Hableány-katasztrófa: öt és fél év fogházat kapott az ukrán kapitány

2023. szeptember 26. 09:03

A Viking Sigyn kapitányát csak vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségében találta bűnösnek első fokon a bíróság. Az ítélet nem jogerős, a védelem és az ügyészség is fellebbezett az ítélet ellen.

2023. szeptember 26. 09:03
null
Baranya Róbert
Baranya Róbert

Ítéletet hirdetett kedden az első fokon eljáró Pesti Központi Kerületi Bíróság a 2019-es Hableány-katasztrófa ügyében. A bő négy évvel ezelőtti, 28 halálos áldozattal járó dunai baleset kapcsán 2019-ben emelt vádat az ügyészség a balesetet okozó svájci szállodahajó, a Viking Sigyn ukrán kapitánya ellen, 

halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt. 

Jurij Csaplinszkíj büntetőpere 2020 márciusában kezdődött el, azóta számos szakértőt és tanút hallgatott meg a bíróság. Az ukrán kapitány az eljárás során nem ismerte el a bűnösségét, bár pár héttel ezelőtt tett egy rövid írásos vallomást, amelyben elismerte, hogy nem látta a Vikin által elgázolt és elsüllyesztett magyar kirándulóhajót.

Szeptember elején megtartott perbeszédében az eljáró ügyész letöltendő börtönbüntetés kiszabását kérte a bíróságtól Csaplinszkijre, míg Tóth M. Gábor, a kapitány ügyvédje védence felmentésére tett indítványt
 

Ezt is ajánljuk a témában

Az ukrán kapitány az utolsó szó jogán azt mondta, nagyon nehéz a lelkének amikor fel kell idéznie azt az estét, az annyi ártatlan áldozatot követelő tragédiát. Hozzátette: nem hagyja nyugodni ez az érzés és azt gondolja, hogy életet végéig elkíséri majd. Csaplinszkíj befejezésképpen sajnálatát fejezte ki az áldozatok felé.

A bíróság végül bűnösnek mondta ki a kapitányt, de csak halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségében. 

Ezért Jurij Csaplinszkíjt öt és fél év fogházbüntetésre és hat év vízi járművezetéstől való eltiltásra ítélte első fokon. 

A törvényszék ugyanakkor felmentette Csaplinszkíjt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettébe emelt vád alól. 

A kapitány büntetésébe beszámítják a letartóztatásban és a bűnügyi felügyeletben töltött időt. Csaplinszkíj legkorábban büntetése kétharmadának letöltése után kerülhet feltételes szabadlábra. 

Németh Leona bírónő indoklásában elmondta, hogy az ukrán vádlott a tárgyalások során nem szólalt meg az ügyről, ugyanakkor 

az eljárás végén tett  vallomásában ténybeli beismerést tett, amikor azt mondta, hogy nem látta a Hableány kirándulóhajót. 

Csaplinszkíjnek ugyanakkor a szakértők álláspontja szerint észlelnie kellett volna a magyar hajót, erre ráadásul műszerek is rendelkezésre álltak.

Mindkét hajó a szabályoknak megfelelően próbált áthaladni a Margit híd egyik nyílásán, az ukrán kapitány azonban nem kellő körültekintéssel és figyelemmel járt el a kérdéses helyzetben. A bíróság szerint azt nem lehetett megállapítani, hogy Csaplinszkíj meg akarta előzni a Hableányt, de azt igen hogy gondatlanul járt el. 

Mint Németh Leona elmondta, a koreai áldozatokat – feltehetően vallási okok miatt – nem lehetett felboncolni, így enélkül csak azt tudták tényszerűen kimondani, hogy a baleset következtében vízbe kerültek és nagy valószínűséggel megfulladtak. 

A segítségnyújtás elmulasztása vádjáról a bíró elmondta: a Btk. szerint ez szándékos bűncselekmény, a vádlottnak tudatában kell lennie, hogy elmulasztja a segítségnyújtást. A törvény az érintettől elvárható cselekedetet követel meg ilyen helyzetben. Az ütközés következtében a Hableány harminc másodperc alatt elsüllyedt, 

így nem lehetett megállapítani, hogy az áldozatok milyen segítségre szorultak volna 

– mondta a bíró. Amint a vádlott észlelte, hogy valami történt, elhagyta a kormányfülkét, de akkor már csak saját hajójának jajveszékelő utasaival találkozott. A mentés ugyanakkor az ukrán kapitánytól függetlenül elkezdődött a Viking Sigynen. Csaplinszkíj vészjelzést adott le és elkezdte biztonságba irányítani saját hajóját. Több tanú is azt vallotta, hogy a kapitány úgy nézett ki, mintha sokkot kapott volna. Az igazságügyi orvosszakértők szerint pedig a kapitány kerülhetett olyan pszichés helyzetbe, amely megakadályozta a racionális cselekvést. 

A bíróság ezért bizonyítottság hiányában felmentette az ukrán kapitányt ez alól a vádpont alól. 

A végzetes estén a Hableány magyar kirándulóhajó egy dél-koreai turistacsoportot vitt a Dunán, amikor a Margit híd egyik hídnyílása előtt, a Viking Sigyn svájci szállodahajó utolérte és pillanatok alatt maga alá gyűrve elsüllyesztette a nála sokkal kisebb járművet. A fedélzeten lévő 33 fős dél-koreai turistacsoport tagjainak és a két fős magyar legénységnek annyi ideje sem volt, hogy felfogják mi történt, ráadásul az esős időben többségük a hajó belsejében tartózkodott.  A mindössze pár másodpercig tartó ütközés után mindössze hét turistát sikerült kimenteni a hideg vízből, a többiek – Lombos László hajóvezetővel és Pethő János matrózzal együtt – életüket vesztették. 

A bíróság a büntetés kiszabása során a vádlott esetében enyhítő körülményként vette figyelembe az időmúlást és a büntetlen előéletet valamint az időközben bekövetkezett egészségromlást.

Az ügyészség fellebbezett az ítélet ellen, a második vádpont esetében bűnösség megállapítása és az ítélet súlyosítása és, valamint a kényszerintézkedések büntetésbe való beszámításának módosítása érdekében. A vádlott és védője is felmentés illetve enyhítés valamint hatályon kívül helyezés érdekében. 

Az ügyészség emellett indítványozta a bűnügyi felügyelet helyett a vádlott letartóztatását, a bíróság azonban ezt elutasította, így az ukrán kapitány bűnügyi felügyeletben marad. 

Nyitókép: A Clark Ádám úszódaru kiemeli a Hableány turistahajó roncsát a Margit hídnál 2019. június 11-én. (Fotó:MTI/Mónus Márton)

Összesen 65 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zsolti123
2023. szeptember 26. 21:04
Obsitos Technikuszsolti123 2023. szeptember 26. 20:37 A tényállást meghamisította a nyalinger bírónő: " segítségnyújtás elmulasztása a tényállás" A "kapitány" nem nézett semmit, ész nélkül , radart kikapcsolva halálba sodorta a Hableány utasait, a saját utasai figyelmezették rá, hogy tömegkatasztrófát okozott. Megált egy rövid időre, majd cserbenhagyva az elgázoltakat siklott tovább. Ugyanígy cserbehagyta őket a másik ott haladó hasonló hajó is. Szégyen
zsolti123
2023. szeptember 26. 20:47
ÖdenburgerHorst_Tappert 2023. szeptember 26. 11:29 Hozzászólás: "A segítségnyújtás elmulasztását nem állapította meg a bíróság." Nem? Az a gyökér először simán továbbment, utána megállt mert szóltak neki, nézelődött egy kicsit, de mivel szerinte nem volt esemény (be volt b.szcsizva gondolom), mintha semmi se történt volna ment a "dolgára". Hogy kefélné szét ... egy vagonnyi gorilla! Utána meg sutyiban lefestették az elejét bécsben! MIre visszajött már nem látszott semmi..." "Épp csak fel nem mentették. Érthető, hiszen mint kapitány ő ott se volt, magától úszkált az az icipici ladik az áradó folyamon, sötétben, a budapesti szakasz egyik legtrükkösebb pontján és még előzni is próbált a híd alatt."
KBA98
2023. szeptember 26. 17:28
Ennyi év után egy részeg ukrán kapitány, ennyi halott, sőt külföldi halott után is csak ennyit kaphat?
Namond
2023. szeptember 26. 16:01
Azt nem vizsgálta a tisztelt bíróság, hogy a; Lombos László a héttenger ördöge által vezetett Hableány mi a fészkes fenét keresett a Vikingnek kijelölt nyomvonalon? Lombos László a héttenger ördöge csak nem azért kapcsolta ki a vízirendészet hullámhosszát, hogy ne szólíthassák fel a nyomvonal felszabadítására, elsőbbség adásra? Miért nem lehetett hátra látni a Hableány kormányos fülkéjéből? Ez nem a tulajdonos Panoráma Deck Kft. sara? Csak nem azért volt a matróz a kormányos fülkében, hogy figyelje és mondja Lombosnak, hogy mit csinál a haladásában akadályozott Viking? Csak nem azért használták a Hableányt fele utaslétszámmal, mert rosszak voltak a 74 éves motorok? Ha a tulajdonos - Panoráma Deck Kft - nem szándékozott a motorokat felújítani, miért nem módosíttatta a hajózási engedély szerinti utas és legénység létszámot? Miért nem kaptak az utasok mentőmellényt? Vajon a kormányhiba miatt a Boráros térnél partnak ütközött Hableány kormányművét felújították?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!