Kiderült, lesz-e még zsebbenyúlós az infláció a magyaroknak
A K&H elemzője még azt is elárulta: melyik időszak lesz a legizgalmasabb az infláció szempontjából 2025-ben.
A kormányzati sarcpolitika immár a közösségi közlekedés működtetését veszélyezteti.
„Meg kell emelnünk a BKK vonaljegyek árait, hogy a bérletekét ne kelljen és biztonságban legyen a budapesti közösségi közlekedés.
Megtesszük az elkerülhetetlent, a BKK vonaljegyek árának emelését, mert a kormányzati sarcpolitika immár a közösségi közlekedés működtetését veszélyezteti. A bérletárak viszont továbbra is változatlanok maradnak, és fenntartjuk a 14 év alattiak és az álláskeresők ingyenes utazását! A hátteret már sokszor elmondtam. Működtetjük és fejlesztjük a közösségi közlekedést. Csak az elmúlt évben több száz új busz és félszáz troli érkezett. Új, korszerű villamosok álltak szolgálatba, és befejeződött az M3-as metró felújítása. Közben a kormány 15-szörösére emelte a budapestiekre kirótt elvonást és ma már Budapest finanszírozza a kormányt, és nem fordítva.
Hogy miért most, miért ennyivel és miért pont a vonaljegyet?
1. A vonaljegyek ára 10 éve változatlan, a MÁV, a Volán és számos nagyváros már árat emelt az elmúlt hónapokban - Budapesten sem tehetünk mást. Főleg mivel a kormányzati megszorítások már a város működőképességét veszélyeztetik. Előbb-utóbb emelnünk kellene és sokkal tisztességesebb ezt a választás előtt őszintén megtenni, mint a választás után sunnyogva.
2. Jelenleg a magyar városok közül Budapesten az egyik legolcsóbb a vonaljegy. Az emelés mértéke most az elkerülhetetlen minimum. Szeptembertől egy vonaljegy 450 forintba kerül majd, az úgynevezett fedélzeti vonaljegy, vagyis a buszokon megvásárolható jegy 600 forint, a 10-es gyűjtőjegy 4 ezer forint lesz. Ez az emelkedés a töredéke az elmúlt tíz év inflációjának – ha annyival emelnénk, mint amennyivel egy gombóc fagyi ára nőtt az elmúlt évtizedben akkor 990 forint lenne egy jegy. De ennél sokkal kevesebbel emelünk, a bérletek ára pedig – a vágtató infláció ellenére is – változatlan marad.
3. És miért a vonaljegyet? Hogy a bérleteket ne kelljen. És hogy arra ösztönözzük az embereket, hogy alkalmi jegyvásárlás helyett inkább bérletet vegyenek és ha már bérletük van, akkor még többet használják a közösségi közlekedést – amivel mindenki jobban jár.
Az elmúlt években mindent megtettünk, hogy a kormányzati megszorításokból a lehető legkevesebbet érezzenek meg a budapestiek. Most a minimumot léptük meg a biztonságosan működő Budapest érdekében, a jövő érdekében. Számítok a kormánypropaganda támadásaira, akik nyilván megfeledkeznek majd arról, hogy az állami közlekedési cégek ennél nagyobb arányban emeltek.
De még inkább számítok a budapestiek megértésére.”
Fotó: MTI/Balogh Zoltán