Annak a hiánypótló szerepnek, amit önmagára vállalt, mi az elsődleges célja? Tükröt tartani a celebvilágnak, vagy felnyitni a szemét azoknak, akikkel meg akarják etetni a celebvilágot?
Én a nyilvánossággal kommunikálok, és ha ez visszahat egy celebre, akkor a nyilvánosság erejével hat vissza, nem azért, mert ezt vagy azt én mondtam. Amikor 2013-ban megrendeztem a Hajdú Péter elleni harc évét, azt az évet azért szenteltem ennek, mert Hajdú Péter alapvető civilizációs határokat lépett át, amit a hazai nyilvánosság simán tudomásul vett, mindenki félrenézett, mintha nem lett volna ott semmi látnivaló. Hajdú Péter show-műsort gyártott a fogyatékosságból, a nyomorból, a haldoklásból, a gyászból. Én azt akartam, hogy legyen egy kulturális precedens arra vonatkozóan, hogy ez nem fér bele.
Amikor Hajdú Péter végre abbahagyta a hullarablást, én le is szálltam róla, és nem esett nehezemre, hogy többet ne foglalkozzak vele.
Érteni kell ugyanakkor, hogy amikor Hajdú Péter leállt, azt nem azért tette, mert én pellengérre állítottam, ő pedig megértette, hogy igazam van. Azért állt le, mert a nyilvánosságra hatással volt az, amit elmondtam, és ez visszahatott Hajdú Péterre, aki az addigi szerepében már nem tudott komfortosan működni. Tehát, ha én hatok is azokra, akiket kritizálok, ez a hatás nem direkt módon zajlik. Nem az fog történni, hogy a Tóth Gabi elolvassa, mit írtam róla, és azt mondja, »hát ennek a Puzsérnak igaza van, úgyhogy holnaptól másképp közszereplek majd«. Ő a közönségnek produkálja magát – ha majd a közönség visszajelzi neki azokat a normákat, amelyeket én támasztani igyekszem, akkor a Tóth Gabi is változtatni fog a viselkedésén. Azért kommunikálok a nyilvánossággal, mert annak az erejével lehet hatni a celebekre, a kulturális élet szereplőire meg a politikusokra, vagyis akárkire – a sajtó így tölti be a negyedik hatalmi ág szerepét.
Nem okoz önnek kognitív disszonanciát, hogy azt a világot kritizálja, amelyikben ön is nevet szerzett magának? Mert valljuk be őszintén, a nagy nyilvánosság a bulvárszereplései által ismerte meg önt.
Tény, hogy a kereskedelmi mainstream egyik felületén lettem ismert, csakhogy épp a kereskedelmi mainstreammel ellentétes szellemiséget és attitűdöt tanúsítva. Tehát én a bulvárt és a kereskedelmi televíziós szórakoztatást tagadó elvárásokat és referenciákat állítottam, és ebből lett az a kulturális botrány, ami a személyemet közismertté tette. Ha én is kiszolgáltam volna a fennálló szórakoztatóipari normákat, az nem keltett volna ekkora visszhangot. Abban, amit kérdez, egyébként van igazság, mert valóban nem lettem volna ennyire ismert, ha nem kapja fel a nevemet a bulvár, pedig akkor én már nyolc éve próbálkoztam a nyilvánossággal, de újra meg újra kirúgtak a legkülönbözőbb orgánumokból.
Hol próbálkozott?
Az MTV Gang című műsorában kezdtem 2004 és 2005 között, aztán jött a Budapest Rádió, későbbi nevén a Pont FM Rádió 2005-től 2007-ig. Az onnan való elbocsátásom után kerültem az Echo TV-hez, ahonnan két hónap után kirúgtak, aztán a Radiocaféhoz szerződtem, onnan egy hónap után rúgtak ki. Ezután gyártottam műsorokat a Budapest TV-re, ahonnan szintén elég hamar elküldtek, ekkor visszamentem a Radiocaféhoz filmajánló műsort készíteni. A kirúgatásom oka rendszerint az volt, hogy nem voltam hajlandó magamnak politikai oldalt választani, hanem mindkét kurzustól függetlenül kérdeztem fel politikusokat meg formáltam véleményt, és elláttam azt az őrkutyaszerepet, ami nem ehhez vagy ahhoz a szekértáborhoz, hanem a nyilvánossághoz rendeli magát – így lettem gazdátlan, úgyhogy amikor újra meg újra kirúgtak, nem védett meg senki. Sőt, minden alkalommal, amikor épp elbocsátottak valahonnan, viháncolás hullámzott végig a nyilvánosság felületein, több helyről föl is hívtak, és interjút készítettek velem arról, hogy miért és miként kellett eltakarodnom innen vagy onnan, aztán bölcsen elmondták: lám, lám, ezt így nem lehet. 2009-re teljesen elfogyott körülöttem a levegő, úgyhogy hátraléptem a politikai újságírástól, és elkezdtem a rádióban a filmtörténet legfontosabb darabjairól beszélgetni, mondván, ha egy társadalmi, kulturális vagy politikai kérdés eléggé fontos, akkor biztosan szól róla legalább egy jó film – a filmes kultúrát rántottam be ütközőnek a fajsúlyos témák meg magam közé, és ez működött: filmkritikusként jogom lett olyasmiről beszélni a nyilvánosságban, amiről közéleti újságíróként már nem szólalhattam meg.
Két és fél éven át vezettem A hét mesterlövésze című rádióműsort a Radiocafén, és ezalatt gyakorlatilag elfelejtődött, hogy valaha is politikai véleménymondó voltam, ezért sokan úgy gondolták, hogy a Puzsér megtalálta a helyét a nyilvánosságban, mert megtanították kesztyűbe dudálni. Ekkoriban hívtak el a Csillag Születik című sztárgyár-reality zsűriválogatására, ahol összecastingoltak Hernádi Judittal, Pokorny Liával és Hajós Andrással. Ebből aztán lett egy jó értelemben vett kulturális botrány és a megdöbbenés afelett, hogy lehet valaki bulvárkritikával bulvárszereplő, hogy alapvető civilizációs elvárásokkal kereskedelmi tévézni lehet, továbbá lehet az értelmiség normáival a celebek körében bulvárkritikát gyakorolni. Amikor aztán lejárt a szerződésem az RTL-nél, hamarosan visszakerültem abba a gettóba, amiben azelőtt voltam, és megint elfogyott körülöttem a levegő. Szerencsémre 2015-ben jött a G-nap, és én hamarosan kaptam egy rovatot a Magyar Nemzetben, aztán a Hír TV műsort kínált. Ez az együttműködés a 2018-as választásig tartott, amikor Simicska médiumai visszakerültek a hatalom szolgálatába, és én megint kihullottam a biztonságot adó státuszból.