Rollerest gázolt a 49-es villamos
A Károly körúton, a Gerlóczy utca közelében történt baleset.
Jön az új KRESZ, utánajártunk, mi várható!
Nyitókép: Wolfram STEINBERG / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
Az elmúlt években szabályosan kilőtt a kis lökettérfogató motorok mellett az elektromos robogók és a rollerek piaca, ráadásul nem csak a fővárosban, hanem országosan is. Alig lehet már lassan úgy közlekedni, hogy az ember ne találkozzon egy -döntően futárok által használt- elektromos robogóval vagy munkába vagy onnan hazaigyekvő rolleressel. A fokozott megjelenésük azonban szabályozásért kiált, egyfelől jelenleg úgy rollerezhet valaki ma, hogy nem szükséges hozzá jogosítvány, azaz nem biztos, hogy tudják a KRESZ legalapvetőbb szabályait.
Ráadásul sok probléma is volt már velük: emlékezetes volt a 2022. őszi eset, amikor egy rolleres gyakorlatilag bármilyen védőfelszerelés nélkül száguldott Pest felé az M5-ös autópálya bevezető szakaszán, amelyről videófelvétel is készült:
Sajnos már halálos baleset is történt: két évvel ezelőtt elütött egy turistabusz egy rollerest a XI. kerületben, majd át is ment rajta, az esetről videófelvétel is készült. A rollerre a KRESZ értelmében ugyanazon szabályok vonatkoznak, mint a kerékpárra, magyarul a zebrán akkor van elsőbbsége, amennyiben tolják, nem pedig rajta ülve/állva haladnak át. Nem tudta a szabályokat az a rolleres sem, aki idén tavasszal már sötétben, a Rákóczi hídon hajtott a forgalommal szemben. Az eset azért is sokkoló, mert egy szabályosan haladó jármű fedélzeti kamerája felvette az egészet, így pontosan látható, milyen kevésen múlt az ütközés.
Nem volt ilyen szerencséje annak a rolleresnek viszont, aki május közepén találkozott szerencsétlenül a 49-es villamossal. A Károly körúton, a Gerlóczy utca közelében történt a baleset, melynek során a rolleres eddig nem tisztázott módon ütközött a tömegközlekedési eszközzel.
Ezt is ajánljuk a témában
A Károly körúton, a Gerlóczy utca közelében történt baleset.
A szakmai szervezetés és a szimplán városban közlekedő emberek is régóta sürgetik, hogy valamiféle szabályozás legyen a témában, ugyanis kaotikussá vált a helyzet. A témában szakértő Jövő Mobilitása Szövetség főtitkára a Mandinernek elmondta, becsléseik szerint nagyjából százezer elektromos roller fut a hazai utakon.
Tekintettel arra, hogy ebből közel 30 ezer megosztott roller, illetve családon belül többen is használhatnak egy-egy eszközt, a rollerezők száma ennek többszöröse is lehet”
– fogalmazott Iváncsó László.
Ezt is ajánljuk a témában
Lassan tetőpontjára hág az autósok és kétkerekűek közötti ellentét Budapesten. A fővárosban egyre nehezebb gépjárművel közlekedni. Megpróbáltunk utánajárni, mi vezetett idáig.
A szakmai szervezet első embere arra a kérdésre, támogatnák-e, hogy a jövőben egyéni azonosító rendszámot kapjanak az elektromos rollerek, azt válaszolta, hogy a közösségi rollerek esetében ez a fővárosban már előírás és jól működő megoldás, melyre elsősorban a rollerek közterületi elhelyezése miatt volt szükség.
„A köz és magán használatú e-rollerek (és egyéb mikromobilitási eszközök) esetében a (kötelező) biztosítás megléte egy szakmailag üdvözlendő irány, melynek egyik (kiegészítő) eszköze lehet a rendszám, de nem elmaradhatatlanul szükséges feltétel, hiszen máshogy, például alvázszámmal vagy egyedi gyári azonosítóval is azonosíthatóak az eszközök, ami egy életszerűbb és egyszerűbb megoldás lehet” – mondta Iváncsó László. A Jövő Mobilitása Szövetség főtitkára a Mandinernek elárulta, nem tartják indokoltnak a kisebb teljesítményű, maximum 25 km/h sebességre képes rollerek esetében, hogy legalább AM-es segédmotorra való jogosítvánnyal lehessen velük közlekedni. Iváncsó László hozzátette, az ennél gyorsabb és/vagy nagy tömegű (35 kg feletti) rollerek esetben indokolt lehet a legalább AM kategóriás jogosítvány megkövetelése,
hiszen ezen rollerek sok esetben az autók között, azokhoz hasonló sebességgel vesznek részt a közlekedésben, így kifejezetten fontos a KRESZ ismerete”
Ezt is ajánljuk a témában
Az elektromos rollerek robbanásszerű elterjedésével újabb közlekedési problémák merültek fel. A gyalogosok ki nem állhatják őket, az autósok sincsenek oda érte, ám a felhasználók imádják. Ki lehet békíteni a feleket?
A Jövő Mobilitása Szövetség első embere lapunknak elárulta, szakmai körökben általános egyetértés van arról, hogy a mikromobilitási eszközzel közlekedőnek (kerékpárosoknak is) javasolt egy alapfokú KRESZ ismerettel rendelkeznie, hogy biztonságosan tudjanak részt venni a mindennapi közlekedésben.
Kerestük az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályát is, tervben van-e, hogy az 50 ccm-es vagy annál kisebb lökettérfogatú robogókra és az elektromos rollerekre kötelezően rendszámot kelljen helyezni és ha igen, milyen szakaszában van a tervezet, valamint mikor léphet hatályba. A tárca portálunkkal közölte, hogy még az új KRESZ megjelenése előtt a jelenlegi szabályozást pontosító – KRESZ módosítást kezdeményezett, amelynek legfontosabb célja, hogy fokozottabb védelmet nyújtson a közlekedés legvédtelenebb szereplői, így a gyalogosok és a kerékpárosok számára.
Az egyéb módosítások mellett azonban régi adóssága a jogalkotásnak az elektromos rollerek használati feltételeit érintő szabályozás kialakítása is, amelyet ezen Korm. rendelet megvalósít”
– fűzték hozzá.
Mint írták, a minisztérium javaslata alapján sor kerül az elektromos rollerek kategorizálására és a kategóriákra vonatkozó szabályok meghatározására, a közlekedésben való részvételük személyi, biztonsági feltételeinek meghatározására, valamint közlekedésük korlátozásának lehetőségeire.
Fontosnak tartjuk egyúttal azt is kiemelni, hogy az a kötelezettség, amely az e-rollerek egy részére kötelező gépjármű felelősségbiztosítás kötését írja elő nem a KRESZ módosítása keretében, hanem egy kötelező EU irányelv harmonizálása során valósul meg”
– írták, majd úgy folytatták, hogy a kötelező irányelv átültetése nem a közlekedési tárca hatáskörébe tartozik, az egyszerű motoros közlekedési eszközöket érintő – az első bekezdésben említett – KRESZ módosítás az elektromos rollerek szabályozása mellett több ponton, így a gyalogos, a személyautóval, autóbusszal, tehergépjárművel történő, valamint a villamos közlekedésre vonatkozóan is módosítja a jelenleg hatályban lévő közlekedési szabályokat.
A Mandiner megtudta a tárcától ezek mellett, hogy a minisztérium által készített tervezetnek többkörös és több minisztériumot érintő, összetett közigazgatási vizsgálaton és egyeztetésen kell átesnie, amely várhatóan a nyáron lezárul.
Az ezt követő társadalmi egyeztetési szakasz után lehetséges a kormányrendelet megjelenése. A KRESZ-módosítás ügyében kitértek arra is, hogy az egyes szakterületi kérdéseket érintően munkacsoportokban folyamatos munka zajlik,ezek során még nem merült fel az 50 ccm és az az alatti motorkerékpárok rendszámozásának kérdése. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a Mandinernek kifejtette, öt fő témakör mentén haladnak a közlekedési szabályok megújításában.
„Dolgozunk: