Káoszt és több balesetet is hozott, mikor 83 éve bevezették itthon a jobboldali közlekedést

2024. július 06. 09:19

1941-ben adták ki a parancsot: jobbra hajts! Lett is belőle kalamajka Budapesten…

2024. július 06. 09:19
Sal Endre
Sal Endre

Nyitókép: Villamosokon is hirdették a közlekedési szabályok változását. Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar.

Ma már nehéz elképzelni, de egészen 1941-ig, Angliához hasonlóan Magyarországon is a baloldali közlekedés volt érvényben. A környező országok hamarabb átálltak a jobbra tarts!-ra, amelyben nagy szerepe volt a politikának, pontosabban Adolf Hitlernek. Amikor ugyanis a nácik 1938-ban egyik napról a másikra megszállták Ausztriát, a baloldali helyett a náluk már bevezetett jobboldali közlekedést rendelték el és ez történt Csehországban is. 

Ezt is ajánljuk a témában

Magyarország ekkor még nem váltott, sőt, Erdély visszacsatolása után, 1940-ben ismét beiktatták a baloldali közlekedést a régióban… 

1941. július 6-án (immár 83 éve) aztán itthon is bevezették a jobbra tarts! szabályt, pontosabban Budapest kivételével mindenütt. Lett is belőle kalamajka. Aki Pestről ment vidékre, annak Pilisvörösvár és Piliscsaba között az emelkedőnél kellett áttérnie a jobboldalra. Ugyanilyen átváltó pont volt Vecsés és Üllő között, a balatoni úton Érd után, Esztergomba menet pedig Szentendre magasságában. Az autósok olykor megzavarodtak, például az a férfi is, aki Pestszentlőrincen azt gondolta, ott még a baloldali közlekedés van érvényben és nekihajtott egy lovasszekérnek. A kocsist kórházba szállították. 
 

Az autókon jobbra hajts táblák sorakoztak, mégis sok balesetet hozott a váltás. 
Fotó: Fortepan/Nagy József


November 9-én aztán már Budapesten is a jobboldali közlekedés lett érvényben. Már hetekkel korábban utcai plakátok figyelmeztették az embereket és villamosokra szerelt, hatalmas jobbra hajts feliratok hirdették a nagy eseményt. A villamosokra, buszokra és személyautókra is felszerelték a jobbra hajts táblákat, és mindenki kíváncsian várta, mennyire lesz zökkenőmentes a váltás. A Népszava újságírója a következőt írta az új közlekedési szabályokkal kapcsolatban: 

„Vasárnap reggel, mire felébredünk, már megfordul minden a pesti utcán. A villamosok arról jönnek, amerre azelőtt mentek. A villamosra felszállni óvatosabban kell, a villamosról való lelépésnek külön furfangja lesz: bal kézzel kell kapaszkodni, jobb lábbal kell lelépni.” 


 

A házak falain plakátok, az autókon feliratok figyelmeztették a közlekedőket a nagy átállásra.
Fotók: Fortepan/Lissák Tivadar


Sokaknak okozott gondot az átállás. November 10-én, az első munkanapon több súlyos baleset is történt a megszokás miatt. Újpesten a Müller-féle bútorgyár egyik 38 éves alkalmazottja megfeledkezett arról, hogy már jobboldali közlekedés van és egy villamos elütötte, nem élte túl a balesetet. A Horthy Miklós-híd budai hídfőjénél egy 39 éves szerelőt ütött el egy autó, őt a Rókus-kórházba szállították,

Ezt is ajánljuk a témában

 egy iparoslegény pedig kerékpárján ülve zavarodott meg az új közlekedési szabálytól és elcsapta egy autó. 

Őt is kórházba vitték. A Vígszínház előtt egy 70 éves ügyvéd került bajba, ugyanis rutinból rossz oldalra nézett, ám a másik oldalról érkezett a villamos, amely elsodorta. Csodával határos módon nem lett különösebb baja. Aztán szépen lassan a budapestiek is megszokták a jobboldali közlekedést. Csak a kocsisok panaszkodtak még hónapokkal később is, hogy a lovak megszokták a régi módit és sehogyan sem akarnak jobbra tartani…

 

Összesen 93 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ferencz
2024. július 07. 12:47
A 80-as években(!!!) valamelyik napilapban olvastam egy cikket amelyben méltatták az átállás profi megszervezését és végrehajtását. A végkövetkeztetés az volt, hogy az átállás néhány kisebb, - figyelmetlenség miatt bekövetkezett - malőrt leszámítva zökkenőmentes volt. A mostani egy kattintásvadász bulvárírás...
irmag2
2024. július 06. 14:21
A ma is érvényes felhívás lélekemelő, ha kell szélsőségesen is vallom, amíg vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó igaz és valóságos megítélése a magyar történelemben a méltó helyére nem kerül!
Akitlosz
2024. július 06. 12:52
A jobboldali közlekedés a történelem nagy alakjainak, Napoléonnak és Hitlernek köszönhető. Még Amerika is átállt, mégpedig azért, mert utálta az angolokat és kedvelte a franciákat az amerikai függetlenségi háború miatt. Kanada meg szintén inkább Amerikát követte és nem Angliát. Különben a bal oldali közlekedés a jobb, mert az emberek többsége jobbkezes, ezért az a jobb, ha a szembe jövők jobbról érkeznek. De a francia forradalom hevében el kellett törölni az addigi rendet, nehogy már a nemesek mondják meg a polgártáraknak, hogy ki hogyan közlekedjen! Napoléon múlt időbe tette a Német-Római Birodalmat és hódításai nyomán álltak át jobboldali közlekedésre, Olaszországban, Németországban, Svájcban, Hollandiában, Spanyolországban. Azután némi szünet következett, amíg Hitler nem folytatta a projektet például Magyarországon is. A Római Birodalomban, a középkorban baloldali közlekedés volt, ugyanis az a praktikus a jobbkezesség miatt,
Medici
2024. július 06. 12:44
"1941-ben adták ki a parancsot: jobbra hajts! Lett is belőle kalamajka Budapesten" Lett. Pár év múlva a moszkovita galiciánerek visszaálltak a Tanácsköztársaság alatt is érvényben lévő "balra hajts" parancsot, és ez így is maradt a mai napig.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!