Ahogyan azt a mostani nyílt levelet kiprovokáló beszélgetés során elmondtam: a Szovjetunió kommunista világában szocializálódtam, ahol megtanultam: mindent akarok, csak ezt a rémisztő légkört nem. A modellváltás célja az, hogy szabad, felelősségteljes, önálló polgárokat neveljünk, hogy
ne kelljen igazodniuk a hallgatóknak semmilyen vélt elváráshoz, hogy minden vélemény napvilágra kerülhessen.
Ez Magyarországon valóban áthangolást igényel, mert az elmúlt harminc-hetven év nem erre nevelt bennünket. Aki szerint ez illúzió, nézze meg az általam vezetett Nemzeti Színházat, ahol a társulati tagok megtehetik, hogy tiltakoznak az igazgatójuk egyes lépései ellen. Megteszik ezt más színházaknál is a színészek? Vagy mindig egyet gondolnak vezetőjükkel? Vagy elég ránézni a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) sokszínű előadásaira: hol jelenhet meg ilyen sokféle gondolat ma Nyugat-Európában egyetlen fesztiválon? Vagy a cenzúrából politikailag korrekt mércét faragó Hollywoodban? Akik mindemellett a saját világnézetem kizárólagosságától félnek az oktatás során, beszélgessenek hallgatóimmal a Kaposvári Egyetemen! Csupa szabadon gondolkozó fiatalemberrel fog találkozni.
Színházban, egyetemen, fesztiválon egyaránt arra törekszem, ami sokáig idehaza nem jelenhetett meg, és aminek a hiányától egyre több nyugati fórum szenved: a tényleges szabadság szellemétől.
A saját világnézetem önhordozó erejében hiszek, vagyis nem arra törekszem, hogy az uralkodó legyen minden magyar és nemzetközi intézményben, hanem arra, hogy egyáltalán megjelenhessen az eszmék nagy kortárs zűrzavarában. A modellváltás által előidézett nyitás csupán ennyit tesz: mi is jelen szeretnénk lenni sajátosan magyar, zsidó-keresztény világképünkkel. Hiába próbálják ezt a szándékot kizárólagossággal vádolni azok, akik évtizedek óta az egynemű gondolkodásban lettek cinkosok,