A modellváltással kapcsolatban mintha kevesebb lenne már a kritika és a félelem – legalábbis itthon.
Nézzük az eredményeket. Javult a kutatási és oktatási teljesítmény, egyre több ipari együttműködést hoznak létre az egyetemeink. Nemzetközi programokon keresztül egyre több diák jön Magyarországra. Az egyetemek lehetőséget kaptak, hogy vendégoktatói ösztöndíjakat indítsanak adómentesen. Az Európai Bizottság és az általa felkért jelentéstevők azonban azt mondják a magyar felsőoktatásra, hogy nem autonóm. Arra ellenben nem voltak hajlandók, hogy az autonómiaskálán értékeljék a magyar felsőoktatást, egyszerűen kizártak minket. Amikor az egyes egyetemek viszont megkérték a világ vezető elemzőcégeit, hogy értékeljék ezt a szempontot, az egyik leginkább autonóm rendszernek találták a magyart.
Mitől lesz világbajnok a szakképzésünk?
A szakképzés átalakítása sikeres volt, most 10-ből 6 diák választja a szakképzést, mi szeretnénk ezt 7-re növelni. Számos új, a robotikához, digitalizációhoz kapcsolódó szakmában lettek Európa-bajnokok a magyar diákok, ugyanilyen jól teljesítettünk a klasszikus szakmákban is. Mert a szakképzés egyszerre jelent szakmát, érettségit és most már kapcsolatot a felsőoktatással. A szakképzésben lévő fiatalok az utolsó évben előzetes hallgatói jogviszonnyal félig már az egyetemen lehetnek. Ez évben folytatjuk a fejlesztéseket, 700 új digitális tananyag készül el. Több mint 32 százalékkal emeltük a 24 ezer oktató bérét. Brüsszel nem adott pénzt a költségvetésből, így előteremtettük az ehhez szükséges 60 milliárd forintot. Elindul minden idők egyik legnagyobb szakképzési infrastruktúra-fejlesztése, amelyben 34 szakképzési intézmény újul meg 96 milliárd forint összegben. Jellemzően a gyakorlatot segítő oktatási terek jönnek létre.
Az új modellben segítjük a versenyképességet,egyben autonómiát is biztosítunk”
Hogyan segíti a munkaerőpiaci elvárásokat a megújult szakképzés?
A célfüggvény egyértelmű, a foglalkoztatási arányt 85 százalékra kell emelni. Ehhez, ahogy említettem, növeljük a szakképzésben részt vevő fiatalok számát, csökkentjük a lemorzsolódást, a cél, hogy még nagyobb arányban vegyenek részt a duális képzésben. Jelenleg ugyanis minden második diák, és szeretnénk, ha a jövőben 10-ből 9 fiatal tanulna ilyen formában. Ugyanakkor azt is szeretnénk elérni, hogy minden második felsőoktatásban részt vevő diák munka mellett az adott szakterületén dolgozzon, ezért kreditet, munkabért kapjon, miközben gyakorlatot is szerez. A felnőttképzést pedig úgy kell átalakítani, hogy a szakképzésben, az egyetemeken és a felnőttképzőkön keresztül az adott térség munkaerőpiaci igényeinek megfelelő kiemelt képzésekkel tudjuk biztosítani a 300 ezer inaktívból legalább 50-70 ezer főnek, hogy gyorsan és hatékonyan visszatérhessen a magyar munkaerőpiacra.
Rátérve az innovációra, a kutatóintézeti hálózatot érintő változásról korábban heves vita alakult ki az MTA és a kormány között.
Az ingatlanokkal kapcsolatban van elrendezendő feladat, azaz azon ingatlanokért cserébe, amelyeket a Magyar Kutatási Hálózat, azaz a Hun-Ren megkapott az MTA-tól, az Akadémia részére kompenzációt kell adni. A Hun-Ren vezetésére Gulyás Balázs professzor tért haza Szingapúrból, aki elkötelezett abban, hogy a magyar kutatás nemzetközi erőtérben való megjelenését erősítse, és azokon a területeken haladjunk előre, amelyek a magyar gazdaságnak fontosak. Ezért hoztuk létre a Neumann János-programot, amelynek kiemelt területei az egészséges élet, a digitalizáció, a zöldátállás, vagyis az agrárium és az energia. Meggyőződésünk szerint az utóbbi időben azok az államok voltak sikeresek, amelyek kijelölt stratégiai célrendszert állítottak fel. Nem alap- és alkalmazott kutatásról beszélünk, hanem nemzeti stratégiai irányokról, amelyekbe pozicionálni kell az adott állam kutatási aktivitását. Miben vagyunk jók, milyen kihívásokra kell válaszolnunk? Az idei programstratégiában 147 milliárd forintot tudunk erre fordítani: egyrészt a vállalatokkal való együttműködésre, másrészt a kutatói életpálya támogatására, harmadrészt a nemzetköziesítésre.
Van arra igény, hogy külföldi kutatók idehozzák a kutatásaikat?
Neves amerikai, ázsiai, akár Nobel-díjas kutatók hozzák ide a kutatásaikat. A kapcsolatok megvannak, erre idén 6 milliárd forintot fordítunk.
Várhatunk újabb Nobel-díjasokat a közeljövőben?
Igen, őszintén bízom benne, mert a magyar kutatók kiválók, kreatívak, és bennük van a potenciál.
Hankó Balázs
Salgótarjánban született 1978-ban. Semmelweis Orvostudományi Egyetem Gyógyszerésztudományi Karán diplomázott gyógyszerészként. 2005-ben summa cum laude minősítéssel PhD fokozatot szerzett. Az igazgatás és szervezetfejlesztés mellett két évtizedes oktatói tapasztalata van, habilitált egyetemi docens. 2017 és 2020 között az Emberi Erőforrások Minisztériuma, majd az Innovációs és Technológiai Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárságának orvos- és egészségtudományi képzést folytató felsőoktatási intézmények fejlesztéséért felelős miniszteri biztosa. 2020 és 2022 között az Innovációs és Technológiai Minisztérium, majd a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért felelős helyettes államtitkára, 2022 decemberétől az innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkár.
Nyitókép: Mandiner / Földházi Árpád