Vitézy jött, látott és mítoszokat rombolt: a jövő a vasúté
Magyarország első számú közlekedési szakértőjét mítoszrombolásra hívták a Brain Bar színpadára. Vitézy ment – és rombolt.
A kormány elkötelezett az ország infrastruktúrájának fejlesztése mellett.
Koncessziós kivitelezési körbe adják a M1 autópálya Budapest (M0 autóút) és Bicske közötti szakaszának három sávra történő bővítését – közölte a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK). A szervezet szerint
a kormánynak továbbra is a magyar gazdaság fejlődésének biztosítása és a gyorsforgalmi utak dinamikus fejlesztése a célja.
Hozzátették: a kormány az ország gazdasági érdekeinek védelmében felülvizsgálta a gyorsforgalmi utak fejlesztése és üzemeltetése tárgyában kötött autópálya-koncessziós szerződést, és – az extrém gazdasági környezetre is figyelemmel – a közlekedésbiztonság, a stabilitás, valamint a gazdaság fejlődésének biztosítása érdekében a koncessziós szerződés módosítása mellett döntött.
Közölték, a költségvetés tehermentesítése érdekében 2023-ban számos beruházást leállítottak, illetve átütemeztek, ugyanakkor a gazdaság egyik legjelentősebb motorjának számító gyorsforgalmi közúti közlekedés folyamatos fejlődésének kiszámítható biztosítása céljából döntés született az M1-es autópálya Budapest (M0-s autóút) és Bicske közötti szakasza három sávra bővítésének „koncessziós kivitelezési körbe kerüléséről”. „Az M1-es autópálya érintett szakaszának bővítése szükségszerű, az az országos úthálózat egyik legfontosabb szakasza,
nélkülözhetetlen szerepe van a kelet-nyugati tranzit- és személyforgalom biztonságos lebonyolításában”
– tették hozzá. A KTK közleményében kiemelte: az M1-es autópálya M0-s és Bicske közötti szakasza közvetlenül kapcsolódik az M0-s körgyűrűhöz, így a dél – az M6-os és M5-ös autópálya felé – és a kelet – az M4-es és M3-as – felé irányuló tranzitforgalom is ezen halad keresztül, és ez kimerítette az útszakaszok teljesítőképességét. „A kivitelezés elhalasztása, elmaradása a Budapest felé tartó és azt elhagyó regionális, országos és nemzetközi forgalom állandó, súlyos akadályoztatását, ezzel együtt a baleseti statisztika jelentős romlását eredményezte volna” – írták. Hangsúlyozták:
a szerződésmódosítás a nemzetgazdasági érdekek szem előtt tartásával megnyugtatóan rendezte ezen kérdéseket,
amikor a koncesszor általi kivitelezésébe adta az érintett szakasz sávbővítési, valamint az M1-M100-103 különszintű csomóponti rendszer építési és üzemeltetési feladatait.
Közölték, mindezeken túl forgalomtechnikai és -biztonsági, valamint műszaki-kivitelezési szempontok miatt is szükségessé vált a koncessziós autópályaszakaszok sávbővítésének és az új autópályaszakaszok építésének időbeli átütemezése, továbbá a koncessziós szerződésben rögzített, a koncesszortól elvárt szolgáltatási szinteket és a biztonságos közlekedést biztosító úgynevezett közlekedésbiztonsági burkolatfelújítási munkák koncesszor általi elvégzése is. „A kormány továbbra is elkötelezett a gyorsforgalmi közúthálózat hosszú távú, magas színvonalú és fenntartható üzemeltetése és fejlesztése mellett” – áll a közleményben.
Kitértek arra, a koncessziós szerződés módosítása biztosítja a gyorsforgalmi utak jövőbeli dinamikus sávbővítését és új autópályák építését, valamint a szolgáltatás magasszintű fenntartását, ezáltal az ország gazdasági fejlődésének dinamikus növekedését. Az elhúzódó háború okozta, előre nem látható hátrányos következmények ellenére a kormány számára prioritás a gyorsforgalmi utak koncesszió keretében történő dinamikus fejlesztése és magasszintű üzemeltetése – emelték ki.
(MTI / Mandiner)
Ezt is ajánljuk a témában
Magyarország első számú közlekedési szakértőjét mítoszrombolásra hívták a Brain Bar színpadára. Vitézy ment – és rombolt.
***
Nyitókép: Koszticsák Szilárd / MTI