Káoszt és több balesetet is hozott, mikor 83 éve bevezették itthon a jobboldali közlekedést
2024. július 06. 09:19
1941-ben adták ki a parancsot: jobbra hajts! Lett is belőle kalamajka Budapesten…
2024. július 06. 09:19
5 p
2
0
93
Mentés
Nyitókép: Villamosokon is hirdették a közlekedési szabályok változását. Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar.
Ma már nehéz elképzelni, de egészen 1941-ig, Angliához hasonlóan Magyarországon is a baloldali közlekedés volt érvényben. A környező országok hamarabb átálltak a jobbra tarts!-ra, amelyben nagy szerepe volt a politikának, pontosabban Adolf Hitlernek. Amikor ugyanis a nácik 1938-ban egyik napról a másikra megszállták Ausztriát, a baloldali helyett a náluk már bevezetett jobboldali közlekedést rendelték el és ez történt Csehországban is.
Horthy Miklós kormányzó kellemetlenül érezte magát Hitler méregdrága születésnapi ajándéka láttán, ám az emigráció alatt pénzzé tette volna a Hungária hajót – derül ki egy most felbukkant levélből.
Magyarország ekkor még nem váltott, sőt, Erdély visszacsatolása után, 1940-ben ismét beiktatták a baloldali közlekedést a régióban…
1941. július 6-án (immár 83 éve) aztán itthon is bevezették a jobbra tarts! szabályt, pontosabban Budapest kivételével mindenütt. Lett is belőle kalamajka. Aki Pestről ment vidékre, annak Pilisvörösvár és Piliscsaba között az emelkedőnél kellett áttérnie a jobboldalra. Ugyanilyen átváltó pont volt Vecsés és Üllő között, a balatoni úton Érd után, Esztergomba menet pedig Szentendre magasságában. Az autósok olykor megzavarodtak, például az a férfi is, aki Pestszentlőrincen azt gondolta, ott még a baloldali közlekedés van érvényben és nekihajtott egy lovasszekérnek. A kocsist kórházba szállították.
November 9-én aztán már Budapesten is a jobboldali közlekedés lett érvényben. Már hetekkel korábban utcai plakátok figyelmeztették az embereket és villamosokra szerelt, hatalmas jobbra hajts feliratok hirdették a nagy eseményt. A villamosokra, buszokra és személyautókra is felszerelték a jobbra hajts táblákat, és mindenki kíváncsian várta, mennyire lesz zökkenőmentes a váltás. A Népszava újságírója a következőt írta az új közlekedési szabályokkal kapcsolatban:
„Vasárnap reggel, mire felébredünk, már megfordul minden a pesti utcán. A villamosok arról jönnek, amerre azelőtt mentek. A villamosra felszállni óvatosabban kell, a villamosról való lelépésnek külön furfangja lesz: bal kézzel kell kapaszkodni, jobb lábbal kell lelépni.”
Sokaknak okozott gondot az átállás. November 10-én, az első munkanapon több súlyos baleset is történt a megszokás miatt. Újpesten a Müller-féle bútorgyár egyik 38 éves alkalmazottja megfeledkezett arról, hogy már jobboldali közlekedés van és egy villamos elütötte, nem élte túl a balesetet. A Horthy Miklós-híd budai hídfőjénél egy 39 éves szerelőt ütött el egy autó, őt a Rókus-kórházba szállították,
Hárommillió forintért kínálják egy közelgő árverésen Manno Miltiades Horthy! című, 1920-ban készült politikai plakátját. Mint kiderült, a ritka plakát sokáig egy bécsi zsidó kereskedő tulajdona volt.
egy iparoslegény pedig kerékpárján ülve zavarodott meg az új közlekedési szabálytól és elcsapta egy autó.
Őt is kórházba vitték. A Vígszínház előtt egy 70 éves ügyvéd került bajba, ugyanis rutinból rossz oldalra nézett, ám a másik oldalról érkezett a villamos, amely elsodorta. Csodával határos módon nem lett különösebb baja. Aztán szépen lassan a budapestiek is megszokták a jobboldali közlekedést. Csak a kocsisok panaszkodtak még hónapokkal később is, hogy a lovak megszokták a régi módit és sehogyan sem akarnak jobbra tartani…
Az ukrán haderő volt főparancsnoka őszintén elmondta a véleményét.
p
0
7
11
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 93 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ferencz
2024. július 07. 12:47
A 80-as években(!!!) valamelyik napilapban olvastam egy cikket amelyben méltatták az átállás profi megszervezését és végrehajtását.
A végkövetkeztetés az volt, hogy az átállás néhány kisebb,
- figyelmetlenség miatt bekövetkezett - malőrt leszámítva zökkenőmentes volt.
A mostani egy kattintásvadász bulvárírás...
A ma is érvényes felhívás lélekemelő, ha kell szélsőségesen is vallom, amíg vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó igaz és valóságos megítélése a magyar történelemben a méltó helyére nem kerül!
A jobboldali közlekedés a történelem nagy alakjainak, Napoléonnak és Hitlernek köszönhető.
Még Amerika is átállt, mégpedig azért, mert utálta az angolokat és kedvelte a franciákat az amerikai függetlenségi háború miatt. Kanada meg szintén inkább Amerikát követte és nem Angliát.
Különben a bal oldali közlekedés a jobb, mert az emberek többsége jobbkezes, ezért az a jobb, ha a szembe jövők jobbról érkeznek.
De a francia forradalom hevében el kellett törölni az addigi rendet, nehogy már a nemesek mondják meg a polgártáraknak, hogy ki hogyan közlekedjen!
Napoléon múlt időbe tette a Német-Római Birodalmat és hódításai nyomán álltak át jobboldali közlekedésre, Olaszországban, Németországban, Svájcban, Hollandiában, Spanyolországban.
Azután némi szünet következett, amíg Hitler nem folytatta a projektet például Magyarországon is.
A Római Birodalomban, a középkorban baloldali közlekedés volt, ugyanis az a praktikus a jobbkezesség miatt,
"1941-ben adták ki a parancsot: jobbra hajts! Lett is belőle kalamajka Budapesten"
Lett. Pár év múlva a moszkovita galiciánerek visszaálltak a Tanácsköztársaság alatt is érvényben lévő "balra hajts" parancsot, és ez így is maradt a mai napig.