Országspecifikus ajánlások: nem csak a rezsicsökkentést törölné el, Brüsszel jóformán kormányváltást kér

2023. május 27. 19:00

Ár- és kamatstopok, magyar tulajdonszerzés, reptérvásárlás: szinte mindennel bajuk van, amit az Orbán-kormány csinál. Alaposan átnéztük az úgynevezett országspecifikus ajánlásokat!

2023. május 27. 19:00
null
Kohán Mátyás
Kohán Mátyás

Május vége van, félév vége abban a nagy iskolában, melynek az Európai Bizottság saját meglátása szerint az igazgatója. Évente kétszer érkeznek az Európai Unió huszonhét tagállamához országspecifikus ajánlások arról, hogy mit tenne az Európai Bizottság – azon belül is leginkább Paolo Gentiloni gazdasági biztos, illetve Valdis Dombrovskis kereskedelmi biztos, az Európai Bizottság emberek javára dolgozó gazdaságért felelős ügyvezető alelnöke – akkor, ha az adott országot kormányoznák. Magyarország is megkapta a maga javaslatcsomagját, és bár a legnagyobb felhorgadást a rezsicsökkentés kivezetésére vonatkozó felszólítás okozta, közel sem ez volt a Bizottság egyetlen izgalmas elképzelése.

Az állam csak ne fizesse a rezsit

A Bizottság mindjárt a javaslatcsomag legelején kimutatja a foga fehérjét: azt kéri a kormánytól, hogy

Ezalatt a rezsicsökkentés tavaly nyáron szűkített rendszerét, illetve a vállalati energiaár-támogatásokat értik. Brüsszel problémája a jelenlegi magyar energiatámogatásokkal az, hogy azok „nem irányulnak célzottan a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő háztartásokra vagy vállalkozásokra, és a legtöbbjük nem teljes mértékben őrzi meg az energiakereslet csökkentésére és az energiahatékonyság növelésére irányuló árjelzést”. Azaz: a mindenkire kiterjedő rezsicsökkentés helyett csak a legszegényebbeket segítő intézkedéseket szeretnének, de leginkább azt sem, hogy a magas energiaárak mindenkit spórolásra, illetve energiahatékonysági beruházásokra ösztökéljenek.

A megspórolt összeg hiánycsökkentésre fordítását az Európai Bizottság azért kéri a magyar kormánytól, mert a kormány 2023-ra és 2024-ra közölt növekedési, államháztartási hiány- és államadósság-előrejelzései közül egyikkel sem ért egyet. Míg a kormány szerint 2023-ban 1,5 százalékkal nő majd a magyar GDP, Brüsszel szerint csak 0,5 százalékkal, a kormány 2024-es 4 százalékos növekedése helyett pedig ők csak 2,8 százalékot várnak. A 2023-as államháztartási hiány, amelyet a kormány 3,9 százalékosra tervezett, szerintük 4 százalékon fog teljesülni, és már előre jelzik, hogy emiatt idén ugyan még nem,

de jövő tavasszal már meg fogják indítani hazánk ellen a túlzottdeficit-eljárást.

A 2024-es hiány kapcsán még markánsabb a kormány és a Bizottság közötti vita: míg a kormány 2,9 százalékra tervezi csökkenteni a költségvetés hiányát, a Bizottság arra számít, hogy az 4,4 százalékra fog nőni.

Egészen élesek a különbségek az adósságpálya kapcsán is: a kormány szerint idén év végére a GDP 69,7 százalékára csökken majd az államadósság, a Biziottság szerint viszont csak 70,7 százalékra; 2024-re pedig az egészen durván eltérő növekedési várakozásoknak köszönhetően a kormány észrevehetően csökkenő, 66,7 százalékos államadósság-előrejelzésével a Bizottság valamelyest növekvő, 71,1 százalékos prognózisa áll szemben. Mivel a rezsitámogatások a Bizottság szerint a GDP 1,2 százalékát teszik ki, úgy látják, érdemes volna ezeket inkább megspórolni, és elkerülni a túlzottdeficit-eljárást.

A rezsiárak mellett az energiaforrások tekintetében is diverzifikációra szólítja fel a kormányt a Bizottság.

Szálljon az uniós pénz jó széllel!

Az országspecifikus ajánlás legabszurdabb pontjai azok, amikor az Európai Bizottság – nyilvánvalóan nem külön Magyarországnak szánt fricskaként, mert ilyen felszólításokkal más tagállamok ajánlásaiban is élnek –

arra szólítja fel a magyar kormányt, hogy gyorsítsa fel az uniós pénzek lehívását vagy felhasználását.

A Bizottság ajánlja, hogy a kormány „a Helyreállítási és Rezilienciaépítési Eszköz és más uniós források felhasználásával fokozza a zöld és digitális átállásra, illetve a  REPowerEU kezdeményezés figyelembevételével az energiabiztonságra irányuló közberuházásokat”, és felhánytorgatja Magyarországnak, hogy „helyreállítási és rezilienciaépítési tervének végrehajtása – a 2022. decemberi késői elfogadás miatt – jelentős késésben van” – mintha Magyarország blokkolná a saját forrásait,

vagy Magyarország döntött volna arról, hogy a gyermekvédelmi törvény elfogadását követően másfél évvel késlelteti a helyreállítási terv elfogadását,

amelyből egyébként még egy eurocent sem érkezett az országba.

Azt is ajánlja a Bizottság, hogy hazánk „folytassa a kohéziós politikai programok gyors végrehajtását”, de egyelőre a kohéziós programok pénzeiből sem adott ide egy fillért sem – ez persze nyáron változhat, miután az Országgyűlés az igazságügyi reformcsomag elfogadásával nemrég eltakarította az utolsó akadályt is a jogállamisági eljárással nem érintett kohéziós pénzek útjából.

Szót kérnek a multik

Számos olyan pont is található a Bizottság ajánlásai között, ahol nem ördögtől való feltételezni, hogy bizonyos Magyarországon károkat elszenvedő multicégek diktálták őket. Brüsszel például azt javasolja, hogy a kormány „fokozatosan szüntesse meg az ár- és kamatplafonokat a torzító hatások csökkentése és a monetáris transzmissziós mechanizmus zökkenőmentes működésének megkönnyítése érdekében”, azaz hagyja már békén a külföldi élelmiszer-kereskedelmi láncokat és bankokat.

Ennél még izgalmasabb dolgokra is fény derül, ha a javaslatok részletes indoklásába is belepillantunk: a Bizottság felhánytorgatja Magyarországnak azt, hogy stratégiai ágazatokban növeli a magyar tulajdon arányát („beavatkozások eredményeként a külföldi tulajdon kárára megnőtt az állami vagy állambarát belföldi tulajdon a banki, a távközlési, a közüzemi, a média-, valamint a televíziós és rádiós szolgáltatások terén”), a jelentős külföldi tulajdoni hányaddal bíró cementiparban bevezetett 90 százalékos nyereségadót, sőt, előre rosszallását fejezi ki (!) azzal kapcsolatban, hogy „a kormánytagok bejelentései alapján hasonló ügyletekre lehet számítani a biztosítási, a kiskereskedelmi és a közlekedési ágazatban, különösen a Budapest Airport tekintetében”. Ezt nehéz máshogy értelmezni,

mint hogy a Bizottság megüzente Budapestnek: szíveskedjék nem visszavásárolni a repülőteret,

illetve békén hagyni már a bankpiacot és a távközlés, mert „a külföldi tőke és know-how jelenlétének visszaszorulása” szerintük „azzal a veszéllyel jár, hogy korlátozza Magyarország lehetőségeit a termelékenység növekedése és az innováció terén”.

Baloldali szociálpolitikára is volna igény

Magyarországgal kapcsolatban a Bizottság régi panasza a jobboldali szociálpolitika. Az ebben a javaslatcsomagban megfogalmazott felszólítás arról szól, hogy a kormány „javítsa a szociális ellátórendszer, többek között a munkanélküli ellátás megfelelőségét”, azaz: hagyjon fel a segély helyett munka politikájával, és igazítsa az átlagos álláskeresési időtartamhoz a munkanélküli segély folyósításának annál ma jóval rövidebb időtartamát.

Belenyúlnának a családtámogatási rendszerbe is, szerintük a magyar ingatlanpiacon „a közelmúltbeli áremelkedésekhez hozzájárultak a nem kellőképpen célzott otthonteremtési támogatási programok, amelyeket a lakással már rendelkező, magasabb jövedelmű háztartások is igénybe vehetnek”, és „hasonlóképpen nem célzottak a lakásépítési támogatások, beleértve a vissza nem térítendő támogatásokat, a támogatott kölcsönöket és az áfakedvezményeket”.

Felróják, hogy „a szociális védőháló egyre gyengébb védelmet nyújt a stabil jövedelemmel nem rendelkező háztartásoknak”, valamint „az adórendszer aránytalanul nagy terhet ró az alacsonyabb jövedelmű munkavállalókra”

azaz alig burkoltan bőkezűbb segélyeket és az egykulcsos személyi jövedelemadó eltörlését kérik.

Emellett megemlékeznek arról is, hogy „míg a tanárhiány egyre nagyobb kihívást jelent, új jogi rendelkezések révén korlátozták a pedagógusok kollektív fellépéshez való jogát”, illetve „az érintett szakszervezetekkel folytatott érdemi párbeszéd nélkül bevezetett közelmúltbeli reformok negatívan befolyásolták a munkafeltételeket és gyengítették az egészségügyi dolgozók önképviseletét”.

Az Európai Bizottság javaslatcsomagjának végrehajtásához tehát mindössze arra volna szükség, hogy a kormány változtasson mindazon, amit az utóbbi időben csinált, majd ha ezzel végzett, azt is csinálja máshogy, amit már régebb óta csinál.

Nyitókép: MTI/EPA/Olivier Matthys

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 542 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
SzabóGéza
2023. május 28. 17:35
Te Korodi, tényleg kibírod magad röhögés nélkül????:)))
SzabóGéza
2023. május 28. 14:33
CSAK RÖHÖGNI LEHET!:)) Meg bezzeg Románia:)))
tomtam
2023. május 28. 10:49
Ha nemzetközi szinten nem jön be ez a bizonyos "még egy kör" eljön az újratervezés ideje. Ha a 2024-es választás nem hoz fordulatot, nem lesz tovább mire várni.
zolizolizoltan
2023. május 28. 10:39
Harmadáron veszi a gázt Európa legtöbb országa az orosz gázhoz képest féléve már. Semmiféle szerződés nem indokolhatja, hogy félév múlva is a hágai gázárhoz képest háromszoros árral vegyük az oroszoktól a gázt. Ma már súlyos büntetőtarifa van a magyar fogyasztói gázáron, felejtsük el a "rezsicsökkentés" szót.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!