„Gergő, ne már egy fideszest rakj oda” – Baranyi Krisztina Karácsony Gergelynek
Ferencváros polgármestere és fővárosi önkormányzati képviselő nem szeretne fideszes főpolgármester-helyettest, ezért beleállt Vitézy Dávidba.
A felhasználók észre sem vették, hogyan térképezték fel politikai preferenciáikat.
Nyitókép: illusztráció, GettyImages
Békemenet After Kibeszélő június elsején 18 órakor a Scruton V.P.-ben!
Hallgassa meg Ön is a Mandiner All Stars beszélgetését, mely során Bayer Zsolt, Mráz Ágoston Sámuel és Horváth József elemzi a Békemenet történéseit a Mandiner munkatársaival, Kacsoh Dániellel és Pócza Istvánnal. Regisztráljon most az alábbi linken:
A legkorszerűbb informatikai alkalmazásokat vetette be 2019-ben Karácsony Gergely főpolgármester-jelölti kampányában a Bajnai Gordon és Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport – írja a Magyar Nemzet.
Hozzátették: a választói adatgyűjtésben kulcsszerepet játszhatott az észtországi vállalatuk tulajdonában lévő Facebook Messenger üzenetküldő alkalmazás. A cég szerződésajánlatában felkínált WinWithMe rendszerhez hasonló úgynevezett chatbotokkal akár
a felhasználók által érzékelhetetlen módon is tökéletes politikai profilokat lehet készíteni a közösségi médiában aktív emberekről.
A lap emlékeztet a Szuverenitásvédelmi Hivatal vizsgálati adataira, amelyek a Bajnai Gordonhoz köthető DatAdat által felkínált szerződésajánlatot tartalmazzák. Ennek része volt a közösségimédia-felületek működtetése, informatikai szolgáltatások, tízezer botfeliratkozó, 50 ezer, adatbázisban szereplő személy kezelése, valamint tömeges e-mail-küldő és online petíciós rendszer üzemeltetése.
A WinWithMe rendszer a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) vizsgálatában is előkerült a 2021-es előválasztási kampányban előforduló kéretlen hívások és sms-ek kapcsán.
A szereplők pedig ugyanazok, mint 2019-ben: Karácsony Gergely stábja, az őt támogató 99 Mozgalom, valamint Bajnaiék cégcsoportja.
Az ő tevékenységük lényege, hogy „profilozzák” a választókat, feltehetőleg azok tudta és explicit beleegyezése nélkül.
Ahogy a Magyar Nemzet emlékeztet, a 2019-es, Karácsonyéknak nyújtott ajánlathoz is tartozott ilyen profilozás, vagyis „social data persona” elemzés.
A Bajnaiék által kitalált módszert már korábban sikerrel alkalmazták a területen működő külföldi vállalatok, mint amilyen a 2016-os amerikai elnökválasztási kampány során nagy port kavart brit politikai tanácsadó cég, a Cambridge Analytica (CA).
A DatAdat már említett szoftveréhez hasonló, úgynevezett chatbotok a felhasználók által érzékelhetetlen módon végzik az adatgyűjtést, és egyebek mellett például egy kvíznek vagy más játékos feladványnak álcázzák azt.
A kvízkérdésekre adott válaszokból – és más interakciókból – képesek feltérképezni a Facebook-felhasználók politikai preferenciáit, és a meggyőzhető bizonytalan szavazókat is kiszűrhetik.
Minél több az adat, a fejlett algoritmusok annál pontosabban tudják meghatározni, kinél milyen politikai üzenet megy át, mivel lehet őt megszólítani, választásra buzdítani vagy épp távol tartani a szavazástól.