A megspórolt összeg hiánycsökkentésre fordítását az Európai Bizottság azért kéri a magyar kormánytól, mert a kormány 2023-ra és 2024-ra közölt növekedési, államháztartási hiány- és államadósság-előrejelzései közül egyikkel sem ért egyet. Míg a kormány szerint 2023-ban 1,5 százalékkal nő majd a magyar GDP, Brüsszel szerint csak 0,5 százalékkal, a kormány 2024-es 4 százalékos növekedése helyett pedig ők csak 2,8 százalékot várnak. A 2023-as államháztartási hiány, amelyet a kormány 3,9 százalékosra tervezett, szerintük 4 százalékon fog teljesülni, és már előre jelzik, hogy emiatt idén ugyan még nem,
de jövő tavasszal már meg fogják indítani hazánk ellen a túlzottdeficit-eljárást.
A 2024-es hiány kapcsán még markánsabb a kormány és a Bizottság közötti vita: míg a kormány 2,9 százalékra tervezi csökkenteni a költségvetés hiányát, a Bizottság arra számít, hogy az 4,4 százalékra fog nőni.
Egészen élesek a különbségek az adósságpálya kapcsán is: a kormány szerint idén év végére a GDP 69,7 százalékára csökken majd az államadósság, a Biziottság szerint viszont csak 70,7 százalékra; 2024-re pedig az egészen durván eltérő növekedési várakozásoknak köszönhetően a kormány észrevehetően csökkenő, 66,7 százalékos államadósság-előrejelzésével a Bizottság valamelyest növekvő, 71,1 százalékos prognózisa áll szemben. Mivel a rezsitámogatások a Bizottság szerint a GDP 1,2 százalékát teszik ki, úgy látják, érdemes volna ezeket inkább megspórolni, és elkerülni a túlzottdeficit-eljárást.
A rezsiárak mellett az energiaforrások tekintetében is diverzifikációra szólítja fel a kormányt a Bizottság.