Sebességkorlátozást vezetnek be a mentőautókra
Önként vállalt sebességhatárt vezet be a saját sofőrjei számára az OMSZ.
A mentők már nem száguldozhatnak úgy szirénázva, ahogy azt eddig tették, biztonsági okokból sebességhatárt szabtak számukra, megkérdeztük a tűzoltókat és a rendőröket, terveznek-e ők is hasonlót.
Egy hónappal ezelőtt jelentette be az Országos Mentőszolgálat, hogy sebességhatárokat szabnak meg, hogy így tegyék biztonságosabbá a mentők közlekedését. A hivatalos tájékoztatásuk szerint az a leggyorsabb mentő, amelyik oda és ér a beteghez.
Kölcsönös odafigyeléssel előzzük meg a mentőbaleseteket!”
– írták, majd úgy folytatták, hogy gépkocsivezetők számára biztonsági határt húznak a balesetmentes és biztonságos közlekedés érdekében.
Ez azt jelenti, hogy a jövőben a mentőautók szirénázva is legfeljebb plusz 30 km/órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet.
Ezt is ajánljuk a témában
Önként vállalt sebességhatárt vezet be a saját sofőrjei számára az OMSZ.
A döntést azzal indokolták, hogy a szakértői elemzések szerint az adott útszakaszon érvényben lévő sebességhatár a 30 km/órás sebességtúllépésétől jelentősen nő a súlyos baleset kockázata,
amely ekkor már nincs arányban a sikeres életmentés esélyének a gyorsaságtól remélt növekedésével”.
Az új szabályozás értelmében városon belül 50-es szakaszon 80 km/órával, autópályán pedig legfeljebb 160 km/órával haladhat a szirénázó mentőautó. Az OMSZ adatai szerint évente 70 súlyos mentőbaleset történik hazánkban, ezeket próbálnák a lépéssel minimalizálni.
A dolgok jogi részét megnézve a KRESZ világosan leírja, milyen szabályok vonatkoznak azokra a járművekre, melyek megkülönböztetett jelzést használnak, legyenek azok mentők, rendőrök, tűzoltók vagy akár vízügyesek.
A szabályzat alapján a megkülönböztetett jelzést használó sofőr, magyarul a szirénázó jármű vezetője figyelmen kívül hagyhatja a közúti jelzéseket, amennyiben magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Országos Mentőszolgálat hozta nyilvánosságra a videót.
Amennyiben a gépjármű kizárólag a megkülönböztető fényjelzést használja, akkor a gépjármű vezetője a megengedett legnagyobb sebességre vonatkozó rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti – olvasható a jogszabályban.
Megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (OKF) sajtóosztályát, terveznek-e ők is hasonló lépést, mint a mentősök. Mukics Dániel, az OKF szóvivője a Mandinernek elmondta, hogy a katasztrófavédelem nem tervez hasonló sebességkorlátozást bevezetni.
A tűzoltójárművek tömege és mérete, a szállított több ezer liter víz eleve nem teszi lehetővé, hogy a mindenkori sebességhatárt jelentősen túllépjék”
– jelezte a Katasztrófavédelem szóvivője, aki hozzátette, hogy a tűzoltójárművek vezetői minden esetben az út és látási viszonyoknak megfelelően választják meg a vonulási sebességet.
Az ORFK a Mandiner megkeresésére közölte, hogy a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet és az egyéb vonatkozó jogszabályok, valamint belső rendelkezések megfelelő garanciát jelentenek a rendőrség megkülönböztető jelzést használó járműveinek biztonságos közlekedésére.
A rendőrök a szükséges képzettséggel rendelkeznek, készségeik szinten tartása és fejlesztése érdekében rendszeresen vesznek részt vezetéstechnikai továbbképzésen”
– jegyezték meg.
A rendőrség sajtóosztálya szerint az Országos Mentőszolgálat intézkedésének szakmai háttere a rendőrség előtt nem ismert, azonban nem hagyható figyelmen kívül, hogy az általuk zömében használt járművek a felépítésük miatt más menetdinamikai tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a rendőrség megkülönböztető jelzéssel ellátott járműveinek többsége,
továbbá a fekvő helyzetben szállított betegek testi épségének megóvása más vezetéstechnikai megközelítést igényel”.
Nyitókép: Donka Ferenc/AFP