A Suzuki a legnépszerűbb, az elektromos autókra egyre kisebb a kereslet
2024. május 27. 19:34
Az egyre kedvezőbb hitelkörnyezet miatt jelentősen megugrott az autóeladások száma az idei évben.
2024. május 27. 19:34
8 p
6
1
134
Mentés
Nyitókép: Daniel Pier / NurPhoto / NurPhoto via AFP
Bár a koronavírus-járvány, a globális chiphiány, valamint a bő két éve kirobbant orosz-ukrán háború alaposan megtépázta az autóipart, most úgy látszik, az idei évre kezdi összeszedni magát a piac, ez meg is látszik az adatokon. Már a tavaly év végi adatok is bizakodásra okot adók voltak, mostanra egyértelművé vált, kilőttek az autóeladások. A Datahouse adatai szerint idén áprilisban 10 402 új személyautót helyeztek forgalomba, ami 21 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest.
Kiemelték, hogy a hirdetők kínálatában 10-15 százalékos csökkenés tapasztalható a rendelhető és készleten lévő új autók átlagárai is, ami nagyban hozzájárult az újautó-piac ugrásszerű növekedéséhez is.
Minden adott az autóvásárláshoz
Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke a Mandinernek elmondta, a pozitív adatok mögött több tényező áll, a gazdasági helyzet javulása csak részben fedi az új autó eladások számának növekedését. Mint fogalmazott, az idei többletértékesítésnek az egész szakma örül, ráfértek már a szektorra a kedvező számok. A szakember kijelentette, az elmúlt évben számos elhalasztott autóeladás volt, folyamatosan maradtak el a járműcserék, ugyanis kedvezőtlen volt a kamatkörnyezet a vásárlók számára.
Az új autók 95 százalékát cégek vásárolják vagy lízingelik. Ha megnézzük a számokat, volt olyan időszak tavaly, amikor a cégeknél az autócsere esetén ugyanaz a modell, ugyanazzal a felszereltséggel ugyanolyan áron volt, mint az azt megelőző évben, ugyanakkor a havi bérleti díj akár 70 százalékkal is több volt”
– fogalmazott Knezsik István.
A szakember szerint sok cég, amelyik korábban rendszeres időközönként, akár évente lecserélte az autóparkjának egészét vagy egy részét, inkább ezt a lépést elhalasztotta, hogy a régebbi, kedvezőbb lízingkonstrukcióban maradjon benne. Mint mondta, idénre eljött az a pillanat, amikor már olyan jó lett a kamatkörnyezet, hogy a cégek ismét frissíteni kezdték flottáikat, ezzel is magyarázható, hogy felpörgött a piac.
Azt azért fontos látni, hogy az autók túlhasználása, a túlfutás is pénzbe kerül, mert a megtett kilométerekkel az autó értéke is csökken, amit valakinek ki kell fizetnie”
– tette hozzá Knezsik István, majd úgy folytatta, a személygépkocsi-piac a januártól áprilisig tartó időszakban a tavalyi, ugyanezen időszakban mért adatokhoz képest több mint tíz százalékkal nőtt. A kishaszongépjárművek piaca még nagyobb növekedést mutat, az Autós Nagykoalíció elnöke azt mondta, ott 22 százalékkal nőtt az eladások száma.
Még mindig népszerűek a SUV-ok
Az elmúlt bő tíz évben teljesen felborította a piacot a SUV-ok, azaz a városi terepjárók megjelenése és széleskörű elterjedése. Knezsik István ezzel kapcsolatban lapunknak elmondta, korábban még a Nissan Juke volt az, amelyet ebbe a kategóriába soroltak, ezek az autók azért is lettek ennyire népszerűek, mert a magasított kialakítás miatt a sofőr jobban átlátja a forgalmat, így biztonságosabb vele a közlekedés.
Mint a szakember fogalmazott, az igazán érdekes kérdéskör, hogy mely gyártók a legnépszerűbbek: a Suzukiból adták el áprilisig a legtöbbet, megelőzték a Toyoták eladását, a harmadik legnépszerűbb gyártó pedig a Skoda.
Knezsik István szerint nem véletlen, hogy ezekből az autókból adják el a legtöbbet, ugyanis hazánkban az egyik elsődleges szempont a vásárlásnál az ár-érték arány. Mint mondta, az új autók ára számos tételt tartalmaz, beleértve az Európai Unió CO2-bírságától kezdve az árfolyamon keresztül a különböző adótételeket.
Ha egy autónak a tényleges bekerülési árát nézzük, bizony könnyen meglepődnénk”
– tette hozzá.
Az Autós Nagykoalíció elnöke szerint érdemes nézni, milyen akciók vannak az új autókra, a legnépszerűbb Suzuki-Toyota-Skodánál rendszeresen adnak kedvezményeket, amelyekkel maguk mellé tudják szegezni a vásárlókat.
Visszaszorulóban az elektromos autók
A közlekedési szakember lapunk érdeklődésére elárulta, bár nem annyira drámai a helyzet hazánkban, mint mondjuk Németországban vagy egyéb nyugat-európai államokban, de itthon is megmutatkozik a trend, miszerint egyre csökken az érdeklődés az új elektromos autók iránt.
Az Autós Nagykoalíció elnöke kijelentette, a nagy visszaesés azért sem gyűrűzött még be olyan jelentősen, mert a vállalkozások számára még mindig elérhető az elektromos autókra vonatkozó állami támogatás.
Knezsik István szerint hazánkban leginkább a háztartások második-harmadik autónak használnak elektromos meghajtású személygépjárműveket és szavai szerint azok, akik már megvásárolták korábban az e-autókat, azok azt sok évig tervezik használni.
A nyilvános adatok rámutatnak, hogy valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet”
Az európai akkumulátorgyártás fellegvárának szánt Northvolt összeomlása kijózanító pofon volt a merész tervek szószólóinak. A történet visszatért önmagába, a világ legnagyobb gyártója, a CATL pedig máris bejelentette, hogy új beruházásba kezd – ezúttal Spanyolországban.
Peking véleménye szerint Brüsszel piszkos játékba kezdett, amelyben az EU célja Kína kereskedelmi megütése – kerül, amibe kerül, még az sem számít, ha sunyin, és a másik játékost teljesen hülyének nézve teszi azt.
Hiába kértek az európai autógyárak haladékot a szén-dioxid-kibocsátás további csökkentésére, miközben Olaf Scholzék elvették az emberek kedvét az elektromos autóktól.
A mai útátadást úgy is tekinthetjük, hogy összekötöttük a burgenlandi magyarokat az erdélyi magyarokkal.
p
1
0
2
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 134 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bunko-jobbos
2024. május 28. 08:33
"valamilyen úton-módon csökkent az ilyen típusú autók iránti kereslet"
:-))))))
Nem is értem, hogyan. :-))))))))))))))))))
Mondjuk én betiltanám, hogy autónak hívják. Az autó nem attól az, hogy van rajta duda meg kormány. Hanem hogy elmegy egy tízperces feltöltés után 4-5 km-t, és a töltő széles körben elérhető. A dodzsemre ez nem áll. Ja, és nem 50 millió egy értelmezhető hatótávú darab belőle.
Villanyautót addig lehet eladni, amíg állami támogatás lesz. Utána befuccsol a hatalmas klimamentö jövö....
Mint a halódó Nyugaton már nyilvánvalóan látható.
Az emberek dízelekre és egyszerü benzinesre áhítoznak. Még a sokféle hibrid is csak kevés fanatikusnak kell.
Két és fél tonna önsúlyú, 600 lóerös villanyautó?
Árulja már el valaki hogy kinek van erre szüksége?
Ahogy megjelent a kínai, egyből elvágták a támogatásokat. Már nem is fontos a zöldítés. Inkább a háború ami fontos, az atomerőművek leállítása ect. Csoda, h. vonakodtak a gyártók, az elektromos fejlesztésétől? Ilyen kiszámíthatatlan politika mellett senki sem fektet be szívesen főleg nem milliárdokat. A megtérülés kb. kiszámolhatatlan a gyártóknak, de a vásárlók is csak akkor számolhatnak kb. 10 évvel, ha még ez mellé naperőművet, akkupakkot vásárolnak, és legalább évi 50-100.000km-t használják, ja és cégre meg tudják venni, hogy minden költséget le tudjanak írni. Na ilyen nem sok van Európában se, M.o-on meg annak is csak töredéke. Milyen furcsa, h. már megint a gazdagok tehetik meg, és járnak jól...