Bár nem jellemző, hogy ilyen elő szokott fordulni, ám a boltokat járva azért észrevehető, hogy számos olyan élelmiszer van a polcokon, amelyeknek az ára jóval mérsékeltebb, mint hónapokkal ezelőtt. Csak a példának okáért a KSH adatai szerint a trappista sajt tömbjének kilónkénti ára 2024. januárjában 2950 forint volt átlagosan, ez az adat pont tavaly januárban volt a legmagasabb, akkor 4650 forint volt ugyanennyi termék.
Ugyancsak mérséklődött a tojás ára is, most 10 darab belőle 750 forintba kerül átlagosan a statisztikai hivatal adatai alapján, ez 2022 novemberében már az ezret súrolta. Örülhetnek a nagy tejfogyasztók is, hiszen a 2,8 százalék zsírtartalmú pasztőrözött ESL tej januárban átlagosan literje 457 forint volt, míg tetőzésekor, tavaly januárban 562. Hozzá kell tenni természetesen, hogy több termék árstopos volt ezek közül egy éve még.
Hol vannak már azok az idők, mikor kétszámjegyű volt az infláció
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentése szerint januárban a fogyasztói árak átlagosan 3,8 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat, míg a múlt év utolsó hónapjához viszonyítva átlagosan 0,7 százalékkal emelkedtek az árak.
Az infláció elleni küzdelem sikerességéhez persze hozzájárul az is, hogy a forint erősebb, mint egy éve, mert míg tavaly az év első hónapjában 390-400 forint között mozgott, addig ez most 377 és 390 között szerepel. Ez természetesen jól jön a külföldről behozott árunál vagy alapanyagnál, hiszen a vásárláshoz szükséges devizáért kevesebb forintot kell váltani.
Berúgta az ajtót az egyik
A szokás szerint a Lidl volt az, amelyik elsőként jelentette be, mekkora árcsökkentési stratégiával próbálja megnyerni a vásárlókat. A német diszkontlánc január második felében adta hírül, hogy február elejétől mérsékli a fogyasztói árakat: a cég tájékoztatása szerint tavaly ilyenkor ők voltak az elsők, akik árcsökkentési programot hirdettek meg. A hivatalos közlésük szerint az idén is céljuk az élelmiszer-infláció letörése, ez alapján pedig tartósan mérséklik több tej és tejtermék, fagyasztott gyümölcs és zöldség, valamint tisztálkodási termék árát is.
A Lidl összesen 50 termék olcsóbbá tételét jelentette be, a tájékoztatásuk szerint akár 40 százalékkal is mérsékelhetik bizonyos termékek polcokon szereplő árait.
Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország vállalati kommunikációs vezetője a Világgazdaságnak idén januárban úgy fogalmazott, hogy a tavaly január óta tartó árcsökkentési intézkedéseikkel hozzájárultunk a magyar háztartások kiadásainak mérsékléséhez.