Párizsi hangulat Budapesten – teljesen megújul a Nyugati pályaudvar
2024. január 06. 11:25
Visszanyerte korábbi külsejét az épület ikonikus homlokzata.
2024. január 06. 11:25
6 p
0
0
1
Mentés
Szabó Péter
Nem vitás, a Nyugati pályaudvar fővárosunk egyik ikonikus épülete, nem mellesleg Budapest legrégebbi vasúti fejállomása. Érdekes a története, a XIX. század közepén, 1846-ban innen indult a Pest és Vác közötti vasút, Magyarország első vasútvonala. A mai épület helyén eredetileg álló első pályaudvart még Pesti indóháznak nevezték – a régi képek alapján egy nagy méretű, sárga burkolatú, klasszicista stílusú épület volt. A vasúti utazásra és árufuvarozásra megnövekedő igény miatt néhány évtized alatt kinőtte a forgalom a területet, ráadásul időközben elkészültek a főváros rendezési tervei is, a Nagykörútnak pedig útjában állt a pályaudvar.
Kiderült: ha szeretünk vonattal utazni, potom összegből, akár pár óra alatt eljuthatunk olyan európai nagyvárosokba, mint Bécs, München, Split vagy Krakkó.
A tulajdonos vasúttársaság az indóház lebontása mellett határozott, ezzel párhuzamosan pedig felhúzatta a mai pályaudvar vonatfogadó csarnokát.
A terveket az osztrák August W. De Serres építész és a később az Eiffel-toronyról világhírűvé vált párizsi Gustave Eiffel cége készítette – de a közhiedelemmel ellentétben nem maga a híres építőmérnök.
Az 1877. október 28-án megnyílt új épület kissé északabbra került a régitől, amelyet keresztülvágott a fővárosi Nagykörút. A pályaudvar vasszerkezete a maga korában technikai újdonságnak számított, így az utazókon kívül már akkor is csodájára jártak a látogatók.
Mi készül a Nyugati pályaudvaron?
Annak érdekében, hogy ma is a csodájára járhassunk, az 1970-es évek végén, a metróépítéshez kapcsolódóan zajlott egy átfogó felújítás a pályaudvaron, az épület homlokzata pedig a 90-es évek végén újult meg nagyobb mértékben. Ezt követően 2020-ban született ismét döntés az épületegyüttes felújításáról, ennek keretében először a tetőszerkezet kapott „új arcot”, majd szépen folyamatosan az egész közlekedési csomópont visszanyeri eredeti arculatát.
A vágánycsarnokot közrefogó pilonépületek felújítása újabb fontos mérföldkőhöz érkezett: a jobboldali épületrésznél is elbontották a védőtetőt!”
– írta közösségi oldalán a MÁV. Ezzel a jelentős építészeti és műszaki emléket képviselő, országos műemléki védettséget élvező épület ikonikus része válik újra zavartalanul láthatóvá! – jelent meg a Magyar Építők honlapján.
Életkép a mindig nyüzsgő Nyugati pályaudvarról Fotó: MTI/Bruzák Noémi
A MÁV állomásfejlesztési projektjének egyik kiemelt részeként a Magyar Építő Zrt. végezte el az utascsarnok teljes lezárásával a tetőszerkezet felújítását. A rekonstrukció a Márványcsarnok, a várhatóan idén megnyíló nemzetközi váró, továbbá a híres folyosószakasz fölött is megtörtént. A szakemberek a Nyugati tér felőli irodaszárny és a kapcsolódó előtető tetőszerkezeteinek teljes felújítását is elvégezték.
A homlokzat baloldali tornyai elől még tavaly nyáron bontották el az állványzatot, azóta a fennmaradó munkálatok is befejeződtek, így az a szakasz újra teljes szépségében látható. A pályaudvar Teréz körúti homlokzatának, a lábazat, a nyílászárók és a főlépcső feljutásának munkálatai a mögöttünk hagyott hetekben befejeződtek, így teljessé vált Budapest egyik legszebb középületének páratlan látványa.
A Nyugati pályaudvart és környezetének megnyerő hangulatát nemcsak a járókelők élvezhetik újra, de a szakemberek is elismerik: az épület bronzérmet nyert a Tetők Világbajnokságán (IFD Award) az olaszországi Meranóban. A hagyomány és a minőség kéz a kézben jár.
Nagy sikerrel zárult a Nemzeti Filmintézet restaurált mozgóképeket ünneplő fesztiválja, a Budapesti Klasszikus Film Maraton: a hatnapos mozgóképes időutazáson több mint húszezer néző vett részt, megdöntve a korábbi évek látogatószámát.
Az Európai Filmakadémia (EFA) az Európai Filmkultúra Kincse címmel tüntette ki 2022-ben a Nyugati pályaudvart Fotó: MTI/Bruzák Noémi