Kapkodva és átgondolatlanul bevezetett intézkedés az első ajtós felszállási rend kiterjesztése

2024. február 09. 21:17

Csak szakszerűen érdemes hozzányúlni a budapesti közösségi közlekedés komplex rendszeréhez.

2024. február 09. 21:17
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„Sajnos ugyanolyan kapkodva és átgondolatlanul bevezetett intézkedés az első ajtós felszállási rend kiterjesztése, mint a legzsúfoltabb lakótelepi járatok home officera hivatkozással való ritkítása volt pár hete. 

A járatritkítás és a szerencsétlen pulykás hasonlat kapcsán az egész város megtanulta, hogy viszonyul a BKK az utasok bevonásához. Pedig, ha megkérdezték volna az utasokat, a vélemény nagyjából egyöntetű lenne, mi is megtettük anno, amikor egyes vonalakon megjelent az elsőajtós felszállás:

- az elsőajtós felszállás jó dolog és segít az utazás biztonságának megőrzésében egészen addig, amíg nem okozza a közösségi közlekedés lassulását, ezért is vezettük be mi is több vonalon anno;

- amint azonban egy megállóban ~10-nél többen szállnak fel, érdemi plusz várakozás és érzékelhető lassulás az eredménye, és ekkor a mérleg negatívba fordul, nem csak elvont szakmai értelemben, hanem az utasok szerint is. 

Különösen igaz ez a kihasznált, csuklós járatokon – ezeken ezért se vezettük be korábban az intézkedést. Például hétköznap este nyolckor a 9-es buszon bevezetni az első ajtós felszállást indokolatlan lépés. Arról nem is beszélve, hogy a rendszer lassan követhetetlenné vált, a járatszám, a vonalak egyes földrajzi szakaszai és egyes idősávok alapján váltakozik, mikor lehet és mikor tilos a második ajtón felszállni. Utas legyen a talpán, aki követni tudja. 

Változatos az európai gyakorlat ezügyben, a nagy utasforgalmú buszjáratokkal teli közép-kelet-európai városokban jellemzően nincs első ajtós felszállás, Nyugat-Európában ugyan elterjedtebb, de a nagyobb kötöttpályás hálózat miatt kisebb forgalmú buszközlekedés és a budapestinél gyorsabb jegyellenőrzési technológia mellett (a hazai QR-kódos rendszer külön lassító tényező), Észak-Amerikában pedig több városban pont az első ajtós felszállás felszámolása a trend épp annak lassító hatása miatt (lásd New York SBS). 

A lényeg az: csak átgondoltan, szakszerűen érdemes hozzányúlni a budapesti közösségi közlekedés komplex rendszeréhez, különben ez a sokadszorra látható, komolytalan kapkodás lesz a vége.”

***

Ezt is ajánljuk a témában

***

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Vitézy Dávid Facebook-oldala

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ProletarFC
2024. február 10. 16:00
Az elsőajtós szarság is egy barom hülyeség, az utasoknak fölülröl kellene beszállnia a járműbe egy létrarendszeren keresztül!
Gullwing
2024. február 10. 07:44
Ez faszi mikor pozícióban volt alig csinált valamit.. Mióta pályán kívül van folyton dumál.
OrangeOrder
2024. február 10. 07:09
-QR-kód: jó ötlet lenne, de igenis kell járművön belül is, nem érdekel, hogy ki él ezzel vissza, legalább fizet; -NFC-matrica: az esetek 80%-ában nem működik sajnos, pedig jó ötlet; -BudapestGO: a tervező nehézkes (sokkal jobb a Google Maps), a jegyeket csak azon a telefonon használhatom fel, ahol megvettem (miért?) és csak 2x lehet átrakni másik készülékre (miért, ha ugyanaz az acc?) -jegyek: a 30 perces jegyet be akarják szántani (faszság, szinte csak azt használom), 10 db-os gyűjtőjegy még mindig csak papíron működik (miért?)
alexandrosz-2
2024. február 10. 06:31 Szerkesztve
Neked kuss van buzi zsidó orbánfattyú! Leromboltattad a Közlekedési múzeumunkat, a helyén ma is bekerített gödör ocsmánykodik a Városligetben. Csak zsidó módra pusztitani tudsz, aljas alak vagy, alkamatlan bármire is.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!