A szirénázó mentőket már megregulázták, felkészülnek a rendőrök és a tűzoltók?

2023. november 07. 18:18

A mentők már nem száguldozhatnak úgy szirénázva, ahogy azt eddig tették, biztonsági okokból sebességhatárt szabtak számukra, megkérdeztük a tűzoltókat és a rendőröket, terveznek-e ők is hasonlót.

2023. november 07. 18:18
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Egy hónappal ezelőtt jelentette be az Országos Mentőszolgálat, hogy sebességhatárokat szabnak meg, hogy így tegyék biztonságosabbá a mentők közlekedését. A hivatalos tájékoztatásuk szerint az a leggyorsabb mentő, amelyik oda és ér a beteghez. 

Kölcsönös odafigyeléssel előzzük meg a mentőbaleseteket!”

– írták, majd úgy folytatták, hogy gépkocsivezetők számára biztonsági határt húznak a balesetmentes és biztonságos közlekedés érdekében.

Ez azt jelenti, hogy a jövőben a mentőautók szirénázva is legfeljebb plusz 30 km/órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet. 

Ezt is ajánljuk a témában

A döntést azzal indokolták, hogy a szakértői elemzések szerint az adott útszakaszon érvényben lévő sebességhatár a 30 km/órás sebességtúllépésétől jelentősen nő a súlyos baleset kockázata, 

amely ekkor már nincs arányban a sikeres életmentés esélyének a gyorsaságtól remélt növekedésével”.

Az új szabályozás értelmében városon belül 50-es szakaszon 80 km/órával, autópályán pedig legfeljebb 160 km/órával haladhat a szirénázó mentőautó. Az OMSZ adatai szerint évente 70 súlyos mentőbaleset történik hazánkban, ezeket próbálnák a lépéssel minimalizálni. 

Mit mond a KRESZ?

A dolgok jogi részét megnézve a KRESZ világosan leírja, milyen szabályok vonatkoznak azokra a járművekre, melyek megkülönböztetett jelzést használnak, legyenek azok mentők, rendőrök, tűzoltók vagy akár vízügyesek. 

A szabályzat alapján a megkülönböztetett jelzést használó sofőr, magyarul a szirénázó jármű vezetője figyelmen kívül hagyhatja a közúti jelzéseket, amennyiben magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.

Ezt is ajánljuk a témában

Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti – olvasható a jogszabályban.

Felkészül a rendőrség és a tűzoltóság?

Megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) sajtóosztályát, terveznek-e ők is hasonló lépést, mint a mentősök. Mukics Dániel, az OKF szóvivője a Mandinernek elmondta, hogy a katasztrófavédelem nem tervez hasonló sebességkorlátozást bevezetni.

A tűzoltójárművek tömege és mérete, a szállított több ezer liter víz eleve nem teszi lehetővé, hogy a mindenkori sebességhatárt jelentősen túllépjék”

– jelezte a Katasztrófavédelem szóvivője, aki hozzátette, hogy a tűzoltójárművek vezetői minden esetben az út és látási viszonyoknak megfelelően választják meg a vonulási sebességet. 

Az ORFK a Mandiner megkeresésére közölte, hogy a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet és az egyéb vonatkozó jogszabályok, valamint belső rendelkezések megfelelő garanciát jelentenek a rendőrség megkülönböztető jelzést használó járműveinek biztonságos közlekedésére. 

A rendőrök a szükséges képzettséggel rendelkeznek, készségeik szinten tartása és fejlesztése érdekében rendszeresen vesznek részt vezetéstechnikai továbbképzésen”

– jegyezték meg.

A rendőrség sajtóosztálya szerint az Országos Mentőszolgálat intézkedésének szakmai háttere a rendőrség előtt nem ismert, azonban nem hagyható figyelmen kívül, hogy az általuk zömében használt járművek a felépítésük miatt más menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a rendőrség megkülönböztető jelzéssel ellátott járműveinek többsége, 

továbbá a fekvő helyzetben szállított betegek testi épségének megóvása más vezetéstechnikai megközelítést igényel”.

Nyitókép: Donka Ferenc/AFP

Összesen 14 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tacsi68
2023. november 08. 07:00
katalaci te pont az vagy akik ma kakast, aharang hangját akarják megrendszabályozni! Elköltöztél mi? ÍBiztos ott is annyi a baleset meg a beteghez rohanó mentő,hogy téged ez piszkosul zavar! Menj a kerek erdő közepébe de vissza se gyere minek ilyen a civilizációba????!!!!!
Lami66
2023. november 08. 05:29
Ha az utakon kevesebb lenne a vakegér módra vezető, ha az autóban üvöltő zene nem lenne hangosabb mint a sziréna hangja, akkor sokkal többen vennék észre a mentőt és nem lenne annyi mentőbaleset.
zavulon
2023. november 07. 21:59
Nem a mentősofőrök lettek xarabbak. Ez komoly emberek komoly hivatása. Ugyanúgy menni fognak ha valaki élete múlhat rajta.
K4t1nk4
2023. november 07. 21:28
Ez jó! Itt 70 súlyos balesetről van szó, amik többnyire települések között történnek a rohanásban. A városi koccintás nem ez a kategória.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!