Nem kapják vissza a fővárosi autósok a korábbi sávjaikat: vajon mit szól hozzá az Autóklub?

2023. március 29. 08:21

Hiába adták át a metrót, a pótlóbuszoknak szánt sávok maradnak, ahogy nagy valószínűséggel a dugók is. Az Autóklubbal még egyeztet a városvezetés, de csak azt követően, hogy Karácsony Gergelyék bejelentették terveiket.

2023. március 29. 08:21
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Bő egy hete, sok évnyi várakozás után adták át az utasforgalomnak az M3-as metrót, a Lehel tér és a Nagyvárad tér kivételével az összes megállót felújították, előbbiekben még folyik a munka, a szerelvények ott nem állnak meg. A március 20-i átadást az utasokon kívül talán csak az autósok várták ennyire, hiszen sokan arra vártak, visszakaphatják a Váci úton és a Bajcsy-Zsilinszky úton felfestett, a pótlóbuszok közlekedését segítő buszsávokat. 

„Karácsonyi” ajándékot kaptak az autósok

A főpolgármester a múlt hét végén mutatta be, milyen jövőt szánt a belvárosnak. Csicsás PDF-dokumentumok és prezentációk mentén derült ki, szó sincs arról, hogy az autósok visszakapnák az időlegesen elvett sávokat, sőt. Karácsony Gergely közösségi oldalán azt írta, 

A városvezető úgy értékelt, a buszsávval megtűzdelt területeken a metrófelújítás hat évében megváltozott a forgalmi rend, amihez a város élete alkalmazkodott. Karácsony Gergely úgy folytatta, hogy meg kell reformálni a Bajcsy-Zsilinszky út, a Kiskörút, az Üllői út és a Váci út közlekedését. 

– jelentette ki. 

A hivatalos kommüniké szerint Budapest vezetése a városlakók, gyalogosok és kerékpárosok érdekeit szem előtt tartva újítják meg a Váci utat, a Bajcsy-Zsilinszky utat és az Üllői utat. A főváros tervei szerint uniós forrásokból, a következő hét évben történne a kivitelezés, melyek keretében többek között 

  • kerékpársáv lesz a buszsávokból,
  • troli váltja a dízelüzemű buszokat,
  • megszüntetnék a 9-es buszt, ami helyett Kőbányáig menne a 72-es troli, 
  • és hozzálátnának a nagy ígérethez: a Városháza park felújításához.

Volt felüljáró, nincs felüljáró

A bemutatott látványtervek között szerepel, hogy megszüntetnék a Népligetnél lévő és a Nyugati téri felüljárót, ugyanis rossz műszaki állapotban vannak, továbbá véleményük szerint olyan forgalmat generálnak, amit nem tud a belváros levezetni. Az ígéret szerint a két felüljárót 2026 után bontják le. Már ha szereznek rá forrást, és marad a városvezetés a 2024-es voksolást követően.

A nagyratörő tervek alapján újból villamos fog közlekedni a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Lehel és a Deák tér között. Ennek értelmében egy fonódó villamoshálózatot hoznának létre Újpesttől XI. kerület mélyéig. 

Egyeztetnek az Autóklubbal, de a bejelentés már megtörtént

Megkerestük a Magyar Autóklubot (MAK), hogyan értékelik a főváros közlekedésének alapos felbolygatását, különösen is a buszsávok ügyét: a szervezet lapunknak küldött közleményében úgy fogalmazott, folyamatban vannak az egyeztetések és a keresztmetszeti és csomóponti vázlatok alapos vizsgálatát követően tudnak végleges álláspontot kialakítani.

– árultak el részleteket. 

A MAK közleményében jelezte, az intézkedéscsomag irányát és viszonylag mértékletes léptékét előzetesen támogatásra esélyesnek tartják, a következő megjegyzésekkel:

  • „bizonyosra vehető, hogy az Üllői és Váci úti tengely közúti kapacitásának visszafogása az első időszakban érzékenyen érinti a gépkocsiforgalmat, ami okvetlenül aggodalomra ad okot, azonban éppen a szóban forgó útvonalakon viszonylag elfogadhatónak tűnik valamilyen kompromisszumos megoldás, mivel e sugárirányú útvonalak belvárosi fogadó kapacitása elégtelen és a magas szolgáltatást nyújtó tömegközlekedési alternatíva rendelkezésre áll;
  • fontosnak tartják a város működőképességének szem előtt tartását, éppen ezért nyomatékosan szorgalmazza a hiányzó külső körutak, hidak létesítésének egyidejűleg történő napirendre vételét és a jövőben a hasonló intézkedések „dugóplafonhoz” kötését, azaz annak feltétel értékű rögzítését, hogy a főváros jellemző torlódási szintje maradjon a működőképes európai városok mezőnyében.”

Üdvözlendő tartják, hogy a tervek szerint a Bajcsy-Zsilinszky úton, a Károly körúton, a Múzeum körúton és a Váci út jelentős részén „lényegében a korábbi forgalmi rend kerül helyreállításra”.

Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kitiltott
2023. március 29. 16:21
Szeretném megkérdezni az autósok érdekeit ki védi meg ? A főváros melletti településen élő Budapesten dolgozó családok érdekeit kivédi meg ? Az ezekben az autókban reggelente iskolába óvodába utazó gyerekek érdekeit kivédi meg ? Ezeknek a Gyerekeknek már egy oraval előbb fel kell kelniük hogy beérjenek az iskolába és az óvodába.. Erre senki sem gondol ?
bunko_jobbos
2023. március 29. 12:42
Értem én s főváros törekvését, hogy kevesebb legyen az autó a belvárosban. Még nem is nevezném nagy hülyeségnek, bár nem hiszem, hogy az aki későn kel, bármit is meg tud oldni jól. Mert az lusta, mint a disznó. De ez nem csak közlekedési kérdés. Budapest az országunk fővárosa, és itt komoly GDP-kérdésről is szó van? Mert Kuala Lumpurba (most akartam valami szar helyet mondani, de lehet, hogy az nem is az annyira. Akkor legyen Mogadisu) azért nem mennek a befektetők, mert az üzletemberek NEM TUDNAK közlekedni, kirabolják őket, nincs rendes internet stb. AZAZ INFRASTRUKTÚRA. Mi lesz a magyar fejlettséggel, ha a londoni üzletembernek azt mondják, hogy menjen 6-os villamossal? Nem csak közlekedési meg népjóléti kérdés ez pusztán.
M.K.R.
2023. március 29. 12:18
Helyes, Karácsony sem kapja vissza majd a főpolgármesterséget. Ennyi, jövő tavasszal majd figyelünk erre jobban. Úgy sincs esélye Dobrevvel szemben. Vele legalább férfias polgármestere lesz a városnak, nem ez a pipogya óvodás ...
Perger
2023. március 29. 11:53
Remélem minderre nem lesz ideje! De a metróval párhuzamos villamosra miért is kellene milliárdokat költeni? A metró felett fonódót? Eddig a szükséges villamosokra sem volt pénz! A trolik felsővezeték rendszerei hogyan változtatják meg a város képét? És most az energiaárak nem számítanak? Az honnan származik majd? Fővárosi nap és szélerőművekből? Hol van itt a realitás?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!