Ukrajna
18:002024. június 26.
Belgium
Szlovákia
18:002024. június 26.
Románia

A Suzuki a legnépszerűbb, az elektromos autókra egyre kisebb a kereslet

2024. május 27. 19:34

Az egyre kedvezőbb hitelkörnyezet miatt jelentősen megugrott az autóeladások száma az idei évben.

2024. május 27. 19:34
Day Two of The 2018 Paris Motor Show
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nyitókép: Daniel Pier / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Bár a koronavírus-járvány, a globális chiphiány, valamint a bő két éve kirobbant orosz-ukrán háború alaposan megtépázta az autóipart, most úgy látszik, az idei évre kezdi összeszedni magát a piac, ez meg is látszik az adatokon. Már a tavaly év végi adatok is bizakodásra okot adók voltak, mostanra egyértelművé vált, kilőttek az autóeladások. A Datahouse adatai szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 21 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest.

Kiemelték, hogy a hirdetők kínálatában 10-15 százalékos csökkenés tapasztalható a rendelhető és készleten lévő új autók átlagárai is, ami nagyban hozzájárult az újautó-piac ugrásszerű növekedéséhez is.

Minden adott az autóvásárláshoz

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke a Mandinernek elmondta, a pozitív adatok mögött több tényező áll, a gazdasági helyzet javulása csak részben fedi az új autó eladások számának növekedését. Mint fogalmazott, az idei többletértékesítésnek az egész szakma örül, ráfértek már a szektorra a kedvező számok. A szakember kijelentette, az elmúlt évben számos elhalasztott autóeladás volt, folyamatosan maradtak el a járműcserék, ugyanis kedvezőtlen volt a kamatkörnyezet a vásárlók számára. 

Az új autók 95 százalékát cégek vásárolják vagy lízingelik. Ha megnézzük a számokat, volt olyan időszak tavaly, amikor a cégeknél az autócsere esetén ugyanaz a modell, ugyanazzal a felszereltséggel ugyanolyan áron volt, mint az azt megelőző évben, ugyanakkor a havi bérleti díj akár 70 százalékkal is több volt”

– fogalmazott Knezsik István.

Cars Dealership In Edmonton
Fotó: Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A szakember szerint sok cég, amelyik korábban rendszeres időközönként, akár évente lecserélte az autóparkjának egészét vagy egy részét, inkább ezt a lépést elhalasztotta, hogy a régebbi, kedvezőbb lízingkonstrukcióban maradjon benne. Mint mondta, idénre eljött az a pillanat, amikor már olyan jó lett a kamatkörnyezet, hogy a cégek ismét frissíteni kezdték flottáikat, ezzel is magyarázható, hogy felpörgött a piac.

Azt azért fontos látni, hogy az autók túlhasználása, a túlfutás is pénzbe kerül, mert a megtett kilométerekkel az autó értéke is csökken, amit valakinek ki kell fizetnie”

– tette hozzá Knezsik István, majd úgy folytatta, a személygépkocsi-piac a januártól áprilisig tartó időszakban a tavalyi, ugyanezen időszakban mért adatokhoz képest több mint tíz százalékkal nőtt. A kishaszongépjárművek piaca még nagyobb növekedést mutat, az Autós Nagykoalíció elnöke azt mondta, ott 22 százalékkal nőtt az eladások száma.

Még mindig népszerűek a SUV-ok

Az elmúlt bő tíz évben teljesen felborította a piacot a SUV-ok, azaz a városi terepjárók megjelenése és széleskörű elterjedése. Knezsik István ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta, korábban még a Nissan Juke volt az, amelyet ebbe a kategóriába soroltak, ezek az autók azért is lettek ennyire népszerűek, mert a magasított kialakítás miatt a sofőr jobban átlátja a forgalmat, így biztonságosabb vele a közlekedés. 

Mint a szakember fogalmazott, az igazán érdekes kérdéskör, hogy mely gyártók a legnépszerűbbek: a Suzukiból adták el áprilisig a legtöbbet, megelőzték a Toyoták eladását, a harmadik legnépszerűbb gyártó pedig a Skoda. 

Knezsik István szerint nem véletlen, hogy ezekből az autókból adják el a legtöbbet, ugyanis hazánkban az egyik elsődleges szempont a vásárlásnál az ár-érték arány. Mint mondta, az új autók ára számos tételt tartalmaz, beleértve az Európai Unió CO2-bírságától kezdve az árfolyamon keresztül a különböző adótételeket. 

Ha egy autónak a tényleges bekerülési árát nézzük, bizony könnyen meglepődnénk”

– tette hozzá.

Az Autós Nagykoalíció elnöke szerint érdemes nézni, milyen akciók vannak az új autókra, a legnépszerűbb Suzuki-Toyota-Skodánál rendszeresen adnak kedvezményeket, amelyekkel maguk mellé tudják szegezni a vásárlókat. 

Visszaszorulóban az elektromos autók

A közlekedési szakember lapunk érdeklődésére elárulta, bár nem annyira drámai a helyzet hazánkban, mint mondjuk Németországban vagy egyéb nyugat-európai államokban, de itthon is megmutatkozik a trend, miszerint egyre csökken az érdeklődés az új elektromos autók iránt. 

Europe To Ban The Sale Of New Gasoline And Diesel Vehicles From 2035
Fotó: Lorenzo Di Cola / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Az Autós Nagykoalíció elnöke kijelentette, a nagy visszaesés azért sem gyűrűzött még be olyan jelentősen, mert a vállalkozások számára még mindig elérhető az elektromos autókra vonatkozó állami támogatás. 

Knezsik István szerint hazánkban leginkább a háztartások második-harmadik autónak használnak elektromos meghajtású személygépjárműveket és szavai szerint azok, akik már megvásárolták korábban az e-autókat, azok azt sok évig tervezik használni. 

A nyilvános adatok rámutatnak, hogy valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet”

– jegyezte meg.

 

Töltődjön fel a Mandinerrel!

Összesen 49 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko-jobbos
2024. május 28. 08:33
"valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet" :-)))))) Nem is értem, hogyan. :-)))))))))))))))))) Mondjuk én betiltanám, hogy autónak hívják. Az autó nem attól az, hogy van rajta duda meg kormány. Hanem hogy elmegy egy tízperces feltöltés után 4-5 km-t, és a töltő széles körben elérhető. A dodzsemre ez nem áll. Ja, és nem 50 millió egy értelmezhető hatótávú darab belőle.
egonsamu
2024. május 27. 22:24
Villanyautót addig lehet eladni, amíg állami támogatás lesz. Utána befuccsol a hatalmas klimamentö jövö.... Mint a halódó Nyugaton már nyilvánvalóan látható. Az emberek dízelekre és egyszerü benzinesre áhítoznak. Még a sokféle hibrid is csak kevés fanatikusnak kell. Két és fél tonna önsúlyú, 600 lóerös villanyautó? Árulja már el valaki hogy kinek van erre szüksége?
Ad majorem Dei gloriam
2024. május 27. 21:22
Suzuki - a TI autótok.
Mindenhova
2024. május 27. 21:10 Szerkesztve
Ahogy megjelent a kínai, egyből elvágták a támogatásokat. Már nem is fontos a zöldítés. Inkább a háború ami fontos, az atomerőművek leállítása ect. Csoda, h. vonakodtak a gyártók, az elektromos fejlesztésétől? Ilyen kiszámíthatatlan politika mellett senki sem fektet be szívesen főleg nem milliárdokat. A megtérülés kb. kiszámolhatatlan a gyártóknak, de a vásárlók is csak akkor számolhatnak kb. 10 évvel, ha még ez mellé naperőművet, akkupakkot vásárolnak, és legalább évi 50-100.000km-t használják, ja és cégre meg tudják venni, hogy minden költséget le tudjanak írni. Na ilyen nem sok van Európában se, M.o-on meg annak is csak töredéke. Milyen furcsa, h. már megint a gazdagok tehetik meg, és járnak jól...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!