A Suzuki a legnépszerűbb, az elektromos autókra egyre kisebb a kereslet

2024. május 27. 19:34

Az egyre kedvezőbb hitelkörnyezet miatt jelentősen megugrott az autóeladások száma az idei évben.

2024. május 27. 19:34
Day Two of The 2018 Paris Motor Show
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nyitókép: Daniel Pier / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Bár a koronavírus-járvány, a globális chiphiány, valamint a bő két éve kirobbant orosz-ukrán háború alaposan megtépázta az autóipart, most úgy látszik, az idei évre kezdi összeszedni magát a piac, ez meg is látszik az adatokon. Már a tavaly év végi adatok is bizakodásra okot adók voltak, mostanra egyértelművé vált, kilőttek az autóeladások. A Datahouse adatai szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 21 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest.

Kiemelték, hogy a hirdetők kínálatában 10-15 százalékos csökkenés tapasztalható a rendelhető és készleten lévő új autók átlagárai is, ami nagyban hozzájárult az újautó-piac ugrásszerű növekedéséhez is.

Minden adott az autóvásárláshoz

Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke a Mandinernek elmondta, a pozitív adatok mögött több tényező áll, a gazdasági helyzet javulása csak részben fedi az új autó eladások számának növekedését. Mint fogalmazott, az idei többletértékesítésnek az egész szakma örül, ráfértek már a szektorra a kedvező számok. A szakember kijelentette, az elmúlt évben számos elhalasztott autóeladás volt, folyamatosan maradtak el a járműcserék, ugyanis kedvezőtlen volt a kamatkörnyezet a vásárlók számára. 

Az új autók 95 százalékát cégek vásárolják vagy lízingelik. Ha megnézzük a számokat, volt olyan időszak tavaly, amikor a cégeknél az autócsere esetén ugyanaz a modell, ugyanazzal a felszereltséggel ugyanolyan áron volt, mint az azt megelőző évben, ugyanakkor a havi bérleti díj akár 70 százalékkal is több volt”

– fogalmazott Knezsik István.

Cars Dealership In Edmonton
Fotó: Artur Widak / NurPhoto / NurPhoto via AFP

A szakember szerint sok cég, amelyik korábban rendszeres időközönként, akár évente lecserélte az autóparkjának egészét vagy egy részét, inkább ezt a lépést elhalasztotta, hogy a régebbi, kedvezőbb lízingkonstrukcióban maradjon benne. Mint mondta, idénre eljött az a pillanat, amikor már olyan jó lett a kamatkörnyezet, hogy a cégek ismét frissíteni kezdték flottáikat, ezzel is magyarázható, hogy felpörgött a piac.

Azt azért fontos látni, hogy az autók túlhasználása, a túlfutás is pénzbe kerül, mert a megtett kilométerekkel az autó értéke is csökken, amit valakinek ki kell fizetnie”

– tette hozzá Knezsik István, majd úgy folytatta, a személygépkocsi-piac a januártól áprilisig tartó időszakban a tavalyi, ugyanezen időszakban mért adatokhoz képest több mint tíz százalékkal nőtt. A kishaszongépjárművek piaca még nagyobb növekedést mutat, az Autós Nagykoalíció elnöke azt mondta, ott 22 százalékkal nőtt az eladások száma.

Még mindig népszerűek a SUV-ok

Az elmúlt bő tíz évben teljesen felborította a piacot a SUV-ok, azaz a városi terepjárók megjelenése és széleskörű elterjedése. Knezsik István ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta, korábban még a Nissan Juke volt az, amelyet ebbe a kategóriába soroltak, ezek az autók azért is lettek ennyire népszerűek, mert a magasított kialakítás miatt a sofőr jobban átlátja a forgalmat, így biztonságosabb vele a közlekedés. 

Mint a szakember fogalmazott, az igazán érdekes kérdéskör, hogy mely gyártók a legnépszerűbbek: a Suzukiból adták el áprilisig a legtöbbet, megelőzték a Toyoták eladását, a harmadik legnépszerűbb gyártó pedig a Skoda. 

Knezsik István szerint nem véletlen, hogy ezekből az autókból adják el a legtöbbet, ugyanis hazánkban az egyik elsődleges szempont a vásárlásnál az ár-érték arány. Mint mondta, az új autók ára számos tételt tartalmaz, beleértve az Európai Unió CO2-bírságától kezdve az árfolyamon keresztül a különböző adótételeket. 

Ha egy autónak a tényleges bekerülési árát nézzük, bizony könnyen meglepődnénk”

– tette hozzá.

Az Autós Nagykoalíció elnöke szerint érdemes nézni, milyen akciók vannak az új autókra, a legnépszerűbb Suzuki-Toyota-Skodánál rendszeresen adnak kedvezményeket, amelyekkel maguk mellé tudják szegezni a vásárlókat. 

Visszaszorulóban az elektromos autók

A közlekedési szakember lapunk érdeklődésére elárulta, bár nem annyira drámai a helyzet hazánkban, mint mondjuk Németországban vagy egyéb nyugat-európai államokban, de itthon is megmutatkozik a trend, miszerint egyre csökken az érdeklődés az új elektromos autók iránt. 

Europe To Ban The Sale Of New Gasoline And Diesel Vehicles From 2035
Fotó: Lorenzo Di Cola / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Az Autós Nagykoalíció elnöke kijelentette, a nagy visszaesés azért sem gyűrűzött még be olyan jelentősen, mert a vállalkozások számára még mindig elérhető az elektromos autókra vonatkozó állami támogatás. 

Knezsik István szerint hazánkban leginkább a háztartások második-harmadik autónak használnak elektromos meghajtású személygépjárműveket és szavai szerint azok, akik már megvásárolták korábban az e-autókat, azok azt sok évig tervezik használni. 

A nyilvános adatok rámutatnak, hogy valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet”

– jegyezte meg.

 

Összesen 134 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko-jobbos
2024. május 28. 08:33
"valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet" :-)))))) Nem is értem, hogyan. :-)))))))))))))))))) Mondjuk én betiltanám, hogy autónak hívják. Az autó nem attól az, hogy van rajta duda meg kormány. Hanem hogy elmegy egy tízperces feltöltés után 4-5 km-t, és a töltő széles körben elérhető. A dodzsemre ez nem áll. Ja, és nem 50 millió egy értelmezhető hatótávú darab belőle.
egonsamu
2024. május 27. 22:24
Villanyautót addig lehet eladni, amíg állami támogatás lesz. Utána befuccsol a hatalmas klimamentö jövö.... Mint a halódó Nyugaton már nyilvánvalóan látható. Az emberek dízelekre és egyszerü benzinesre áhítoznak. Még a sokféle hibrid is csak kevés fanatikusnak kell. Két és fél tonna önsúlyú, 600 lóerös villanyautó? Árulja már el valaki hogy kinek van erre szüksége?
Mindenhova
2024. május 27. 21:10 Szerkesztve
Ahogy megjelent a kínai, egyből elvágták a támogatásokat. Már nem is fontos a zöldítés. Inkább a háború ami fontos, az atomerőművek leállítása ect. Csoda, h. vonakodtak a gyártók, az elektromos fejlesztésétől? Ilyen kiszámíthatatlan politika mellett senki sem fektet be szívesen főleg nem milliárdokat. A megtérülés kb. kiszámolhatatlan a gyártóknak, de a vásárlók is csak akkor számolhatnak kb. 10 évvel, ha még ez mellé naperőművet, akkupakkot vásárolnak, és legalább évi 50-100.000km-t használják, ja és cégre meg tudják venni, hogy minden költséget le tudjanak írni. Na ilyen nem sok van Európában se, M.o-on meg annak is csak töredéke. Milyen furcsa, h. már megint a gazdagok tehetik meg, és járnak jól...
billysparks
2024. május 27. 19:43
A mi autónk, aztán négerrel reklámozzák..... szerintem az ők autói.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!