeny adatok digitalizálása valamint a digitális pénz felé való törekvés az egyéni szabadság ellenében hatnak, tehát létező veszély, amit a kormány figyelmen kívül hagy! 2. Orbánnal egyetértek abban, hogy a nyugati kultúra önmagát tagadja, de itt sajnos a 2015 2024 közötti történések miatt - pontosítanunk kell! A Nyugat ma az USA és részben Nyugat-Európa, de nem azonosítható már az európai kultúra egészével. A különbség a felvilágosodás woke-ba futó jelensége miatt nem, ugyanakkor az európai kultúra máig szerves része az orosz kultúra, ahogy Schiffer is állítja!
Akitlosz
2024. augusztus 23. 19:04
Egy bukott politikus meg egy senki pártkatona. Egyikük sem indul választáson.
FeketeFehér
2024. augusztus 23. 18:42
"Tagadják a nemzet létjogosultságát, a közösségek és a családok erejét" Kik?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!