Miért drágul most a benzin?

2023. szeptember 17. 11:07

Számos tényező befolyásolja, hogy mennyit kell fizetni a benzinkutakon.

2023. szeptember 17. 11:07
null

Az elmúlt hónapokban a benzin 18 százalékkal kerül többe, literenként 100 forinttal drágult, a dízel pedig 24,5 százalékkal, azaz literenként 133 forinttal – olvasható a a Portfolio elemzésében. A portál szerint az üzemanyagok áremelkedése több okra vezethető vissza.

Többek között vannak keresleti hatások: a berobbanó nemzetközi turizmusnak, az energiatermelésben felhasznált olaj növekvő mennyiségének és a kínai energiafogyasztás fellendülésének köszönhetően eddig soha nem látott mértékben emelkedett a világ olajkereslete (2023-ban 102,2 millió napi hordó lehet).

Ezt is ajánljuk a témában

Kínában már olcsóbbak az elektromos autók a benzines autóknál

Kína már élen jár az elektromos autók értékesítésében. A pandémiás időszakot követően jelentősen átalakult a gépjárműipar. Egyfelől az autóeladások az ázsiai országban még mindig nem érték el a járvány előtti szintet, másfelől viszont már olcsóbban értékesítik az elektromos járműveket a benzineseknél.

Továbbá ott vannak a kínálati hatások: a Szaúd-Arábia és Oroszország által végrehajtott termeléscsökkentéseknek köszönhetően visszaesett a globális olajkínálat, és ezt vélhetően az OPEC-en kívüli kívüli országok növekvő termelése (elsősorban az Egyesült Államok) nem tudja megfelelően kompenzálni. 

A Portfolió elemzése azt is kiemeli, hogy

megugrottak a tranzitdíjak: mind Ukrajnából a Barátság kőolajvezetéken, mind Horvátország felől az Adria vezetéken

keresztül vásárol a Mol kőolajat Magyarország számára, ezeken pedig sokszoros költségtöbbletet kell kifizetniük a nemzetközi összevethető árakhoz képest. 

Az elemzés szerint borúsak a kilátások, mivel Szaúd-Arábia az év végéig meghosszabbította a napi 1 millió hordós önkéntes termeléscsökkentését, valamint Oroszország is tovább csökkenti az exportját. Ez is azt jelzi, hogy

egyre jobb az orosz-szaúdi viszony. 

A portfolio azt is megvizsgálta, hogy mennyire számít drágának a magyar üzemanyag. Kiemelték, drágulás ellenére közel sem tartozik még a kontinens élmezőnyéhez a magyar ár, egyes északi országokban a hazainál akár 20 százalékkal is drágábban tankolhatnak a fogyasztók. A régióban viszont jelenleg a magyar benzinkutaton lehet a legdrágábban benzint és gázolajat tankolni.

A teljes elemzés ezen a linken olvasható.

***

Nyitókép: MTI/Komka Péter

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MandariNER
2023. szeptember 25. 09:34
Orbán elhibázott geopolitákája olyan gyomrost visz be a magyaroknak, hogy mindenki kifekszik. Szerintem betegesen meg volt győződve róla, hogy eddigre elfoglalják az oroszok teljes ukrajnát és még a tranzitdíjat is eltörlik számunkra. Most pofára esett azzal a politikával, hogy mindent egy lapra tett fel az orosz seggnyalásra. És ez csak egy dolog, most várhatjuk az orosz exporttilalom hatásait, ez biztos megdobja az árakat, nem kicsit, nagyon! Magyarországot ráadásul kifelejtette oroszország az exkommunista országok közül, úgyhogy nem valószínű hogy velünk kivételezni fognak, ahhoz még orbán seggnyalása is kevés. Úgy látszik nem lesz itt egyszámjegyű infláció, csak a félnótás vágyálma.
Namond
2023. szeptember 18. 16:13
A MOL az orbánkormány adószedője és a lakosság birkanyírója.
dzso bacsi
2023. szeptember 18. 08:01
A MOL a sokkal olcsóbb uráli olajat dolgozza fel, mégis olyan áron adják az üzemanyagot az embereknek a kutakon, mintha a sokkal drágább brent olajból készült volna az üzemanyag. A különbségből adódó MOL 500-700 milliárd forint nyereséget az állam 95%-os különadó formájában elvonja, majd beleönti a lóvét a "rezsivédelemnek" nevezett fekete lyukba. Az autósok pedig tankolhatják a regió legdrágább üzemanyagát, ami egy 500-700 milliárdos MEGSZORÍTÁS az autósoknak.
Namond
2023. szeptember 17. 20:26
2010-2023 között hányszorosára nőtt a forgalomban levő pénz mennyisége? 3,5-4,5-szeresére? Ugye nem? A 7-szeresére. 2010= 6.64 billió forint, 2021= 34.92 billió forint, 2022= 39.02 billió forint, 2023=43,6 billió forint Vagyis Orbánnak sikerült a szocik rézgarasát, fabatkára, netán műanyag játékpénzre cserélni. + 2022-ben Magyarország kereskedelmi mérleg (export-import) hiánya 11,84 milliárd dollár körül volt. Inflation rate in Hungary 2010-2022 Published by Flora Medve, Jun 28, 2023 https://www.statista.com/statistics/1193850/hungary-inflation-rate/
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!