Üzleti osztály a repülőn: nincs már igény az első osztályú jegyekre, a business viszont tör előre
Amerikában teljesen lemondtak róla, Európában még ragaszkodnak hozzá, csak az a kérdés, meddig.
Tekintettel az elmúlt időszakban megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légiforgalmi piac működési problémáival kapcsolatos híradásokra, a piaci anomáliákra – amelyeknek magyar utazók, nyaralni vágyók ezrei estek áldozatul – Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több légitársaságnak.
Nyitókép: MTVA/Bizományosi/Faludi Imre
A légi közlekedést jellemző, szűnni nem akaró fennforgással összefüggésben a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elnöke, Rigó Csaba figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató diszkont-légitársaság vezetőjének – értesült az Index. A portál úgy tudja, a Wizz Air, a Ryanair és az EasyJet is a címzettek között van.
Az Index megkeresésére a GVH-tól jelezték:
A Gazdasági Versenyhivatal folyamatosan nyomon követi a légi forgalmi piacot, illetve a Magyarországon is működő légitársaságok tevékenységét, illetve hatáskörei keretében támogatja a folyamatban lévő fogyasztóvédelmi hatósági eljárásokat.
Az Index információját közvetve megerősítve kifejtették: tekintettel az elmúlt időszakban megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légiforgalmi piac működési problémáival kapcsolatos híradásokra, a piaci anomáliákra – amelyeknek magyar utazók, nyaralni vágyók ezrei estek áldozatul – Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató – jellemzően fapados – légitársaság vezetőjének.
A figyelemfelhívásokban a nemzeti versenyhatóság elnöke aláhúzta: a légi személyszállítási szektort érintő fogyasztói jelzések és az elmúlt időszakban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren történt működési anomáliák miatt, a légi személyszállítás szabályairól szóló 25/1999. (II. 12.) korm.-rendelet szabályain túl, a légitársaságok kereskedelmi kommunikációja során szükséges figyelembe venni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény (Fttv.) előírásait is.
Rigó Csaba Balázs leszögezte, hogy „a Gazdasági Versenyhivatal különösen a gazdasági versenyt érdemben érintő reklámgyakorlatok esetén jogosult fellépni a kedvezményakciókkal, a járulékos költségek felmerülésével, a poggyászfeladással, foglalási költséggel, repülőjegy-foglalással és -módosítással kapcsolatos megtévesztésekkel szemben”.
A GVH elnöke a figyelemfelhívásokban rámutatott, hogy „a tudatos fogyasztói döntéshozatal elősegítésében, az utazni készülő fogyasztók jogszerű érdekeinek tiszteletben tartásában és a fogyasztói tájékoztatások széles körű és transzparens hozzáférhetővé tételében az érintett légitársaságoknak alapvető, jogszabályok által előírt kötelezettségeik vannak”. Rigó Csaba Balázs arra is felhívta a figyelmet, hogy „a GVH figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat, és indokolt esetben megteszi a hatáskörébe tartozó szükséges intézkedéseket”.
Azt ugyanakkor a hatóságnál leszögezték:
a figyelemfelhívás nem képezi akadályát a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe tartozó eljárások lefolytatásának, ezért az elnöki intervenció ténye nem zárja ki, hogy a GVH a rá irányadó jogszabályi rendelkezések alapján a jelzett magatartással összefüggésben versenyfelügyeleti eljárást indítson. Márpedig versenyfelügyeleti eljárás indítása esetén a felróhatóság értékelése körében a hivatal figyelembe veheti a címzett vállalkozás azzal összefüggésben tanúsított magatartását.
A versenyhivatal az Index kérdésére arról tájékoztatott,
több versenyfelügyeleti eljárás jelenleg is folyamatban van légitársaságokkal szemben. Legutóbb idén januárban a Wizz Airrel szemben indult eljárás, mivel fontos információkat hallgathatott el az utasok elől.