Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel.
2024. július 05. 18:40
5 p
3
1
77
Mentés
Nyitókép: Getty Images
„Egy ideje a kormány fokozott figyelmet fordít arra, hogy hazánkban ne legyenek magasabbak az üzemanyagok árai a környező országokban tapasztalt áraknál.
Vizsgáljuk meg, hogy mi lehet ennek a kiemelt figyelemnek az oka!
Az üzemanyagok kiskereskedelmi forgalmának volumene 2013–2019 között minden évben 5–7%-kal emelkedett. Az ezredfordulótól a Covid-járvány kitöréséig tartó időszakban az éves legnagyobb növekedés 8,6%-os, míg a legnagyobb csökkenés 5,6%-os volt. A 2020-as lezárások idején is 10% alatt maradt az éves értékesített volumencsökkenés.
Így aztán korábban elképzelhetetlen volt ennél nagyobb éves volumenváltozás.
Mígnem 2022-ben az üzemanyagokra bevezetett ársapka hatására közel negyedével nőtt az értékesített volumen.
Természetesen nem mi, magyarországi lakosok tankoltunk többet ennyivel, hanem fél Európa hozzánk járt üzemanyagért.
Az üzemanyag-turizmus a múlt század nyolcvanas évei óta megfigyelhető jelenség, amióta a határok átjárhatók. Hol mi jártunk át a szomszédos országokba, hol a határon túlról jöttek hozzánk tankolni. Azonban korábban soha nem volt ilyen hosszan tartó és minden szomszéd országra kiterjedő ez a forgalom.
Majd az ársapka eltörlése után, tavaly komoly mértékben megemelkedett üzemanyagok ára,
jóval a szomszédos országokét meghaladó lett az árszint, s ezért ellenkező irányú üzemanyag-turizmus indult meg, ami jelentősen, majdnem ötödével csökkentette a 2023-as üzemanyag-értékesítési volument hazánkban. Ilyen mértékű csökkenést a magyar gazdaságtörténetben korábban nem tapasztaltunk.
Az üzemanyag-értékesítés a teljes hazai kiskereskedelmi eladás 16,8%-át adta tavaly, előtte pedig 18,1%-ot. A kimutatott fogyasztáscsökkenéshez jelentősen hozzájárult, hogy az üzemanyag-vásárlásunk egy része nem jelent meg a hazai statisztikákban, mivel külföldön történt.
Továbbá mivel ilyen jelentős részesedése van a vásárlásainkban ennek az árucsoportnak, így az infláció alakulását is komolyan befolyásolja.
Ha a hazai keresetünk ilyen jelentős részét nem itthon költjük el, az jelentős fogyasztáscsökkenést eredményez más ágazatokban is, illetve az adóbevételek is csökkennek.
Lehet, hogy az üzemanyag-kereskedők bevétele nem csökken a magasabb árakon értékesített alacsonyabb volumen esetén sem, de rajtuk kívül mindenkinek rossz ez a folyamat.
Az ellátási láncok piacon kívüli torzulásai komoly kilengéseket és piaci kudarcokat okoznak, ami kezelést igényel.”
A benzinárról, a reptéri helyzetről, az orosz-ukrán háborúról, a francia választások jelentőségéről, egy lehetséges kereskedelmi háborúról, valamint a Patrióták Európáért kezdeményezésről is beszélt Orbán Viktor pénteken, a Kossuth Rádió vendégeként. Összefoglalónk!
A kormányok elkezdtek foglalkozni a bitcoinnal, így nem meglepő, hogy az árfolyama november közepén 36 millió forint közelében is járt. A világ legnépszerűbb kriptovalutáját a nagybefektetők mellett néhány állam is felfedezte tartalékként.
Az infláció az előzetes kormányzati jelzéseknek megfelelően kedvező, alacsony szinten maradt októberben – állapította meg a legfrissebb adatokhoz fűzött kommentárjában a nemzetgazdasági miniszter.
Októberben az elemzői várakozásokat alulmúlva, éves szinten 3,2 százalékra mérséklődött az infláció. Az árcsökkenések a szolgáltatások terén erősítették az infláció fékeződését, miközben az üzemanyagok ára is alacsonyabb, mint egy éve. A következő hónapokban a drágulás üteme enyhén gyorsulhat, de a jövő év elejétől újabb csökkenés várható, ami 2025 nyarára a jegybanki 3 százalékos célérték elérését vetíti előre – értékeli a KSH friss adatait a Makronóm Intézet elemzője.
Felpörgették az inflációt, elszállt a költségvetés hiánya, leállt a növekedés, a versenyképességet lenullázták a forint árfolyamát összerogyasztották, cserébe loptak sokat.
Oroszország legkeményebb nője nem sokat teketóriázott: Elvira Nabiullina, a nemzeti bank elnöke rekordmagasra, 21 százalékra emelte a jegybanki kamatot. A cél változatlanul a katonai kiadások miatt berobbant infláció leküzdése.
Mi lesz a következményük a Magyar Péter-féle hangfelvételeknek? Elhozza-e Donald Trump a békét? Talpra áll-e az európai és a magyar gazdaság? Dévényi István és Gajdics Ottó vitája.
Akitlosz
2024. július 05. 19:04
Magyarország ma reggel átlagár 618,3
Ausztria 1,61 euró kb 604,23
Fontos azt is figyelembe venni, hogy pl Németországban 15-20 centtel drágább az üzemanyag, viszont nincs autópályadíj a személyautókra. Az üzemanyag árába van beépítve.
Az üzemanyagok árát elsősorban és döntő mértékben a kormány adópolitikája határozza meg.
Nem a piac, nem a kerekedők, nem az olajár.
1 liter benzin ára forintban
Monaco 840,66
Szerbia 644,04
Ausztria 635,03
Szlovákia 631,08
Magyarország 606
Románia 592,47
Horvátország 588,06
Szlovénia 582,14
Ukrajna 537,37
Kína 435,33
Ausztrália 416,01
Brazília 380,37
USA 367,85
Oroszország 238,96
Irán 10,51