Letöltendő börtönt kért az ügyész a Hableány-katasztrófát okozó ukrán kapitányra
A vádlott írásbeli vallomást tett, de továbbra sem ismerte el a bűnösségét.
A Viking Sigyn kapitányát csak vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségében találta bűnösnek első fokon a bíróság. Az ítélet nem jogerős, a védelem és az ügyészség is fellebbezett az ítélet ellen.
Ítéletet hirdetett kedden az első fokon eljáró Pesti Központi Kerületi Bíróság a 2019-es Hableány-katasztrófa ügyében. A bő négy évvel ezelőtti, 28 halálos áldozattal járó dunai baleset kapcsán 2019-ben emelt vádat az ügyészség a balesetet okozó svájci szállodahajó, a Viking Sigyn ukrán kapitánya ellen,
halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntette miatt.
Jurij Csaplinszkíj büntetőpere 2020 márciusában kezdődött el, azóta számos szakértőt és tanút hallgatott meg a bíróság. Az ukrán kapitány az eljárás során nem ismerte el a bűnösségét, bár pár héttel ezelőtt tett egy rövid írásos vallomást, amelyben elismerte, hogy nem látta a Vikin által elgázolt és elsüllyesztett magyar kirándulóhajót.
Szeptember elején megtartott perbeszédében az eljáró ügyész letöltendő börtönbüntetés kiszabását kérte a bíróságtól Csaplinszkijre, míg Tóth M. Gábor, a kapitány ügyvédje védence felmentésére tett indítványt.
Ezt is ajánljuk a témában
A vádlott írásbeli vallomást tett, de továbbra sem ismerte el a bűnösségét.
Az ukrán kapitány az utolsó szó jogán azt mondta, nagyon nehéz a lelkének amikor fel kell idéznie azt az estét, az annyi ártatlan áldozatot követelő tragédiát. Hozzátette: nem hagyja nyugodni ez az érzés és azt gondolja, hogy életet végéig elkíséri majd. Csaplinszkíj befejezésképpen sajnálatát fejezte ki az áldozatok felé.
A bíróság végül bűnösnek mondta ki a kapitányt, de csak halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétségében.
Ezért Jurij Csaplinszkíjt öt és fél év fogházbüntetésre és hat év vízi járművezetéstől való eltiltásra ítélte első fokon.
A törvényszék ugyanakkor felmentette Csaplinszkíjt a 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásának bűntettébe emelt vád alól.
A kapitány büntetésébe beszámítják a letartóztatásban és a bűnügyi felügyeletben töltött időt. Csaplinszkíj legkorábban büntetése kétharmadának letöltése után kerülhet feltételes szabadlábra.
Németh Leona bírónő indoklásában elmondta, hogy az ukrán vádlott a tárgyalások során nem szólalt meg az ügyről, ugyanakkor
az eljárás végén tett vallomásában ténybeli beismerést tett, amikor azt mondta, hogy nem látta a Hableány kirándulóhajót.
Csaplinszkíjnek ugyanakkor a szakértők álláspontja szerint észlelnie kellett volna a magyar hajót, erre ráadásul műszerek is rendelkezésre álltak.
Mindkét hajó a szabályoknak megfelelően próbált áthaladni a Margit híd egyik nyílásán, az ukrán kapitány azonban nem kellő körültekintéssel és figyelemmel járt el a kérdéses helyzetben. A bíróság szerint azt nem lehetett megállapítani, hogy Csaplinszkíj meg akarta előzni a Hableányt, de azt igen hogy gondatlanul járt el.
Mint Németh Leona elmondta, a koreai áldozatokat – feltehetően vallási okok miatt – nem lehetett felboncolni, így enélkül csak azt tudták tényszerűen kimondani, hogy a baleset következtében vízbe kerültek és nagy valószínűséggel megfulladtak.
A segítségnyújtás elmulasztása vádjáról a bíró elmondta: a Btk. szerint ez szándékos bűncselekmény, a vádlottnak tudatában kell lennie, hogy elmulasztja a segítségnyújtást. A törvény az érintettől elvárható cselekedetet követel meg ilyen helyzetben. Az ütközés következtében a Hableány harminc másodperc alatt elsüllyedt,
így nem lehetett megállapítani, hogy az áldozatok milyen segítségre szorultak volna
– mondta a bíró. Amint a vádlott észlelte, hogy valami történt, elhagyta a kormányfülkét, de akkor már csak saját hajójának jajveszékelő utasaival találkozott. A mentés ugyanakkor az ukrán kapitánytól függetlenül elkezdődött a Viking Sigynen. Csaplinszkíj vészjelzést adott le és elkezdte biztonságba irányítani saját hajóját. Több tanú is azt vallotta, hogy a kapitány úgy nézett ki, mintha sokkot kapott volna. Az igazságügyi orvosszakértők szerint pedig a kapitány kerülhetett olyan pszichés helyzetbe, amely megakadályozta a racionális cselekvést.
A bíróság ezért bizonyítottság hiányában felmentette az ukrán kapitányt ez alól a vádpont alól.
A végzetes estén a Hableány magyar kirándulóhajó egy dél-koreai turistacsoportot vitt a Dunán, amikor a Margit híd egyik hídnyílása előtt, a Viking Sigyn svájci szállodahajó utolérte és pillanatok alatt maga alá gyűrve elsüllyesztette a nála sokkal kisebb járművet. A fedélzeten lévő 33 fős dél-koreai turistacsoport tagjainak és a két fős magyar legénységnek annyi ideje sem volt, hogy felfogják mi történt, ráadásul az esős időben többségük a hajó belsejében tartózkodott. A mindössze pár másodpercig tartó ütközés után mindössze hét turistát sikerült kimenteni a hideg vízből, a többiek – Lombos László hajóvezetővel és Pethő János matrózzal együtt – életüket vesztették.
A bíróság a büntetés kiszabása során a vádlott esetében enyhítő körülményként vette figyelembe az időmúlást és a büntetlen előéletet valamint az időközben bekövetkezett egészségromlást.
Az ügyészség fellebbezett az ítélet ellen, a második vádpont esetében bűnösség megállapítása és az ítélet súlyosítása és, valamint a kényszerintézkedések büntetésbe való beszámításának módosítása érdekében. A vádlott és védője is felmentés illetve enyhítés valamint hatályon kívül helyezés érdekében.
Az ügyészség emellett indítványozta a bűnügyi felügyelet helyett a vádlott letartóztatását, a bíróság azonban ezt elutasította, így az ukrán kapitány bűnügyi felügyeletben marad.
Nyitókép: A Clark Ádám úszódaru kiemeli a Hableány turistahajó roncsát a Margit hídnál 2019. június 11-én. (Fotó:MTI/Mónus Márton)