Nyitókép: Villamosokon is hirdették a közlekedési szabályok változását. Fotó: Fortepan/Lissák Tivadar.
Ma már nehéz elképzelni, de egészen 1941-ig, Angliához hasonlóan Magyarországon is a baloldali közlekedés volt érvényben. A környező országok hamarabb átálltak a jobbra tarts!-ra, amelyben nagy szerepe volt a politikának, pontosabban Adolf Hitlernek. Amikor ugyanis a nácik 1938-ban egyik napról a másikra megszállták Ausztriát, a baloldali helyett a náluk már bevezetett jobboldali közlekedést rendelték el és ez történt Csehországban is.
Horthy Miklós kormányzó kellemetlenül érezte magát Hitler méregdrága születésnapi ajándéka láttán, ám az emigráció alatt pénzzé tette volna a Hungária hajót – derül ki egy most felbukkant levélből.
Magyarország ekkor még nem váltott, sőt, Erdély visszacsatolása után, 1940-ben ismét beiktatták a baloldali közlekedést a régióban…
1941. július 6-án (immár 83 éve) aztán itthon is bevezették a jobbra tarts! szabályt, pontosabban Budapest kivételével mindenütt. Lett is belőle kalamajka. Aki Pestről ment vidékre, annak Pilisvörösvár és Piliscsaba között az emelkedőnél kellett áttérnie a jobboldalra. Ugyanilyen átváltó pont volt Vecsés és Üllő között, a balatoni úton Érd után, Esztergomba menet pedig Szentendre magasságában. Az autósok olykor megzavarodtak, például az a férfi is, aki Pestszentlőrincen azt gondolta, ott még a baloldali közlekedés van érvényben és nekihajtott egy lovasszekérnek. A kocsist kórházba szállították.
Az autókon jobbra hajts táblák sorakoztak, mégis sok balesetet hozott a váltás. Fotó: Fortepan/Nagy József
November 9-én aztán már Budapesten is a jobboldali közlekedés lett érvényben. Már hetekkel korábban utcai plakátok figyelmeztették az embereket és villamosokra szerelt, hatalmas jobbra hajts feliratok hirdették a nagy eseményt. A villamosokra, buszokra és személyautókra is felszerelték a jobbra hajts táblákat, és mindenki kíváncsian várta, mennyire lesz zökkenőmentes a váltás. A Népszava újságírója a következőt írta az új közlekedési szabályokkal kapcsolatban:
„Vasárnap reggel, mire felébredünk, már megfordul minden a pesti utcán. A villamosok arról jönnek, amerre azelőtt mentek. A villamosra felszállni óvatosabban kell, a villamosról való lelépésnek külön furfangja lesz: bal kézzel kell kapaszkodni, jobb lábbal kell lelépni.”
A házak falain plakátok, az autókon feliratok figyelmeztették a közlekedőket a nagy átállásra. Fotók: Fortepan/Lissák Tivadar
Sokaknak okozott gondot az átállás. November 10-én, az első munkanapon több súlyos baleset is történt a megszokás miatt. Újpesten a Müller-féle bútorgyár egyik 38 éves alkalmazottja megfeledkezett arról, hogy már jobboldali közlekedés van és egy villamos elütötte, nem élte túl a balesetet. A Horthy Miklós-híd budai hídfőjénél egy 39 éves szerelőt ütött el egy autó, őt a Rókus-kórházba szállították,
Hárommillió forintért kínálják egy közelgő árverésen Manno Miltiades Horthy! című, 1920-ban készült politikai plakátját. Mint kiderült, a ritka plakát sokáig egy bécsi zsidó kereskedő tulajdona volt.
egy iparoslegény pedig kerékpárján ülve zavarodott meg az új közlekedési szabálytól és elcsapta egy autó.
Őt is kórházba vitték. A Vígszínház előtt egy 70 éves ügyvéd került bajba, ugyanis rutinból rossz oldalra nézett, ám a másik oldalról érkezett a villamos, amely elsodorta. Csodával határos módon nem lett különösebb baja. Aztán szépen lassan a budapestiek is megszokták a jobboldali közlekedést. Csak a kocsisok panaszkodtak még hónapokkal később is, hogy a lovak megszokták a régi módit és sehogyan sem akarnak jobbra tartani…
Az oroszokat ugye gyűlölik eszelősen, azok nem is emberek, dögöljenek meg, az ukrán férfiak szenvedéseitől pedig liberális rugalmassággal tudnak távolságot tartani.
„A vita eljutott egy olyan pontra, hogy többen úgy éreztük, néhány kérdést érdemes tisztába tenni” – fogalmazott a férfi, aki a sérült bajtársuknak is üzent.
Franciaország az elmúlt évtizedekben tucatnyi ilyen no-go zóna felett vesztette el az ellenőrzést.
p
1
1
10
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 93 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ferencz
2024. július 07. 12:47
A 80-as években(!!!) valamelyik napilapban olvastam egy cikket amelyben méltatták az átállás profi megszervezését és végrehajtását.
A végkövetkeztetés az volt, hogy az átállás néhány kisebb,
- figyelmetlenség miatt bekövetkezett - malőrt leszámítva zökkenőmentes volt.
A mostani egy kattintásvadász bulvárírás...
A ma is érvényes felhívás lélekemelő, ha kell szélsőségesen is vallom, amíg vitéz Nagybányai Horthy Miklós kormányzó igaz és valóságos megítélése a magyar történelemben a méltó helyére nem kerül!
A jobboldali közlekedés a történelem nagy alakjainak, Napoléonnak és Hitlernek köszönhető.
Még Amerika is átállt, mégpedig azért, mert utálta az angolokat és kedvelte a franciákat az amerikai függetlenségi háború miatt. Kanada meg szintén inkább Amerikát követte és nem Angliát.
Különben a bal oldali közlekedés a jobb, mert az emberek többsége jobbkezes, ezért az a jobb, ha a szembe jövők jobbról érkeznek.
De a francia forradalom hevében el kellett törölni az addigi rendet, nehogy már a nemesek mondják meg a polgártáraknak, hogy ki hogyan közlekedjen!
Napoléon múlt időbe tette a Német-Római Birodalmat és hódításai nyomán álltak át jobboldali közlekedésre, Olaszországban, Németországban, Svájcban, Hollandiában, Spanyolországban.
Azután némi szünet következett, amíg Hitler nem folytatta a projektet például Magyarországon is.
A Római Birodalomban, a középkorban baloldali közlekedés volt, ugyanis az a praktikus a jobbkezesség miatt,
"1941-ben adták ki a parancsot: jobbra hajts! Lett is belőle kalamajka Budapesten"
Lett. Pár év múlva a moszkovita galiciánerek visszaálltak a Tanácsköztársaság alatt is érvényben lévő "balra hajts" parancsot, és ez így is maradt a mai napig.