Dékány István társadalomtudós 1928 végén recenziót írt Kornis Gyula Kultúra és politika című könyvéről (a kötet szerzője nem mellesleg az évszázados kihatású kultuszminiszter, Klebelsberg Kunó mögött álló eszmeadó államtitkár volt). Dékány úgy fogalmazott, hogy míg az állam szerkezet, addig a kultúra szervezet, és »ily módon az állam fő problémája az aktuális hatalom megtartása, a kultúra fő problémája a potenciális hatalom kiterjesztése« (Protestáns Szemle, 1928/december).
Nem sokkal később, egy másik írásában, melyben az előbbiekben már megpendített »kultúrpolitikai államnak« kívánt társadalomfilozófiai alapot vetni, úgy fogalmazott, hogy elsődleges tényező »az állam társadalmi háttere […] egy primer-természeti társulás, rokoni és helyi közösség, nemzet- és kultúrközösség« (Társadalomtudomány, 1929/1). Napjainkban különösen aktuális, amikor – ismétlem: közel száz évvel ezelőtt – leszögezte, hogy egyfelől »nálunk a nyugati keresztény kultúrközösség« biztosítja a társadalom szellemi-erkölcsi alapjait, másfelől pedig »családot és nemzetet nem lehet szervezni« mesterségesen, hiszen azok szerves közösségek. Röviden összefoglalva tehát
a nemzeti szuverenitás előfeltétele az állami szuverenitás, amely viszont egy szuverén kultúrán nyugszik.
Mindebből érthető talán, hogy bár a nagy nemzeti feladat megvalósításában úttörő szerepet egy párt visz, amely »politikai szervezetként a kollektív akarat teremtménye« (Robert Michels), de ugyanennyire fontos a tömegtámogatás megnyilatkozása és a mögüle sugárzó intellektuális erő. ”
Nyitókép: Képernyőfotó