Nyitókép: Várkonyi Gábor Facebook-oldala
„A svájci UBS bank elemzése szerint a VW konszern nem fogja elérni az EU által megkövetelt flotta fogyasztási célokat.
Eladásra javasolják a VW részvényeket, mivel a «probléma» csak nagyon költséges opciókkal kezelhető.
Azért érdemes érteni, hogy mi zajlik a háttérben, mert az egész EU-s tervgazdálkodási őrület ezen keresztül ismerhető meg igazán. Az, hogy az EU autógyárai nyomás alatt vannak, leginkább ennek a realitásokat nem figyelembe vevő, az ipar leépítését szolgáló rendelkezéseknek köszönhető.
Az elmúlt 5 évben sokszor írtam róla, visszakereshető a blogon a CO2 kibocsátás gyártóra vonatkozó kiszámításának a mechanizmusa, az életbe lépő szigorodási fokozatok, az ezzel kapcsolatos költségek és büntetési tételek mértéke, minden, amit fontos tudni a dologról, több cikkben, részletesen le van írva, nem kezdeném itt újra ezt.
Teljesen mindegy, hogy a piac mit akar, hogy vesznek-e villanyautót a magánvásárlók vagy a cégek, ezt kell, ezt lehet eladni, a kereslettől függetlenül, különben úgy jár egy nagy tömeggyártó, ahogy az UBS szerint a VW, 2025-től.
Az arányok nagyjából adottak, és ahogy közeledünk 2035-höz, úgy lesznek egyre szigorúbbak, azaz egyre messzebb attól, ami a valós piaci igény.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy
jövőre már nagyjából minden negyedik eladott autónak elektromosnak kellene lennie ahhoz, hogy ne kelljen brutális, CO2 túllépési grammonként, autónként száz eurós nagyságrendű büntetést fizetni.
Nem tűnik elsőre soknak, de valójában brutálisan sok, és pont ezek miatt az intézkedések miatt lehetetlen egyszerű, olcsó, könnyű, belsőégésű autót gyártani. Nem hogy pénzt nem lehet vele keresni, az alacsony súlya miatt még a flottaátlagra is rossz hatással van, hiszen minél nehezebbek az autók, annál engedékenyebb kibocsátás kapcsán a törvényhozó.
A rendszer szerintem rossz, mert nem az európai ipar érdeki mentén készült, nem a piaci realitásokat veszi figyelembe
Nincs benne költség/haszon elemzés a környezetvédelem kapcsán, azaz nem veszi figyelembe, hogy adott összeg elköltése mellett mivel vagyunk a leghatékonyabbak a klímavédelemben, és szükségszerűen jelentősen drágítja az autókat, különösen a belépő szinten.