Zöldpolitikai nagyüzem van Magyarországon
A Budapesti Nyilatkozat megvalósítása talán az EU számára is jó alkalmat teremt, hogy újragondolja a zöld átállás programját.
Egy év alatt nagyon megugrott a környezetkímélő gépjárművek aránya hazánkban.
Fotó: Getty Images
Eddig több mint 3400 cég igényelt forrást zöld járművek vásárlásához, a mostanáig beérkezett kérelmek együttesen a teljes, 30 milliárd forintos keretösszeg több mint felét, mintegy 16 milliárd forintot fedik le – tájékoztatott Facebook oldalán az Energiaügyi Minisztérium.
A cégek a legnagyobb arányban személyautókra kértek támogatást, ez a kategória teszi ki az igénylések háromnegyedét. Több mint 2500 pályázat esetében a támogatásról szóló döntések is megszülettek, ezek értéke 11 milliárd forint. A kifizetések folyamatosan zajlanak.
A minisztérium emlékeztetett: a vállalkozások február eleje óta igényelhetnek vissza nem térítendő támogatást elektromos személygépkocsi, teherautó vagy kisbusz beszerzéséhez a REPowerEU-keretből. A 30 milliárd forintos program egy jármű megvásárlásának költségeiből az akkumulátor kapacitásának függvényében akár 4 millió forintot is fedezhet.
A program hozzájárult ahhoz, hogy
2024 első félévében Európában a harmadik legnagyobb arányban bővült a hazai zöldflotta.
Az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezetének (ACEA) kimutatása szerint 2024 júniusában az egy évvel korábbihoz képest 123,8 százalékkal több környezetkímélő személyautót helyeztek forgalomba hazánkban.
Ez a horvát 161,4 és a cseh 140,8 százalék után a harmadik legmagasabb érték, sokkal kedvezőbb az 1 százalékos csökkenést jelző uniós átlagnál – hívta fel a figyelmet a szaktárca. A Belügyminisztérium nyilvántartása alapján február óta minden hónapban több tiszta és csendes gépkocsi került forgalomba zöld rendszámmal Magyarországon, mint bármikor korábban.