Fotó: MCC / Gyurkovits Tamás
Számos kritika jelent meg a baloldali sajtóban azzal kapcsolatban, hogy ön méltatta a poroszos oktatást. Negatív ez a szó önnél?
Semmiképpen sem, hiszen ennek egészen konkrét jelentése van. A művelt olvasók egy másik poroszos képpel is találkoznak, ez a hagyományos kontinentális, tudásalapú oktatásnak a paridója. Ebben a gonosz tanárok nagyon unalmas órákat tartanak, gyötrik a gyerekeket osztályzással, körmöst osztanak, sarokba térdepeltetik a rosszalkodókat, stb. Nyilván démonokkal nem érdemes harcolni.
Akinek esetleg a "porosz" beakad, annál cseréljük ki tudásalapú oktatásra.
Mit jelent ez?
A 19. században alakult ki, két dolgot nagyon jól tud. Az egyik, hogy egy bonyolult tudásanyag mentén biztosítja, hogy még az iskolán belül világossá váljon, hogy ki, hova tud kerülni a társadalomban. Ha nincsen ilyen mérce, a tudás, mint rosta, amin keresztül válogatunk, akkor három dolog döntheti el, hogy kiből mi lesz nagy korában. Az egyik az öröklött rangok, címek, ez a feudalizmus, nem nagyon szeretjük. A második a pénz, ez igazságtalan. A harmadik pedig az erőszak, erről jobb nem beszélni. Amikor Eötvösék azt mondták, hogy tudásalapú társadalmat építenek fel, akkor meritokráciát, teljesítményelvű társadalmat akartak létrehozni. Ezt nagyjából a hazai kontextusban el is érték száz, százötven év alatt. A másik, amit nagyon jól tud a tudásalapú iskola, az a nemzedékek közötti tranzakció. Több száz, ezer év tudását kapszulákban, esszenciális formában tovább adja. Ezért az új és új fiatal nemzedékek nem nulláról találják ki a kereket. Ha egy csoportmunkában egy történelemórán Petőfitől Kossuthig, Deákon és Széchenyiig kiosztjuk a szerepeket, akkor gyakorlatilag a magyar történelem archetipikus figurái, akik visszaköszönnek a történelem során, megjelennek a tanteremben. Ha felkészülnek a szerepekből, akkor egy olyan értelmes vita folytatható le, ami alapján aztán az orosz-ukrán háború geopolitikai összefüggéseit egy érettségi előtti töriórán gyerekjáték lesz átadni. Kialakul a komplex gondolkodás. Ez nem spórolható meg a tudásnak a kiitatásával, ezt tanulni kell. Persze az oktatás tömegessé válásával a szülők, gyerekek szempontjai is előkerülnek, humanizálódik a szakképzés, ez nem baj, üdvös, sikeres történet a '90 utáni Magyarországon. Más példa:
a lemaradókra való nagyobb figyelem, fókusz fontos dolog, nem nélkülözhető.
Tehát egyensúlykeresés állapotában vagyunk. De amit a posztmodern megközelítések kapcsán kritikailag próbáltam megjeleníteni ezen a bizonyos szegedi előadásomon, az az a fajta kultúraromboló hevület, aminek nyomás a hagyományos tudáselemek felszámolása látszik kívánatos állapotnak.