Se kiköpni, se lenyelni nem tudja az ellenzék, hogy Szegeden autógyárat épít a kínai óriáscég
Míg a kínai akkumulátorgyárakat élesen bírálták, hogy állnak ehhez?
Az utóbbi évek legkomolyabb beruházását hajtja végre itthon a kínai márka, amely árával és ahhoz tartozó minőségével csalogatja a vásárlókat.
December végén, karácsony előtt pár nappal robbant a hír: Magyarországot választotta célállomásának a világ egyik, ha nem a legnagyobb elektromos autógyára, a BYD. Bár addig a pontig a laikusok nemigen hallhattak a márkáról, de valójában a kínai óriáscég a legkomolyabb márkák között van. A nézetbeli váltás azonban csak az elmúlt években történt meg és a bel-, valamint a ázsiai térségre koncentráló piac kiszolgálása mellett már nyitnak az olyan térségek felé, mint Európa.
Az európai vásárlókat pedig elsősorban az ár-érték arányban elért minél jobb eredménnyel sikerül megnyerni, ebben pedig a BYD élen áll. Egyelőre három modellel, a Dolphinnal, a Seallel és az Atto 3-mal vannak jelen a piacon.
Bár az induló ára az autóknak tízmillió forint felett van, ami természetesen nagyon sok pénz, de összehasonlítva a nyugati márkák hasonló kategóriájú termékeinek árazásával, nem hiába van félnivalója akár a Volkswagennek, akár bármelyik más konkurenciának.
Ezt is ajánljuk a témában
Míg a kínai akkumulátorgyárakat élesen bírálták, hogy állnak ehhez?
Hazánkban október óta lehet vásárolni BYD-modelleket, itthon a Duna Autó és a Wallis Motor végzi a forgalmazást, itt nyitottak a kínai modelleknek bemutatótermet. A kínai cég azt tervezi, hogy két éven belül húsz kereskedést nyitnak országszerte. A Wallis abban a közleményében azt írta: Magyarország egy fontos piac a BYD számára, hiszen a vállalat 2017 óta rendelkezik elektromos buszgyárral Komáromban.
Az első magyarországi BYD-t december 7-én adták át a vásárlónak, ennek megfelelően erről PR-videót is készített a kínai márka:
Kerestük a forgalmazót, hogy pontosan milyenek az adatok, hogy fogynak itthon a BYD-k, ám onnan átirányítottak minket az autógyár PR-felelőséhez. Erhardt Péter, a kínai márka sajtófelelőse arra a kérdésünkre, hogy a BYD Magyarországon kapható modelljei közül melyik a népszerűbb, azt válaszolta, hogy mindhárom modell nagyon kelendő, de kiemelkedik a BYD ATTO 3 crossover.
Erre a típusra a legnagyobb az érdeklődés. Ez azért is bíztató, mert hamarosan egy újabb crossover, a SEAL U kerül be a BYD kínálatába”
– tette hozzá a szakember.
Ezt is ajánljuk a témában
Egyre gyorsabb ütemben terjeszkedik a kínai autógyár.
Erhard Péter kiemelte, nagy az érdeklődés és a szerződéskötések száma is magas, állítása szerint a február 5-én induló állami elektromosautó-pályázat miatt, az eddig elhalasztott céges megrendelések is óriási lendületet kaptak. Úgy fogalmazott, hogy a BYD-nál az autók kiszállítása az év végén indult el, a forgalomba helyezés is folyamatos, de csak az év elején kezdődött nagyobb számban.
Ennek köszönhetően, regisztrációs adatokat (ami kommunikálható) csak későbbekben tudunk kommunikálni”
– jegyezte meg.
Érdeklődtünk azzal kapcsolatban is, hogy a vásárlók mennyire extrázzák fel az autókat, az alapmodell vagy a drágább, több funkcióval ellátott verzió a kelendőbb. Ezzel kapcsolatban a márka PR-felelőse elmondta, hogy a vevők két felszereltségi szint közül választhatnak, a BYD pedig megkönnyíti a vevő dolgát miután könnyű modellt választani.
Ez természetesen a szállítási határidőt is csökkenti, hiszen nem kell gyártásból autót rendelni, a készletautók közül tud választani az ügyfél”
– tette hozzá.
A gazdasági és munkaerőpiaci kérdéseken túl értelemszerűen jelentősen rövidül majd az idő, ami alatt a vásárló hozzájuthat a kiválasztott modelljéhez. Az elmúlt fél évtizedben súlyos gondot okozott az autógyártás területén a chiphiány, amely komoly késéseket okozott az ellátási láncban, volt olyan európai gyártó, amely a megrendeléstől számítva több mint egy év alatt tudta csak átadni vásárlójának a járművet. A BYD-tól megtudtuk, hogy náluk az autók európai, magyarországi és márkakereskedői készletről rendelhetőek.
A legtöbb modell esetében 1-3 hónap szállítást vállalnak a márkakereskedőink”
– tették hozzá.
Erhard Péter megjegyezte, vannak olyan modellek, ahol hosszabb a szállítási idő, ám az sem több hat hónapnál. „A szegedi gyár indulásával, illetve a tervezett típusok gyártásával kapcsolatosan nem közölt a BYD információt. Azonban a BYD a jövőben is igyekszik majd készletről kielégíteni az igényeket” – emelte ki. Hétfőn a Népszava számolt be arról a meg nem erősített információról, amely szerint a BYD az autógyár mellett akkumulátorgyárat is tervez Dél-Magyarország egy meg nem nevezett településén.
Míg a legtöbb Ázsiából Európába szállító gyártó jellemzően kibérel egy hatalmas konténerhajót, melyen eljuttatja a járműveket erre a piacra, a BYD itt is más utat választott. Pénteken jelentették be, hogy az új energiával működő autók tengeri szállításában megkezdte útját az első saját, kifejezetten ezt a célt szolgáló szállítóhajó.
„Ahogy a járműveink, úgy ez a hajó is tükrözi a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünket, hiszen a hajtáslánc kettős üzemű, tehát cseppfolyós földgázzal épp úgy működtethető, mint hagyományos üzemanyaggal” – fogalmaztak a sajtóanyagban.
Nyitókép: Stanislav Kogiku / APA-PictureDesk / APA-PictureDesk via AFP