Kínzó dilemma: ha Jézus Krisztus kritikával illeti a farizeust, aki magát jobbnak vélve ítélkezik a vámos felett, akkor vajon nem illetné-e kritikával azt is, aki magát hitelesebb kereszténynek érezvén ítéli meg a farizeust? Mert hát tulajdonképpen van-e érdemi különbség a „Te vámos!” és a „Te farizeus!” felkiáltás között? Nem bújik-e meg mindkettő mögött az a jóleső érzés, hogy én bezzeg nem vagyok olyan, hála Istennek?
A kérdés most épp azért merül fel, mert egy sokak által osztott vélemény szerint amiatt problémázni, hogy egy katolikus iskola noÁrt hívta meg vendégnek egy iskolanapi beszélgetésre, farizeus dolog,
hiszen a farizeusoknak volt szokása megmondani, kivel ülhet Jézus egy asztalhoz: „Mit kapnának a keresztény iskolák a Mandinertől, ha »aggódó szülők« szólnának nekik, hogy az a szakállas alak, aki az iskola »legfőbb fenntartója«, kurvákkal beszélget?” – teszi fel a kérdést a szerző.
A kérdés jó – segít ugyanis megvilágítani a konkrét eset(ek)en egyébként messze túlmutató problémát. Tiszta sor, mindenkivel szóba kell állni; az például pont nem utal hiteles kereszténységre, ha egy „teológus” következetesen letilt az oldaláról mindenkit, aki az övétől eltérő nézőpontokat próbálna bevinni a diskurzusba.
Maradéktalanul egyetértünk.
Ahogyan abban is, hogy még Vlagyimir Putyintól se szabad mereven elzárkózni – jó, hogy ez végre le lett szögezve, még ha az következik is belőle, hogy Putyinnal tárgyalni eggyel keresztényibb, mint azt szajkózni, hogy ő egy „beteg állat”. Az is klassz, hogy a szóban forgó véleménycikk idézésének köszönhetően (ha tendenciózusan is, de)
még a Nyugati Fény is a keresztény értékrend mibenlétéről értekezik advent idején; miként vitán felül áll a szerző azon észrevétele is, hogy Krisztus a bűnösökért jött, nem pedig a saját igazságuk fényében sütkérező „jóemberekért”.
Csakhogy éppen ez az. NoÁr itt vajon melyik kategória: a marginalizált bűnös, vagy a saját igazságának fényében sütkérező jóember? Olvasunk-e olyat bármelyik evangéliumban, hogy Jézus Krisztus kerekasztal-beszélgetést tart utcanőkkel és házasságtörőkkel, akik az esemény után elújságolják, hogy remek eszmecsere volt, nagyon nyíltan megmondták a frankót, a közönség nyitott volt a meglátásaikra,
csak még iszonyú sokat kell dolgozni azért, hogy a rendezetlen párkapcsolatban élők mozgalmának ügyei („love is love”) mind megvalósuljanak?
A szamáriai asszonnyal például pont azért tud Jézus szóba állni, mert a nő direkt a legnagyobb déli forróságban megy a kúthoz, nehogy bárkivel is találkozzon. Nemhogy az észt nem akarja osztani senkinek – kifejezetten bujkál az emberek elől. Ebben a helyzetben és lelkiállapotban szólítja meg Jézus, ráadásul nem elkenve a dolgokat, hanem finoman, de egyértelműen jelezve: jól ismeri az asszony múltját és aktuális vétkét. És mi a történet vége? Az asszony szalad a városba, hirtelen már nem félve az emberek szúrós tekintetétől, és tanúságot tesz a találkozásról; a helyiek pedig sorra kezdenek hinni Jézusban.
Az efféle beszélgetésekhez hasonlítani azt, amikor noÁr lehetőséget kap annak kifejtésére, hogy tanítana-e a jelenlegi Színművészeti Egyetemen, hát, kicsit azért erős.
Amikor (köszönhetően annak, hogy az egyházi iskolákban már réges-rég bevett tevékenység a közösségi szolgálat) gimnáziumi osztályunkkal rendszeresen jártunk hajléktalanokhoz, akikkel ételosztás közben-után annak rendje és módja szerint szóba is elegyedtünk, természetesen egyetlen szülő se háborgott, hogy az ő gyerekét ne vigyék lecsúszott, esetleg börtönviselt, szenvedélybeteg emberek, köztük potenciális utcanők közé; hogy nem azért íratták be a kölyköt katolikus iskolába, hogy ott az irgalmasság testi-lelki cselekedeteit gyakorolja. Abszurd is lett volna egy efféle kiakadás.
Ellenben ha egy pályaorientációs napra kapott volna meghívást valamely prostituált, hogy kedvet csináljon szakmájához, minden bizonnyal kitört volna a botrány. Pedig mindkét esetben beszélgetésről van szó – mégis micsoda különbség!
Márpedig ha felállítjuk azt a szabályt, hogy „aki keresztény szülőként nem ültetne bárkit a gyereke elé, az farizeus, punktum”, azzal ezt a különbségtételt pont lehetetlenné tesszük: hovatovább farizeus tettnek minősülne az is, ha ellenezzük egy drag queen előre be se jelentett iskolai fellépését. Ha a keresztényektől elvárható „szóba állás” egyet jelent az iskolai pódiumbeszélgetések szervezésével, tényleg nehéz lesz határt húzni. Márpedig keresztény körökben egyre népszerűbbnek tűnik ez a típusú Willkommenskultur; csakhogy ami ma még egyszeri jófej húzásnak, a be- és elfogadás megnyilvánulásának tűnhet, előbb-utóbb könnyen bizonyulhat egy sunyi területszerző és térítő hadjárat első megnyert csatájának.