Szakértő: helyes a mobiltelefonok korlátozása, a szülőknek is el kéne gondolkodni
Az MCC pécsi képzési központjában tartott őszi Pedagógus Konferencián került szóba a téma.
Az új kiállítás a világ legkisebb közlekedési múzeumaként igyekszik felhívni magára figyelmet.
Nyitókép: Alex Segre/UCG/Universal Images Group via Getty Images
Budapest újabb különlegességgel gazdagodott: a Szabadság híd pesti hídfőjénél található vámszedőházban ugyanis májusban megnyílt a világ legkisebb közlekedési múzeuma. Az állandó kiállítás a Közlekedési Múzeum szervezésében és támogatásával jött létre – írta meg az Index.
A budapestiek és a városban gyakran közlekedők számára ismerős a pesti hídfőnél álló két apró épület, amelyekről sokan tűnődtek már, hogy miért maradtak meg. Az épületek története a múltba nyúlik vissza: 1703 és 1918 között a budapesti hidakon vámot kellett fizetni, és ezek a házak szolgáltak a vám szedésére, az itt beszedett pénzt pedig a híd fenntartására fordították. A második világháború után a legtöbb ilyen épületet elbontották, kivéve a Szabadság híd két pesti vámházát.
A déli épületben ma a hídmester irodái működnek, míg az északi épület 1997-ben a Közlekedési Múzeumhoz került. Itt korábban egy kisebb hídtörténeti kiállítás volt látható, amely csak különleges alkalmakkor volt nyitva. A kiállítást végül technikai okok miatt bezárták és hosszú ideig zárva maradt.
Idén azonban újra megnyitottak egy állandó, ingyenesen látogatható kiállítást, amely Budapest és a Duna kapcsolatát mutatja be a kétszintes épületben. A kiállított tárgyak és információk a hidakhoz kötődnek, felkeltve a látogatók érdeklődését a főváros történelme iránt.
A tárlat központi témája Budapest hidai, amelyek nélkül a város mai arculata nem alakulhatott volna ki.
A hely szűkössége miatt elsősorban kisebb tárgyakat és plakátokat állítottak ki, de minden hídról találhatók érdekes darabok. Az egyik legkülönlegesebb kiállítási darab a Lánchíd kapuzatának modellje, amely 1913-ban készült. Az 1833-as dunai felmérési térkép bemutatja a Duna jégzajlását és a környék árvizeit. A Margit híd koronaeleme, amely a második világháború alatt a Dunába került, szintén megtekinthető, miután 2003-ban kiemelték a folyóból. Többek között az Erzsébet hidat díszítő egyik angyal fejét is kiállították.
Az új kiállítás a világ legkisebb közlekedési múzeumaként igyekszik felhívni magára figyelmet.
Ez Budapest legrövidebb hídja, továbbá az első olyan budapesti építmény, amely amellett, hogy magyar tervező munkája, magyar anyagokból is épült. A magyar dualizmus ipari fejlődésének egyik máig megmaradt emléke. Akkoriban ez egy európai szintű híd volt
– mondta a tárlatvezetésen Domonkos Csaba kurátor.
***