A bizottság előző vezetője például az Európai Parlamentben elmondott egyik első beszédében öt évre kizárta az EU bővítését, hogy aztán 2019 őszén csalódottságának adjon hangot, amiért a tagállamok nem kezdik meg Albániával és Észak-Macedóniával a csatlakozási tárgyalásokat. Hasonlóképpen járt el Ursula von der Leyen is, aki hivatali időszakának elején nem túl optimistán nyilatkozott az új tagok felvételéről, mostani beszédében viszont a harminc tagállamnál nagyobb Európai Uniót hirdette meg.
A huszonhét tagállamból álló közösség harminc fölöttivé bővítése ma még elsősorban bombasztikus, kevéssé reális javaslat.
Ha az Európai Unió hűséges korábbi felvételi követelményeihez, akkor rövid távon a tagállamok száma nem haladja meg a harmincat. Hiszen sokan még a legfelkészültebbnek tartott Szerbia megfelelőségét is elvitatják, nem beszélve a keleti partnerségben mindeddig az unió szomszédsági politikájának részeként létező aspiránsokra.
Ettől még az elnöki bejelentés nem tekinthető üres retorikai futamnak. Az a váltás, ami akár a szomszédságunkban dúló háború hatására is született, stratégiai jelentőségű lehet, mivel az Európai Unió a brit távozás okozta sokkon túllépve végre ismét a bővülésen gondolkodik. Úgy tűnik, több évtizednyi kishitűség után az EU ismét felvállalja a kereszténydemokrata alapító atyái által rá bízott misszióját: az egész kontinens békéjének és stabilitásának megteremtését. E küldetés kiteljesítéséhez – tudjuk régóta – bővítésre van szükség. Azonban csak akkor szolgálhatja a küldetést, ha a közösség a tagsági követelményeknek megfelelő országokat fogad be.
Ahogy a csatlakozási tárgyalások során nekünk sem lehetett, úgy másoknak sem lehet most politikai alapon engedményeket adni a követelményekből.