Az édességszektor az elmúlt években több nehéz időszakon is átment, kezdve a 2008-as recessziótól a 2011-ben bevezetett népegészségügyi termékadón át a 2020-ban kitört koronavírus-járványig, amely jelentősen visszavetette az édességek iránti keresletet. A piac 2021-re stabilizálódott, a gyártók pedig jelenleg is bizakodók, a 2020-ashoz hasonló visszaesésre nem számítanak.
Drága csoki, népszerű jégkrém
A Magyar Édességgyártók Szövetsége azt mondja, jelenleg egy egyértelműen dráguló piacról beszélhetünk, aminek fő oka az inflációs környezet, valamint az alapanyagárak, az energiadíjak, a munkabérköltségek és a népegészségügyi termékadó emelése. Emellett a kereskedők is igyekeznek porlasztani az árstopos termékekből eredő veszteségeiket.
A csokoládék, kekszek, cukorkák és egyéb édességek drágulása a szövetség becslése szerint összességében 20 százalék körül alakult.
A forgalom nagyjából ugyanennyivel, körülbelül 310 milliárd forintra emelkedett, jellemzően stagnáló vagy kis mértékben csökkenő eladási mennyiségek mellett. „Ezzel az édességek drágulása az átlagos, 40 százalék körüli élelmiszer-infláció alatt maradt” – hívja fel a figyelmet a szakmai szervezet a Mandinernek küldött tájékoztatójában, amelyben jelzik ugyanakkor, hogy nagy különbségek akadnak az egyes termékcsoportok között: van, ami drasztikusan, van, ami kevésbé drágult.
Az elmúlt évek nyertes termékköre egyébként a jégkrém volt, amelynek az eladási volumene körülbelül 5 százalékkal nőtt, mégy úgy is, hogy közben a jégkrém ára is jelentősen emelkedett, elsősorban az energiaigényessége miatt.
A csoki minősége fontos a magyaroknak
Úgy tűnik azonban, hogy a minőségi elvárásokból az áremelkedés ellenére sem adnak lejjebb a magyarok. Az édességgyártó-szövetség felmérésében az édességet vásárlók 49 százaléka felelt úgy, hogy a minőségről nem mond le, inkább ritkábban, kisebb mennyiségben vásárolja az adott terméket. A válaszadók 37 százaléka időnként az ár alapján dönt, időnként pedig a minőséget választja, és csupán 14 százalék választja szinte mindig az olcsóbbat.
A gyártók eközben új ízesítésekkel, új színekkel, új csomagolásokkal próbálják vonzóbbá tenni édesipari termékeiket.