Olyan „diktatúrában” élünk, ahol „kábé ugyanúgy” erőszakba fojtja a „karhatalom” a békés tüntetéseket, mint 1956-ban? – mesélj még, ó, művelt fiatal!

2023. október 27. 05:55

Ha az iskola falai között tényleg „nem használhatjátok az agyatokat”, akkor lázadásképpen vessetek föl okos ötleteket a köztéri tüntetéseken. Az lenne az igazi, intellektuális forradalom.

2023. október 27. 05:55
null
Francesca Rivafinoli
Francesca Rivafinoli

Vannak reménytelenül optimista emberek. Így magam is egészen eddig bíztam benne, hogy majdcsak odamegy a Tanítanék Mozgalom valamely józanabb pedagógusa a diáktüntetések arcaihoz, és szól nekik, hogy figyu, nagyon ügyesen csináljátok, amit csináltok, tényleg bátran és elismerésre méltóan, de azért nézzünk már rá együtt a szövegeitekre, hátha lehetne ezt jobban.

Meggyőzőbben. Hitelesebben. Okosabban.

De nem. Nagyon úgy tűnik, az október 23-i rendezvény előtt se jutott eszébe egyetlen felelős felnőttnek se, hogy felhívja a fiatalok figyelmét egy-két visszatérő problémára, így hát jobb híján kénytelen vagyok most már magam szólni, hátha idővel sikerül mindannyiunk javára emelni a színvonalat. A kamaszok mégiscsak fejlődőképesebbek, mint a befeszült felnőttek.

Először is. Kiáll a leány, és elpanaszolja: elsőben még teljesen jól és természetes hanglejtéssel szavalta, hogy például „Föltámadott a tenger”, másodikban viszont megtanították neki, hogy „verset csakis időmértékben szabad mondani”. „Magold be, csak nehogy megértsd – még a végén buta kis gondolatok születnek a fejedben!” – idézi kvázi a tanárait, hozzátéve: „12 éve tanulok magolni, de gondolkodni nem”.

Rögtön érezzük a feszítő ellentmondást: ha 12 éve semmiféle gondolkodási képességgel nem tudta magát felvértezni a tanuló, akkor miért higgyük el, hogy kimondott szavai mögött önálló gondolkodási képesség rejlik, és a papírról felolvasott rövid beszéd kifejezetten saját mű?

Ha pedig igenis önállóan gondolkodik a beszélő, akkor miért kell a magoltatás vádjával lejáratni az eredetileg megvédeni kívánt pedagógusokat?

Irodalomból például az alaptanterv nem mást irányoz elő az alsó tagozat végére, mint hogy a kisdiák „a tanult verseket, mondókákat, rövidebb szövegeket szöveghűen, érthetően tolmácsolja”, miközben „a mesék, történetek szereplőinek cselekedeteiről kérdéseket fogalmaz meg, véleményt alkot”, továbbá „néhány érvvel alátámasztja saját álláspontját; meghallgatja társai véleményét”.

Ha egy tanító ehelyett mechanikusan recitáltatna, és kifejezetten szankcionálná a saját gondolatok fel-felbukkanását, az sajnos a tanítót minősítené, nem pedig az oktatáspolitikát – különösen, mivel az elnyomásos vádakat még az agyonszidott tankönyvek sem erősítik meg.

Negyedikben például azt kéri az olvasás munkafüzet, „Következtessetek az olvasott szövegekből, miért volt olyan erős a magyarok szabadságvágya! Az uralkodók miért büntették szigorúan a szabadságért küzdőket?”, hetedikben a Nemzeti dalhoz kapcsolódóan érveket kell gyűjteni, hogy aktuális-e a vers más történelmi korszakokban is, a tizedikes irodalomtankönyv pedig az „Egy gondolat bánt engemet” egy részlete alapján javasolja annak megvitatását, hogy milyen lehetőségekkel tölti meg a szabadság az emberi életet. És akkor még a magolással nem egykönnyen leküzdhető kétismeretlenes egyenleteket nem is említettük –

aki ezek fényében képes azt állítani, hogy a magyar iskola tűzzel-vassal irt mindenfajta megértést és gondolkodást, az sajnos önmagát alacsonyítja le a szerény képességű, de legalább demagóg ellenzéki politikusok szintjére.

Akiket az elsőválasztók generációjának végre le lehetne váltania, ha már a kordonlocsolgató momentumos nemzedék ezt a lehetőséget elszalasztotta.

Okos diákok azt természetesen megvitathatnák, hogy mely pontokon lehetne észszerűsíteni a tananyagon, valamint hogy milyen szerteágazó okokból tapasztalják tanítók és tanárok, hogy feletempóban bírnak csak haladni és jóval kevesebb dologra jut idő az órán, mint akár néhány évfolyammal korábban – egy finn jelentésből kiderül például, hogy ott az általános iskolások matematikai készségeinek romlása részben az elégtelen szókincsükre vezethető vissza –; de nem, ehelyett sikerül azt visszhangozni reflektálatlanul, hogy lexikális ismeretek elsajátítása egyenlő magolás. Miközben volnának itt olyan kompetenciák is, mint a precizitás, a monotóniatűrés és az összefüggések felismerésére való készség – ezeket például simán pallérozhatja az, akinek egy töridolgozatra be kell vágnia néhány évszámot és fura szakkifejezést.

Ranschburg Jenőnek talán hisz a liberális fiatal – ő még 2007-ben (az iPhone magyarországi megjelenése előtt egy évvel, lásd évszámok, összefüggések) azért nevezte hasznosnak a memoriter műfaját is, mert az „az agykéreg egy bizonyos területének a gyakorlását biztosítja, amire egyébként a mindennapokban egyre kevésbé kerül sor”, hiszen az internet és a lexikonok mentesítenek minket az adatok memorizálása alól. Pléh Csaba arra mutatott rá, hogy az önmagukban „haszontalannak” tűnő tudások növelik a távoli áthallások esélyét, ezáltal pedig a kreativitás lehetőségeit – de pszichológusdiploma nélkül is sejthetjük, hogy

önálló, kritikai gondolkodásról se lehet beszélni akkor, ha az ember a Google mankója és megfelelő akkutöltöttség nélkül nem vitaképes.

Volt nekem egy nagyanyám, aki még nyolcvan körül is gombnyomásra skandálta Phaedrust vagy a különböző ragozási táblázatokat; az ő idejében az érettségin magyar nyelv és irodalomból esszét kellett írni a „Pázmány és Prohászka, a magyarság elhivatott apostolai”, valamint „A török hódoltság és következményei” témákban; német nyelv és irodalomból egy „Vaterlandsliebe” című, azaz a szülőföld szeretetéről szóló szöveg fordítása volt a feladat; latinból pedig Cicero egy messzemenően unalmas levelének fordítása. Matekból nem is érettségiztek, kommunikatív feladat fel se merült – ehhez képest osztálytársnőivel egyetemben úgy megállták helyüket a világháború és a kommunizmus kismillió kompetenciát és furfangot igénylő megpróbáltatásai közepette (beleértve adott esetben a férjük fogságban tartózkodása és/vagy a kitelepítés alatti túlélést), hogy mai szemmel csak lesünk.

Innen nézve a „nincs jövőnk, mert rossz a tanterv” típusú sommás károgás zavaróan olcsó üzenet.

Apropó kommunizmus. Amikor képes október 23-án mind a négy diák arról beszélni (ó, dicső kreativitás), hogy diktatúrában élünk, ahol „kábé ugyanúgy” erőszakba fojtja a „karhatalom” a békés tüntetéseket, mint 1956-ban, azzal a leghamisabb és legsikertelenebb ellenzéki dumákat sikerül papagáj módjára felmondani. Mi ez, ha nem önkéntes magolás? A diákok legalább egyike az Alternatív Közgazdasági Gimnázium tanulója – ha az SZDSZ-es alapítványi suliban se tanítják meg az árnyalt gondolkodást, hogyan lehetne bármiféle elvárást támasztani a rút NER-rel szemben?

Történelmi párhuzamokkal nagyjából akkor lehetne előállni, ha a rendszer ellen hétfő este felszólaló Noel, Mia, Gergő és Tibor Alex kedden már nemhogy a saját iskolájából lett volna kirúgva

(tehát abból a református gimnáziumból, ahol ausztráliai tanulmányi ösztöndíjra is pályázhatnak a diákok, abból az alapítványi iskolából, amelynek robotikacsapata nemrégiben Kaliforniában járt, illetve abból a technikumból, amely például a BakerHughes piacvezető energiatechnológiai vállalattal együttműködve igyekszik magas hozzáadott értékű munkára felkészíteni a diákjait), hanem akár az ország összes középiskolájából ki lennének zárva. Házi feladatként, kedves diákaktivisták, nézzetek utána, milyen eljárás zajlott 1957-ben akár csak a toldys diákok ügyében, akik október 23-án nem olyanokat kiabáltak bele a mikrofonba a Hősök terén élő közvetítés mellett, hogy „Kaszára, kapára, és addig folytassuk ***va nagy erővel, amíg ez a tetűláda diktátor a nyakunkon van”, hanem annyit tettek, hogy a szünetben néma csöndben álltak a saját iskolájuk folyosóján. Aztán ha ez megvan, azt is kinyomozhatjátok, a különféle készségeiteket fejlesztendő, hogy miért is tekinthetők ezek a toldys diákok valahol még így is kiváltságosnak az X-esekhez képest, akik gimnáziumba se járhattak, csak mert a rendszer nem szimpatizált a nagyszüleikkel.

Azt kéne például megértenetek (ha már az idősebbeknek nem sikerül), hogy mi, az X-esek lemenői semmiféle mai diktatúrázással nem vagyunk megszólíthatók.

Semmi baj a kamaszkori lázadással, sőt, nagyszerű, ha valaki ebben az életszakaszban annak rendje és módja szerint letudja ezt a dolgot – de lassan talán ideje lenne nemcsak a 13 éve hatalmon lévő kormánnyal, hanem a 13 éve az ellenzéket meghatározó és folyamatos bukásokhoz vezető politikai minőséggel és stílussal szemben is felkelni. Fiatalok: ha a nénik és a bácsik diktatúrát kiáltanak, akkor ne bégessétek utánuk ugyanazt, hanem először kérdőjelezzétek meg a narratívájukat. Ha az iskola falai között semmiképp, de tényleg semmiképp nem használhatjátok az agyatokat, akkor lázadásképpen vessetek föl okos, érdemi, megalapozott, eredeti ötleteket a köztéri tüntetéseken. Az lenne az igazi, intellektuális forradalom.

(Nyitókép: képernyőfotó)

Kapcsolódó vélemény

undefined

Francesca Rivafinoli

Mandiner

Idézőjel

Drága balosok, most komolyan, ez valami központi utasítás, hogy az „európai útra” való hivatkozás nélkül nem mehet ki poszt a lengyel választásokról?

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 342 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
jan36
2024. január 10. 10:20
A gondolkodás fényűzését sikeresen felváltotta a gombok nyomogatásának kevésbé fárasztó cselekedete. Az elvont fogalmakon való agyalás istenkísértéséé lett kikiáltva. Így megszűnik az elementáris matematika és matematikai fogalmak ismerete, az aránypárokkal való műveletek és az arányosságok felismerése. Ezt a fizikai és egyéb hasonló képletek értelmezésének képtelensége követi. Amennyiben egyes fogalmakat, jelenségeket, szabályszerűségeket sem sikerül megérteni-megtanulni, következik az "államférfiak", atomfizikus Fegyőrök és társaik nyomulása, akik mindenféle ismeretek és gondolkodási képesség híján vindikálják maguknak az ország-világ vezetési szerepet. Nem ártana intő példaként bemutatni őket a mai iskolásoknak, akik holnap szavazók lesznek. Hátha sikerül még valamit bepótolniuk. A tüncikézésen kívül...
Xplorator
2023. november 08. 18:24
A höhörésző kretén, újabban "reciproki" néven hányja magából az ürüléket. Nyilván ez már a huszonakárhányadik nickje. Francesca Rivafinolit következetesen "Kamufrancoska"-ként aposztrofálja. Valószínűleg marha szellemesnek gondolja saját magát. Én meg javaslom, ennek analógiájára, "reciprokit" hívjuk "gecis broki"nak. Ez legalább tényleg szellemes, és még ráadásul korrelál a valósággal...
megtat
2023. október 30. 13:53
Ezeknek a szerencsétleneknek tényleg fingjuk nincsen arról, hogy mi a valódi diktatúra. Megkérdezhetnék a szüleiket, de ha tényleg autentikus véleményeket akarnak hallani, kérdezzék meg a nagyszüleiket. Nem kell ehhez sem tanár, sem gugli. Abból aztán kiderülne a számukra, hogy aranyéletük van és olyan lehetőségeik, amilyenekről még a szüleik sem álmodhattak. Azt meg végképp nem fogják fel, hogy a tanulás kemény munka mindig és mindenhol, a tudást nem tölcséren töltik a fejükbe.
Lajoss
2023. október 28. 16:56
Hitvány pártállamban élünk,az orbán-rezsim a magyarok szegénységi bizonyítványa. 😥
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!