Továbbá ott vannak a kínálati hatások: a Szaúd-Arábia és Oroszország által végrehajtott termeléscsökkentéseknek köszönhetően visszaesett a globális olajkínálat, és ezt vélhetően az OPEC-en kívüli kívüli országok növekvő termelése (elsősorban az Egyesült Államok) nem tudja megfelelően kompenzálni.
A Portfolió elemzése azt is kiemeli, hogy
megugrottak a tranzitdíjak: mind Ukrajnából a Barátság kőolajvezetéken, mind Horvátország felől az Adria vezetéken
keresztül vásárol a Mol kőolajat Magyarország számára, ezeken pedig sokszoros költségtöbbletet kell kifizetniük a nemzetközi összevethető árakhoz képest.
Az elemzés szerint borúsak a kilátások, mivel Szaúd-Arábia az év végéig meghosszabbította a napi 1 millió hordós önkéntes termeléscsökkentését, valamint Oroszország is tovább csökkenti az exportját. Ez is azt jelzi, hogy
egyre jobb az orosz-szaúdi viszony.
A portfolio azt is megvizsgálta, hogy mennyire számít drágának a magyar üzemanyag. Kiemelték, drágulás ellenére közel sem tartozik még a kontinens élmezőnyéhez a magyar ár, egyes északi országokban a hazainál akár 20 százalékkal is drágábban tankolhatnak a fogyasztók. A régióban viszont jelenleg a magyar benzinkutaton lehet a legdrágábban benzint és gázolajat tankolni.
A teljes elemzés ezen a linken olvasható.
***
Nyitókép: MTI/Komka Péter