A modern ember egyik kedvenc gondolata a teremtés. Nem az isteni teremtés – ettől a gondolatól inkább szabadulni akar –, hanem az, hogy az ember vágyai szerint megalkothatja, illetve újraalkothatja a világot. Legyen ez a vágy liberális, kommunista, vagy most éppen a woke.
Az első ilyen nagyszabású vállalkozás a felvilágosodás volt: új gondolkodás, új vallás, új ember, új társadalom alkotása.
A modernek másik jellemzője a „rendszerben” gondolkodás, ami vélhetően a mechanika 18. századi sikereivel magyarázható: az emberi világban minden összhangban van mindennel, illeszkednek az elemek, konfliktusok pedig akkor lesznek, ha valahol ellentmondás van. Ennek megfelelően a technológia, a gazdaság, a társas viszonyok, az állam, a kultúra és a vallás valamiképpen megfelelnek egymásnak. Csak abban volt vita, hogy ezek közül melyik a fontosabb. Mondjuk a gőzgépnek a kapitalista gazdaság, a burzsoá állam és a burzsoá kultúra felel meg. E rendszerszemlélet két legismertebb képviselője Comte és Marx voltak, és azóta a modern emberek végtelen sora. Végül, a modernek harmadik, ebben az összefüggésben érdekes feltevése az volt, hogy a premodern korokban létezett valamilyen vallási-kulturális egységesség, homogenitás, és a modern kor is csak úgy tud fennmaradni, ha ezt megteremti.
És kétszáz éve számtalan ilyen kísérletet láthattunk.
A konzervatívok vagy a jobboldal a modern kor termékei, de nem modernisták. Pontosan a francia forradalom társadalom- és vallásalkotó erőszakosságával szemben jött(ek) létre, és kezdetektől e vállalkozás lehetetlen voltát hangsúlyozták. A haladárok ezért is bírálják a reakciósokat, mert azok az ilyen-olyan haladár tervek hiábavalóságát, értelmetlenségét hangsúlyozzák (vö. A.O. Hirschman, The Rhetoric of Reaction). A modernisták, haladárok társadalom-mérnökösködésével szembeni viszolygás forrása részben az erőszakoskodásuk, részben a nyilvánvaló kudarcaik.