Beszélhetnénk Balzac, Tolsztoj, Bulgakov, sőt, tulajdonképpen bárki regényéről, bármilyen filmről, bármilyen festményről, amelyet erőszakkal tudományos irányba próbálhatnánk kilendíteni. Holott ezek »csak« regények, filmek, festmények, nem pedig tudományos monográfiák.
Ebben téved tehát Hermann Róbert. Játékfilmet, pontosabban kalandfilmet látott, nem pedig dokumentumfilmet.
Amit pedig hibaként észlel, arról nyilvánvalóan a stáb is tudott. Csakhogy vannak olyan fázisai a filmkészítésnek, amikor a dramaturgiai kényszer, a cselekmény fontosabb, mint a tények merev szeretete. Merthogy ez így működik. A legnagyobb tisztelettel mondom: ha Hermann Róbert történészként, nem pedig nézőként ül be bármilyen filmre, akkor soha nem tetszik majd neki egyetlen filmalkotás sem. Hogy elmondja-e mindig kifogásait, vagy csak most jutott eszébe, más lapra tartozik. De hogy partizánfilm és népszínmű? Ne vicceljünk már...
A filmről egyébként a magyar emberek szavaznak. Kíváncsi vagyok, hányan nézik meg majd a moziban. Talán ez az egyetlen lehetséges fokmérője az alkotásnak, nem pedig néhány megalapozatlan és kedvetlen kritika.”
***