A tulajdonos vasúttársaság az indóház lebontása mellett határozott, ezzel párhuzamosan pedig felhúzatta a mai pályaudvar vonatfogadó csarnokát.
A terveket az osztrák August W. De Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette – de a közhiedelemmel ellentétben nem maga a híres építőmérnök.
Az 1877. október 28-án megnyílt új épület kissé északabbra került a régitől, amelyet keresztülvágott a fővárosi Nagykörút. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai újdonságnak számított, így az utazókon kívül már akkor is csodájára jártak a látogatók.
Mi készül a Nyugati pályaudvaron?
Annak érdekében, hogy ma is a csodájára járhassunk, az 1970-es évek végén, a metróépítéshez kapcsolódóan zajlott egy átfogó felújítás a pályaudvaron, az épület homlokzata pedig a 90-es évek végén újult meg nagyobb mértékben. Ezt követően 2020-ban született ismét döntés az épületegyüttes felújításáról, ennek keretében először a tetőszerkezet kapott „új arcot”, majd szépen folyamatosan az egész közlekedési csomópont visszanyeri eredeti arculatát.
A vágánycsarnokot közrefogó pilonépületek felújítása újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: a jobboldali épületrésznél is elbontották a védőtetőt!”
– írta közösségi oldalán a MÁV. Ezzel a jelentős építészeti és műszaki emléket képviselő, országos műemléki védettséget élvező épület ikonikus része válik újra zavartalanul láthatóvá! – jelent meg a Magyar Építők honlapján.